در حال بارگذاری ...
هنگامه مفید شمع شب چراغ «رختشورشاه» را افروخت

رسالت هنرمندان تئاتر کمدی ایجاد شادی برای مردم در شرایط دشوار است

نمایش «رختشورشاه» با حضور هنگامه مفیدهنرمند پیشکسوت تئاتر و تئاتر عروسکی و خانواده مفید و صمیمی‌مفخم اجرای رسمی خود را در تالار محراب آغاز کرد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم هنگامه مفید با قدردانی از حضور جواد انصافی و تلاشی که به‌رغم همه مشکلات و دشواری‌ها برای هنر نمایش ایرانی و به خصوص سیاه‌بازی انجام داده، گفت: می‌دانم در این دو سال با همه دشواری‌ها چقدر تلاش کردید. آقای انصافی سرمشق همه ما و به خصوص نسل جوان تئاتر ماست.

این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره علی یداللهی (کارگردان نمایش) نیز گفت: به یداللهی و کار‌هایش اعتماد دارم و سال‌هاست که با هم دوستی داریم. هر دفعه به هم قول همکاری دادیم و نشد. سزاوار این صحنه‌هاست که شما در آن اجرا داشته باشید؛ مردم را دلخوش و متفکر‌تر کنید.

او با بیان این مطلب که مسلما همه چیز در نمایش سیاه‌بازی، خنده و شادی نیست گفت: نمایش شما فقط یک نمایش کمدی نیست. تفکری است که از اندیشه نویسنده‌های بزرگ برخاسته تا به دل مردم بنشیند.

مفید با افروختن شمع شب چراغ نمایش آرزو کرد: ان‌شاءالله که چراغ اجرای نمایشتان روشن باشد، چراغ دل‌تان روشن باشد.

علی یداللهی، کارگردان نمایش «رختشورشاه» نیز با ابراز خوشحالی از این که افتتاح نمایش‌اش با سالگرد بیژن مفید بزرگ متقارن شده است، گفت: از همه تماشاگران و حاضران در این مراسم سپاسگزارم. واقعا شرایط سختی است و خوشحالم که با همه دشواری به تماشای نمایش ما می‌نشینید.

او درباره اجرای رختشورشاه گفت: نمایش را دو سال قبل برای جشنواره نمایش سنتی آماده کردیم و از آن زمان چهار بار نوبت اجرا گرفتیم و به خاطر شرایط کرونا عملی نشد. به خاطر تعهدی که به مخاطبان‌مان داریم در این زمان کار را روی صحنه آوردیم.

یداللهی ادامه داد: هنرمندان تئاتر کمدی یک تعهد حرفه‌ای نسبت به مردم دارند و آن این است که در شرایط دشوار خنده و شادی بیاورند. در این زمان است که مردم ما به خنده، شادی و امید نیاز دارند. امیدوارم که از کار خوش‌تان بیاید.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: اولین کار حرفه‌ای سیاه‌بازی‌ام «مواظب کلات باش» را با کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی در این سالن بازی کردم و اصلا فکرش را نمی‌کردم که بعد 20 یا 25 سال افتخار این را داشته باشم که استاد انصافی در نمایشی که در این سالن اجرا می‌کنم، بازی کند.

 جواد انصافی که با لباس و‌گریم اجرا وارد سالن شده و قطعه آوازی را خواند نیز گفت: تلاش‌مان بر این است که یک شب شاد داشته باشید. یک‌ذره با هم بخندیم، گل بگوییم و بشنویم. این کار واقعا کار استثنایی بود. قبلا با یداللهی کار کرده بودم و در کار‌های هم بازی کرده بودیم ولی این کار واقعا استثنایی بود و هر لحظه از آن لذت می‌بردم.

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و تئاتر سنتی ایرانی درباره علی یداللهی افزود: یداللهی جوان است و فکر‌های نویی دارد که می‌تواند تحولات خاصی به وجود بیاورد. در شرایطی که کرونا گرفته بود و حال نزاری داشت اما مدام با هم تماس داشتیم و دغدغه این را داشت که نمایش روی صحنه بیاید.

یداللهی نیز در تکمیل صحبت‌هایش گفت: کرونا گرفتم، رفتم و برگشتم. به عشق مردم و شاد کردن مردم برگشتم. در آن دنیا چیزی به من گفتند و گفتند که وظیفه داری این را به همه بگویی. مرگ به من ثابت کرد و با صدای بلند گفت؛ زندگی بزرگ‌ترین شوخی کائنات است. ان‌شاءالله که همیشه از این شوخی لذت ببرید.

نمایش «رختشورشاه» هر روز غیر از شنبه‌ها در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب، ساعت 19 روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال نسبت به خرید بلیت این نمایش اقدام کنند.




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است
جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است

جواد انصافی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت نمایش‌های سنتی، پیشنهاد می‌کند هنرمندان استانی، آثاری با موضوع آداب و آیین‌های بومی خود تولید کنند و آن‌ها را به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور بیاورند.

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نظرات کاربران