در حال بارگذاری ...
توصیه‌های اعضای هیئت داوری بخش جوانه‌های نمایش بیستمین جشنواره آیینی و سنتی

چشم‌انداز نمایش‌های وطنی در ایران فردا

ایران تئاتر: اعضای هیئت انتخاب بخش جوانه‌های نمایش ایرانی بیستمین جشنواره سراسری نمایش‌های آیینی و سنتی متشکل از هنگامه مفید ، مهدی صفاری‌نژاد وداریوش نصیری متنی را در اختیار ایران تئاتر گذاشته و توصیه هایی را متاثر از تماشای آثار رسیده به دبیر خانه این جشنواره برای واالدین و کودکان و نوجوانان شرکت کننده و علاقمندان نمایش های ایرانی یادآور شدند.

این متن پیش روی شماست :

نگاه اول: جوانه‌های نمایش ایرانی، عنوان بخش کودک و نوجوان در بیستمین جشنواره سراسری نمایش‌های آیینی و سنتی است که به نام استاد هنگامه مفید نیز نام‌گذاری شده است. این بخش چشم‌انداز نمایش‌های ایرانی در ایران فرداست.

نسلی که زلفی‌گره کرده در آیین و سنن ایران زمین به ویژه شاهنامه فردوسی دارد. دستمریزاد به همت، درایت و بلندنظری والدین و مربیانی که دلسوزانه آداب کهن این سرزمین را با تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها به دختران و پسران امروز می‌آموزند تا پدران و مادران آگاه فردا باشند و در نهایت بی‌شک انتخاب سخت بوده و هست و در این مقال سخت‌تر، چرا که امتیاز عزیزان شرکت‌کننده بسیار نزدیک و انتخاب‌ها دشوار تا جلسه نهایی داوران با تمرکز چندساعته همراه شود. درود به شرفتان.

نگاه دوم: آثار نمایشی از استان‌های مختلفی همچون بوشهر، تهران، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، لرستان، مازندران، گیلان، کرمانشاه، اصفهان، یزد در گونه‌های: نقل و روایتگری کودکان و نوجوانان، شبیه‌خوانی، قصه گویی و نقالی با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک به دبیرخانه جشنواره رسیده است. از میان آثار رسیده به دبیرخانه 34 درصد سهم پسران و 66 درصد سهم دختران بوده که رشد چشمگیر و علاقه‌مندی دختران به داستان‌های شاهنامه با محوریت زنان شاهنامه قابل تامل و خشنودی است. آثار شهرستان‌ها رشد چشمگیری در مجموع داشته است و در این میان تهران با 20، بوشهر با 13 و فارس با 6 اثر نمایشی در این دوره شرکت داشتند.

نگاه سوم: در پایان جهت استمرار و مناسب‌سازی فضای اجرا‌ها در آینده، هیئت انتخاب نکاتی را به والدین و مربیان گرامی یادآور می‌شود تا آثار به‌واقع برای کودکان باشد نه به نام کودکان و این مستلزم زبانی کودکانه جهت تفهیم موارد زیر است:

1-پرهیز از مقدمه‌های طولانی بسیار رهگشاست.

2-آموزش ارتباط مناسب و صحیح با مخاطب می‌تواند اجرای اثر نمایشی را دلپذیرتر کند.

3-تقویت بیشتر تکنیک شفاهی و حرکتی می‌تواند جریان نقالی را جذاب‌تر کند.

4- استفاده درست از موسیقی و آواز، به نحوی که در خدمت نمایش باشد، نقالی را دیدنی‌تر می‌کند.

5-بهره‌گیری و آموزش استفاده درست از منتشا و وسایل اجرا، نقل نمایشی را باور پذیرتر می‌کند.

6- پرهیز از حرکات اضافی دست و پا، اجرای نقالی را تماشایی‌تر می‌کند.

7- تکرار باعث یادآوری می‌شود؛ پس دقت لازم در تمرینات بسیار مهم است تا از شتابزدگی جلوگیری شود.

8-ارتباط مناسب و درست با قصه، روایت و اشعار در تصویرسازی برای مخاطب بسیار ضروری به نظر می‌آید.

9- از هر آن چیزی که به اثر نمایشی و اجرای نقل کمکی نمی‌کند، پرهیز شود.

نگاه آخر: در پایان هیئت انتخاب بخش جوانه‌های نمایش ایرانی بیستمین جشنواره سراسری نمایش‌های آیینی و سنتی برای همه خانواده‌ها و فرزندان عزیزشان سلامتی در کنار سعادت و عزت از درگاه پروردگار متعال آرزومند است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

نظرات کاربران