در حال بارگذاری ...
غلامعباس دادور کارگردان اثر برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی لردگان:

تلاش برای نمایش تهدیدات منابع طبیعی
قدیمی ترین شکل تئاتر کاربردی قابل درک برای تمامی تماشاگران

غلامعباس دادورکارگردان نمایش « بلوط و بازعلی» که نمایشش در بخش های مختلف ر پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی لردگان برگزیده شده است گفت: امروز شاهد تجاوزهای بی‌شمار به منابع طبیعی در کشور هستیم. تغییر کاربری عرصه‌های ملی و طبیعی و ساخت و ساز در آنها، قطع درختان و آتش زدن آنها و از بین بردن مراتع و جنگل‌ها امروز به شدت منابع طبیعی را تهدید می‌کند. در نمایشم تلاش دارم تهدیدات منابع طبیعی را نشان دهم.

دادور در گفت و گو با تئاتر چهارمحال و بختیاریضمن بیان این مطلب  افزود: شاید اهمیت و ارزش منابع طبیعی به درستی برای برخی از افراد روشن نشده و ندانند حکمت منابع طبیعی چیست . آموزش در این حوزه  ،رسالت رسانه ها و دستگاه های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی کشور است که اهمیت آن را به صورت مستمر و مکرر یادآوری کنند.

این کارگردان جوان اظهار داشت:دغدغه من از تولید این اثر این است که در جایگاه خودم در هنر تئاتر بتوانم قدمی بر دارم در باب رفع این معضلات و مشکلات و نگارش متن نمایش « بلوط و بازعلی» دوست خوبم «یاسر الابخشی» من را یاری کرد که جا دارد اینجا از او سپاسگزار باشم.

وی افزود:داستان این نمایش درباره عده‌ای است که مدت هاست به جنگل دستبرد می‌زنند و تنه درختان را قطع کرده تا ذغال تولید کنند.آنان بر سر ذغال بیشتر،طمع می‌ورزند،این امر باعث بوجود آمدن مشکلاتی می‌شود.در این میان درخت مقدسی که مردم به آن دخیل بسته‌اند را قطع می‌کنند غافل از اینکه قرار است چه بلایی برسرشان بیاید.

این کارگردان جوان تئاتر درباره دیدگاهش درباره تئاتر خیابانی گفت:تئاتر خیابانی قدیمیترین شکل تئاتر مردمی ، کاربردی و قابل درک برای تمامی تماشاگران است. در این گونه تئاتر،ارتباط گروه اجرایی با تماشاگران چهره به چهره در مؤثرترین شکل خود است. تئاتر خیابانی زبان قدرتمند و گاهی اعتراضی به همراه دارد،و این خصلت هنر تئاتر است که می‌تواند راه نفوذ به قلب تماشاگر را پیدا کرده و اورا درگیر کند.

وی اظهار داشت:روند تئاتر خیابانی در ایران با چالش هایی متفاوت روبه رو است،اما نسبت به سالهای گذشته رشد بیشتری داشته و شاهد اجراهای متعددی در کشور بودیم.اما گونه تئاتر خیابانی در استان چهار محال و بختیاری بسیار کم رنگ است چه بسا که سالها باید منتظر برگزاری جشنواره ماند. و این معضل بسیار بزرگ برای تئاتر خیابانی استان است.

دادور درباره جشنواره تئاتر خیابانی لردگان گفت: دوره سوم است که در این جشنواره شرکت دارم و در طول این سه دوره برایم بسیار عالی و آموزنده بود از گروه‌های دیگر شرکت کننده در جشنواره بسیار آموختم و سپاسگزار مردم با فرهنگ و هنر دوست لردگان هستم که تئاتر خیابانی رو واقعا درک می‌کنند.

 

نمایش « بلوط و بازعلی » به نویسندگی و کارگردانی «غلامعباس دادور » کاری از گروه تئاتر فارسان است. این نمایش جایزه بهترین موسیقی ، جایزه ویژه و برگزیده سوم بازیگری مرد، دیپلم افتخار طرح و ایده ، رتبه اول کارگردانی و نمایش برگزیده جشنواره لردگان را از آن خود کرد.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان « محمدجواد بهرامی»،« غلامعباس دادور»،« محمددادور» و « رضا مرادیان» بازیگر،« یاسرالابخشی » طرح و ایده،« محمد دادور » طراح لباس،« معصومه اسکندری » طراح بروشور و« امیدیدالهی» و «عنایت حسینی» موسیقی اشاره کرد.




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

نظرات کاربران