در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با مدیر کانون نمایش خیابانی هنرهای نمایشی کشور عنوان شد:

استقبال بی نظیر مردم از جشنواره تئاتر خیابانی لردگان

سامان خلیلیان مدیر کانون نمایش خیابانی هنرهای نمایشی کشور با حضور در جشنواره تئاتر خیابانی لردگان استقبال مردم از این جشنواره را بی نظیر دانست.

خلیلیان در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری گفت: وجود چنین رویدادی بسیار جذاب و تاثیر گذار است. شاید بتوان گفت به دلیل اینکه امکانات و شرایط بهینه ای برای اجرای صحنه ای وجود در برخی شهر ها وجود ندارد سمت و سو گرفتن به این نوع اجرا بسیار مفید است. در این مناطق مردم استقبال بسیار خوبی دارند و مشاهده می کنیم که مردم از جای جای نقاط شهر برای دیدن این آثار حاضر می شوند.اقشار مختلف مردم از همه نسل ها هستند و این نشان می دهد که باید برای این مردم عزیز برنامه ریزی شود خوراک هنری تهیه شود و این اتفاق تبدیل به یک جریان تاثیر گذار در استان بشود.

خلیلیان افزود: هنرمندان باید یک ارتباط دو سویه با مردم این دیار داشته باشند و وظیفه اصلی آنها این است که در کیفیت آثار خود دقت بیشتری کنند. انتخاب موضوعات بسیار مهم است درهر بوم و جغرافیایی یک سری معضلات و دغدغه مندی های وجود دارد و هنرمندان این عرصه باید تلاش کنند نسبت به این دغدغه ها و معضلات آثار خود را تولید کنند.

وی اظهار داشت: آن چیزی که خلا آن دیده می شود برگزاری کارگاه های آموزشی برا هنرمندان استان است باید این برنامه ریزی شود که کارگاه های مستمر برگزار شود تا هنرمندان بتوانند آثار با کیفیت بالاتری را ارائه دهند.

وی یاد آور شد اگر مسئولین به تاثیرگزاری و حوزه نفوذ تئاتر خیابانی پی ببرند؛ قطعا برای رفع معضلات اجتماعی، خود به سراغ هنرمندان این رشته خواهند آمد. اگر همه این موارد درکنار هم قرار گیرند به یاری هنرمندان برجسته این استان به نتایج مطلوب خواهیم رسید.

مدیر کانون نمایش خیابانی هنرهای نمایشی کشور گفت: آیین ها و فرهنگ بومی بسیار غنی در این استان، خود ظرفیت دراماتیک بالایی دارد،  این آیین ها و فرهنگ های بومی چه در حوزه اجرا و چه در حوزه پژوهش، نقطه عطفی برای تمرکز جشنواره تئاتر خیابانی لردگان خواهند بود که باید از سوی مسئولین برگزار کننده این جشنواره مورد توجه قرار گیرند.

به گفته وی به عنوان کسی که برای اولین بار جشنواره این استان را از نزدیک مشاهده کردم، آینده درخشانی برای این هنرمندان می بینم. امید که مسئولین هم راه این هنرمندان را هموارتر کرده تا تئاتر خیابانی جریان خود را در مسیری روان تر ادامه دهد.

مدیر کانون نمایش خیابانی هنرهای نمایشی کشور درباره حمایت این کانون از جشنواره تئاتر خیابانی لردگان گفت:  اگر مطالبه استانی برای کانون تئاتر خیابانی فرستاده شود برنامه ریزی مدونی برای آن انجام خواهد شد. من نیز به عنوان وظیفه کاری خود از این جریان حمایت خواهم کرد. اگر جشنواره به یک جریان رسمی بیانجامد، قطعا برنامه ریزی و حمایت کانون را خواهد داشت.

خلیلیان برای عدم استقبال هنرمندان از تئاتر خیابانی گفت: متاسفانه وضعیت عمومی تئاتر در کشور، در دو دهه اخیر و بالاخص در دوران شیوع کرونا رو به وخامت نهاد. در استان چهارمحال هنرمندان فعالی بود که تا همین دهه نود هم اجراهای خوبی ارائه دادند. اما آسیب شناسی زوال تئاتر را باید از چند منظر دید. اولا باید دید که هنرمندان فعال آن سال ها با چه انگیزه هایی کار می کردند و همان انگیزه ها را پرورش دهیم. استان چهارمحال و بختیاری حتی در حوزه نمایش های آیینی – سنتی و تئاترهای صحنه ای نیز همیشه محملی  برای همگان بود که متاسفانه اکنون دیگر استقبالی از این گونه های تئاتر نیز نمی شود. دوما رابطه دفتر تئاتر خیابانی و استان هم رابطه ضعیفی است. این جشنواره می تواند رابطه کانون و تئاتر خیابانی را هر چه بیشتر کند.

وی درباره حمایت از گروه های تئاتر خیابانی گفت: در تفاهمنامه بین اداره کل هنر های نمایشی و هر استان از طرف انجمن هنرهای نمایشی ایران در ردیف بوجه تئاتر استان یک بخشی از این ردیف بودجه مختص تئاتر خیابانی است. و استان های که درخواست رویداد های هنری تئاتر خیابانی داشته باشند نیز می توانند از سوی دفتر تئاتر خیابانی مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان چهارمحال وبختیاری،باهمکاری ادارة کل فرهنگ وارشاداسلامی استان و ادارة فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان لردگان 19 و 20 آبان 1400 در لردگان برگزار شد.

 




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

نظرات کاربران