در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با کارگردان نمایش «اسب قاتلین»؛

کار کردن در فضای فراواقعی را دوست دارم
تخفیف ویژه برای دانشجویان

ایران تئاتر: «اسب قاتلین» نمایشی است به نویسندگی رضا گشتاسب، نمایشنامه‌نویس فعال و خوش‌قلم عرصه تئاتر که زهرا کتیرایی آن را برای کارگردانی انتخاب کرده است.

پیش‌تر و در خردادماه زهرا کتیرایی، کارگردان جوان و نوجو که علاقه ویژه‌ای به کار کردن روی متن‌های سوررئال و خیال پردازانه دارد، متنی از داستان‌سرا و نمایشنامه‌نویس برجسته آمریکایی، تورنتون وایلدر را با عنوان «ملکه‌های فرانسه» در سالن ‌شماره ‌۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان روی صحنه برد و با وجود محدودیت‌های کرونایی، با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شد.

به بهانه روی صحنه رفتن نمایش «اسب قاتلین» که اجرای خود را از ۱۲ آبان در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده و به مدت ۱۵ شب در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان خود خواهد بود، با زهرا کتیرایی به گفت‌وگو نشستیم. حرف از بازآفرینی صحنه نمایش شخصیت‌هایی است که دوروبرمان هستند و این انتخاب‌های تازه آن‌هاست که هویت دیگرگون و نامانوس به آن‌ها می‌بخشد تا در کارکتری تازه، نقش ایفا کنند و این همه برای مخاطب پیگیر و مشتاق تجربه‌ و رویکرد نو و کشف جهان تازه است تا او نگریستن از قاب‌های تازه پنجره‌ها را تجربه کند.

گفت‌گوی ایران تئاتر را با زهرا کتیرایی، کارگردان نمایش «اسب قاتلین» می‌خوانید.

داستان نمایش اسب قاتلین چه روایتی دارد که برایتان جذاب شده ؟

در روستایی که گویی در نا‌کجا‌آباد قرار دارد، به ارباب خبر می‌رسد که شورشیان در حال غارت روستا‌های مجاور هستند. نوکر ارباب گرفتار و احاطه‌شده در مکر و حیله‌ زن و اطرافیان خود، نقشه‌ قتل ارباب را می‌کشند تا از خطر شورشیان در امان باشند.

برای اجرای نهایی «اسب قاتلین» کدام شیوه اجرایی را انتخاب کردید؟

فضای نمایش تلفیقی از سوررئالیسم و اکسپرسیونیسم و رئال است و شیوه اجرا هم روایی است. به نظرم می‌آمد انتخاب رویکرد تازه‌ای حاصل درهم‌آمیختن این سه منظر برای روایت کامل و ارائه مفاهیم مستتر در درونمایه نمایش مناسب خواهد بود.

فکر می‌کنید مهم‌ترین  نکته ای که این نمایش برای مخاطبین خود دارد، چیست؟

وقتی جامعه پر از دروغ می‌شود در کنار دروغ افراد احساس قدرت می‌کنند و این دروغ و دورویی جامعه را در نهایت به نابودی می‌کشاند.

برخی مطرح می‌کنند که در سال‌های اخیر کیفیت نمایش‌ها مناسب نیست و مخاطب پاسخ نیازهای خود را دریافت نمی‌کند. به نظر شما برای افزایش سطح کیفی نمایش‌ها چه کار‌هایی باید انجام گیرد؟

نمایش، وابستگی شدید به متن خوب و بازیگر خوب و حرفه‌ای دارد و ما از کمبود متن خوب و بازی خوب رنج می‌بریم. به نظرم در این حوزه نیاز به بازنگری داریم و باید بر این دو بخش نظارت و توجه بیشتری صورت گیرد.

گاهی گمان می‌شود با یک انقلاب و دگرگونی همه چیز درست خواهد شد اما تغییر باید از خود شروع شود و تک‌تک انسان‌ها درون خود را تغییر دهند و انقلاب را از خود آغاز کنند.در فضای سختی که بیماری کرونا برای ما درست کرده است خصوصا برای جامعه تئاتر گروه ما با عشق و علاقه و پشتکار تمرین نمایش اسب قاتلین را شروع کرده و با همکاری خوب بازیگران و عوامل توانستیم آن طور که مد نظرمان بود کار را به سرانجام برسانیم؛ اما باز هم بحث نبودن بودجه مناسب برای گروه‌های تئاتری اذیت‌کننده بود.

چطور شد که تصمیم گرفتید از این نمایشنامه برای اجرا استفاده کنید؟

چون من به فضا‌های سوررئال و فراواقعی و در عین حال آموزنده علاقه دارم، سراغ این متن رفتم و به نظرم این متن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. متن «اسب قاتلین» چه در محتوا و چه فرم نهایی اجرا، برای من چالش‌برانگیز بود. امیدوارم مخاطبان و تماشاگران این نمایش هم تجربه خوبی از مواجهه با آن در ذهن داشته باشند.

و سخن پایانی...

با توجه به شرایط فعلی جامعه ( همه‌گیری ویروس کرونا) و نداشتن امکانات ویژه برای دانشجویان تصمیم گرفتیم تا برای تمامی دانشجویان این امکان را مهیا کنیم تا بتوانند با تخفیف ویژه از نمایش ما دیدن کنند. امیدوارم دانشجویان بالاخص دانشجویان رشته تئاتر این کار را ببینند چرا که سبک نمایش به گونه‌ای طراحی شده تا دانشجویان با برخی طراحی‌ها آشنا شوند.




مطالب مرتبط

به مناسبت اول اردیبهشت و بزرگداشت روز سعدی

نمایش «اسب قاتلین» با تخفیف ویژه دانشجویی میزبان تماشاگران می‌‎شود
به مناسبت اول اردیبهشت و بزرگداشت روز سعدی

نمایش «اسب قاتلین» با تخفیف ویژه دانشجویی میزبان تماشاگران می‌‎شود

«اسب قاتلین»، اثر نمایشی گروه تئاتر اردی‌بهشت شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی به مدت یک هفته با تخفیف ویژه دانشجویی میزبان تماشاگران خواهد بود.

|

گفت‌وگو با امیر خواجه میرکی‌پور

«اسب قاتلین» به تماشاگران احترام می‌گذارد
گفت‌وگو با امیر خواجه میرکی‌پور

«اسب قاتلین» به تماشاگران احترام می‌گذارد

امیر خواجه میرکی‌پور، بازیگر و مدیر اجرایی نمایش «اسب قاتلین» درباره این اثر می‌گوید «اسب قاتلین» برای تماشاگرانش احترام خاصی قائل است. تک تک میزانسن‌ها، بازی‌ها و دیالوگ‌ها مهندسی شده و بیش از اینکه به گیشه فکر کند به احترام تماشاگر تولید شده است.

|

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت

امین‌رضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی فروکاست‌‍‌گرایی، با تمرکز بیش‌ازاندازه بر فرم ...

|

نظرات کاربران