در حال بارگذاری ...
رضا پورتراب زاده کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر گلستان:

تئاتر با تماشاگر معنا پیدا می‌کند

رضا پورتراب زاده عضو هسته مرکزی گروه تئاتر آوار و سرپرست و مدرس کارگاه تئاتر یسنامهر است. او این روزها به عنوان طراح، دراماتورژ و کارگردان، در حال آماده شدن برای حضور در سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان با نمایش «بروخا» برداشتی از نمایشنامه «خانه برنالدا آلبا» است.

رضا پورتراب زاده در  گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در گلستان، در مورد نمایش  «بروخا» گفت: چند سالی است تولید  «بروخا» دغدغه من شده است. دو سال پیش قرار بود برای پایان نامه کارشناسی تولید و ارائه شود. کار را شروع کردیم اما قسمت نشد و به خاطر محدودیت‌های کرونایی و عوامل دیگر دو سال کنار گذاشته شد تا اینکه امسال دوباره شروع کردیم. بخش زیادی از بازیگرها عوض شدند و تغییراتی در تیم تولید داشتیم و در نهایت امسال موفق به ارائه  «بروخا» شدیم. 

پورتراب زاده افزود:«بروخا» برداشتی آزاد از نمایشنامه «خانه برنالدا آلبا» اثر فاخر فدریکو گارسیا لورکا است که با یک رویکرد جدید تولید شده است.«بروخا» نسبت به «خانه برنالدا آلبا» پایان بندی متفاوتی دارد و همچنین تعدادی از کاراکترهای «خانه برنالدا آلبا» حذف شده‌اند و چند کاراکتر به «بروخا» اضافه شده‌اند. بخش‌هایی از رئالیسم جادویی اثر بولد شده و طراحی صحنه و نور نیز از رویکرد رئالیسم در آمده است.
به گفته کارگردان «بروخا» حدودا ۲۰ بازیگر و عوامل در این اثر فعالیت دارند. او در ادامه در مورد شیوه کارگردانی توضیح داد:نمایش «بروخا» با پروداکشن خیلی سنگین از لحاظ طراحی صحنه و نور به روی صحنه خواهد رفت. همچنین سعی شده است المان‌های دقیق علمی در کار استفاده شود. طراحی لباس این کار توسط یک مزون حرفه‌ای انجام شده است و در کل با هزینه هایی که صورت گرفته سعی شد تا جایی که ممکن است فاخر بودن اثر را درون خود حفظ کند.

پورتراب زاده به مشکلات در روند تولید نمایش اشاره کرد و افزود:به واسطه مشکلاتی که پیش آمد چندین بار بازیگر عوض کردیم و همینطور مدت زمان کمی هم برای تمرین داشتیم اما با این‌حال بسیار امیدوارم که کیفیت لازم را برای اجرا داشته باشیم و اجرای عمومی موفقی را پشت سر بگذاریم و فکر می‌کنم مردم این اثر را دوست داشته باشند.

کارگردان نمایش «بروخا» در مورد محتوای اثر تصریح کرد:رویکردمان در اقتباس از اثر بیشتر روی بحث خرافه و خرافه پرستی که جایگاه زن را در جامعه تضعیف کرده است تمرکز کرده‌ایم. در مورد جفایی که به جایگاه زن توسط مردان و حتی خود زنان می‌شود تاکید کرده‌ایم. به این که چقدر اعتقادات بیجا و غلط می‌تواند به خانواده و جامعه لطمه بزند. یکی از مهمترین بحث‌های اثر مربوط به خانواده میباشد. بنیان خانواده هایی که توسط رفتار دیکتاتوری و یا عقایدی که بوی خرافه می‌دهند تضعیف می‌شوند. در کل مسئله این اثر مسئله زن ها است.
همچنین کارگردان  «بروخا» از خلاقیت در این نمایش این چنین گفت : خلاقیت هایی نیز در اثر آورده شده است مانند آوردن نویسنده یا همان کودکی نویسنده در نمایش. به نوعی با این کار خواستیم روحیات نویسنده را وقتی قرار بود نمایشنامه را بنویسد نشان دهیم که البته گروتسک ایجاد کردیم و کودکی های لورکا را آوردیم.

وی در پاسخ به این سوال که جشنواره سی و دوم را چطور پیش بینی میکنید گفت:به نظر می‌رسد این جشنواره،جشنواره‌ای متفاوت از سال‌های قبل باشد زیرا پس از دو سال تعطیلی تئاتر شور و هیجان مضاعفی در جوانان و پیشکسوتان ایجاد کرده و این شور و شوق همراه با شعور هنری می‌تواند نوید جشنواره‌ای پر هیجان را به ما بدهد.

رضا پورتراب زاده در ادامه شرایط وضعیت کلی تئاتر استان گلستان گفت را رو به بهبود ارزیابی کرد و افزود:به نظر می‌رسد با ورود جوانان مستعد در این عرصه و انتخاب تحصیلات آکادمی برای ادامه راه،میتوان آینده‌ای بهتر و با کیفیت‌تر را برای تئاتر در این استان متصور بود. چیزی که می‌تواند به بهبودی هرچه بیشتر کمک کند اهمیت دادن اصحاب فرهنگ و مسئولین به این هنر و ایجاد امکانات بهتر اجرایی هرچه بیشتر برای گروه‌های تئاتری میباشد و همچنین حمایت از تئاتر‌های مستقل و خصوصی و نظارت دقیق‌تر در بحث آموزشی می‌تواند تئاتر استان گلستان را به روزگار اوج خود بازگرداند.

کارگردان نمایش «بروخا» در پایان گفت:تئاتر با تماشاگر معنا پیدا می‌کند و امیدواریم حضور مردم روز به روز در سالن‌های تئاتر بیشتر و چشم گیر‌تر شود.

نمایش «بروخا» در روز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۵ در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی در قالب سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان به روی صحنه خواهد رفت. سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان از ۲۷ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان اجرا خواهد شد.

رضا پورتراب زاده طراح، نویسنده و کارگردان تئاتر، کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، سابقه حضورش در تئاتر از دوران نوجوانی تا به امروز است. از این کارگردان در سال‌های اخیر آثار ارزشمندی همچون  «غریبه ای از دریا»،  «ماریا»،  «تورنج»،  «امیرکبیر 2018»، «اپیدمی»،  «cold» و... را شاهد بودیم. پورتراب زاده در مقام کارگردان با نمایش های  «غریبه ای از دریا» و  «اپیدمی» در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به نمایندگی از استان گلستان حضور یافت که افتخارات چشمگیری را به همراه داشت. 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند
برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند

با ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی کشورهای چین و تاجیکستان حال و هوای برگزاری بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفت.

|

در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 
در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 

دومین روز از برگزاری بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی با اجرای پنج نمایش از شهرهای مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 

|

در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد
در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد

دست‌اندرکاران برگزاری بخش‌های صحنه‌ای و بین‌الملل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با برگزاری یک جلسه ویژه از آمادگی کامل شهر گرگان برای میزبانی از یک رویداد نمایشی فرا ملی خبر دادند.

|

همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد
همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد

نخستین برنامه نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» اختصاص داشت.

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

نظرات کاربران