در حال بارگذاری ...
مروری بر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر در آستانه اعلام نتایج

هفت روایت از زندگی مردمان جنوب در میان استقبال مخاطب

سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، به‌مدت سه روز از ۲۶ تا ۲۸ آبان‌ماه به شکل غیرمتمرکز با اجرای هفت نمایش در شهرهای بوشهر، کنگان، دیر، دیلم و گناوه، برگزار و به دست داوران سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر ار بوشهر، نمایش‌های «دود» به نویسندگی محمد احمدی و کارگردانی مهدی انصاری، نمایش «تفنگ خیال» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی غلامرضا خضری، نمایش «ترال ستا جوسال» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمندنیا، «کاغذ کال» به نویسندگی و کارگردانی قاسم حسینی، نمایش «فقط مکنارمو باز کردم....» به نویسندگی و کارگردانی رضا مختارزاده، نمایش «لیلییِت» به نویسندگی مهدی بلوچ و کارگردانی سید مهدی محمدی و نمایش «سی بودن سی نبودن....» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا فهیم پور ازجمله نمایش‌هایی هستند که به ترتیب در شهرهای بوشهر، دیر، کنگان، دیلم و گناوه به روی صحنه رفتند.

هرچند، این دوره از جشنواره به صورت غیرمتمرکز برگزار شد و پیش از برگزاری احتمال عدم استقبال علاقه‌مندان از جشنواره و دیدن نمایش‌ها از جمله نگرانی‌های هنرمندان در این خصوص بود، اما گزارش‌ها حاکی از این است که استقبال از این جشنواره در شهرها کم‌نظیر بوده است.

 این گزارش، مروری است بر روند برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر و هفت نمایش اجراشده در این رویداد تئاتری:

 

«فقط مکنارمو باز کردم....»؛ روایتی چندگانه از وضعیت زنان در جامعه‌ی سنتی

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی رضا مختارزاده است و براساس جدول اجرایی جشنواره با 2 اجرا در روزهای 26 و 27 آبان ساعت 19 در پلاتو استاد مختارزاده شهر کنگان به روی صحنه رفت.

 رضا مختارزاده در مورد نمایش خود می‌گوید: «فقط مکنارمو باز کردم....»؛ روایتی چندگانه از وضعیت زنان در جامعه‌ی سنتی است. من معمولا در آثارم نگاهی خاص به وضعیت زنان دارم. نمی‌خواهم بگویم فیمینیست هستم چون معتقدم فیمینیست، ارتباطی با جامعه‌ی ایرانی که هنوز درگیر نیازهای اولیه‌ی خود یعنی خوردن، خوابیدن و دفع‌کردن است ندارد؛ اما یکسری مسائل از ورود آریایی‌ها تا به امروز در این مملکت همچنان باقی مانده است؛ به‌ویژه در بحث زنان. به همین منظور و در ادامه‌ی روندی که در کارهایم آن را دنبال می‌کنم سراغ سوژه و سوژه‌هایی رفتم که بتوانم فقط آن را نمایش دهم.

در این نمایش، علیرضا بهرامی، محمد بازدار، هنگامه بهرامی، مریم سلامی، زهرا احمدی، فرنگیس احمد شمس، علیرضا باقری، پوران دخت میرزایی، الهام ابراهیمی، ملیکا بیژن نژاد، یاسمن ایزدی فر، سعیده شکیبایی، امیرحسین ابراهیمی، سینا محمد پور و آرین جمادی نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از:دستیار کارگردان: علیرضا بهرامی طراح دکور و صحنه‌: امین خیاط طراح و اجرای نور: محمد عمرانی طراح لباس: هنگامه بهرامی دوخت لباس: اسما پولادی طراح چهره و گریمور: فرید کاظمی انتخاب موسیقی: محمد عمرانی طراح ماسک و اشیای نمایشی: امین خیاط طراح پوستر وبروشور: حمیدرضا زبیری مشاور کارگردان: نازخاتون هوشمند

 

«کاغذ کال»؛ تضاد با تاریخ برای رسیدن به وجوه انسانی آن

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی قاسم حسینی است و با 2 اجرا ساعت 16 در پلاتو آقتاب شهر دیر و روزهای 26 و 27 آبان به روی صحنه رفت.

قاسم حسینی در مورد نمایش خود می‌گوید: «کاغذ کال»، سومین تکه از تریلوژی دیّر است. روایتی بر پایه خیال از آنچه که در دهه چهل این اقلیم روی داده. آنچه این نمایش دنبال می‌کند بخشی از پرسشی است که هویت کارهای من است. پرسشی سهل و سخت: «وقتی ما نبودیم چه ماجراهایی روی داده؟». ریزبین‌ترین مورخان با اسناد جامع و معتبر نمی‌توانند از شبی بگویند که نادر پستوی عمارت به چه فکر می‌کرد؟ عباس میرزا شب قبل از مرگ به کجا و چرا خیره شد؟ روایت درونیات، کاری ناممکن است. سعی‌ام بر این بوده که نوشته‌هایم تاریخی باشد از درونیات آن، نه بر اساس کشف افراد بلکه کشف درونیاتم در مواجهه با گذشته. با این توضیح شاید قاعده «کاغذ کال» قابل فهم‌تر باشد. نوعی تضاد با تاریخ برای رسیدن به وجوه انسانی آن. این نفی رسالت تاریخی به هیئتی دیگر در راستای شکل‌گیری درام است. جایی روایت تاریخی، جذابیت دراماتیک‌کردن روایت را ندارد. شما ناچارید به اسب رستم دو بال بدهید یا سهراب را از رزم با پدرش آگاه بسازید. «کاغذ کال» مترادف این نمونه‌هاست.

در این نمایش، حسن فولادی، آذین خیّر، میثم جعفری، ماندانا احمدی، آیدا پولادی، سعید فولادی، عبدالزهرا محمودی، رسول محمودی و مهساضرغام دوست نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: اسماعیل ملاح جوان طراح نور: ابراهیم حیدری نژاد انتخاب موسیقی: حسن قانون طراح گریم: عباس قنبری طراح پوستر و بروشور: حمیدرضا زبیری طراح لباس:مریم محمودی ساخت دکور: اسماعیل فروزش مدیر تولید: غلامرضا بردستانی

 

«تفنگ خیال»؛ داستانی با موضوع نفت

این نمایش را رضا گشتاسب نوشته و غلامرضا خضری کارگردانی کرده است. «تفنگ خیال»، 10 صبح روزهای 27 و 28 آبان‌ماه در پلاتو استاد صغیری بوشهر به روی صحنه رفت.

غلامرضا خضری درباره این نمایش که هسته داستانی آن حول محور «نفت» می‌چرخد، می‌گوید: همین «نفت» اقتصاد دنیا را می‌چرخاند و ما بوشهری‌ها البته در کنار چنین منبعی با اصطلاح عجیب «مردم مظلوم» طرف هستیم و آن را یدک می‌کشیم و من هیچ‌وقت متوجه نشدم چرا باید «مردم مظلوم» باشیم. شاید به همین دلیل این نمایش را انتخاب کردیم چون شرایط روحی و فکری نمایشنامه‌نویس و داستان آن، به جامعه ما نزدیک‌تر بود.

علی عباسی، زهرا باقرزاده ، نرجس سامری ، ساحل صالحی ، مرجان کوهی بارگاهی، سپیده سعیدی‌نیا ، نرجس گرمازاده، تارا تابناک و زینب نجفی، بازیگران این نمایش هستند.

 

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان :زینب نجفی محسن هاشمی-مدیر صحنه شهربانو نیسنی و لادن چاهشوری-گریمور موسیقی :سعید قیطاس و پریسا جعفری نور :محمد محمد پور دکور :احمد پورک طراح لباس :مهرشاد امینی زاده عکاس :اردلان دهقانی کاری از گروه نمایشی کلاغها و فرهنگسرا استاد رمضان امیری

 

«ترال ستا جوسال»؛ راویِ اتفاق‌های امروزی

«ترال ستا جوسال»، نوشته و کار کاظم ارجمندنیا است و با 2 اجرا، ساعت 17 روزهای 27 و 28 آبان‌ماه در پلاتو استاد صغیری بوشهر به روی صحنه رفت.

 این کارگردان با اشاره به سختی‌های تمرین در روزهای کرونایی بوشهر، درباره اثر نمایشی خود می‌گوید: اکثر نمایشنامه‌هایی که تولید و اجرا می‌کنم، بر پایه موقعیت‌های اجتماعی است. نمایشنامه «ترال ستا جوسال» هم بر اساس اتفاق‌های امروز جامعه بود و موضوعی کاملا اجتماعی و چالشی که اکثر خانواده‌ها با آن سروکار دارند، انتخاب، تولید و به مرحله اجرا رسید.

محمد کللی، زهرا افیس، یلدا شجاعی، فرناز خوشبخت، هاجر انبارکی، فرشته آقاخانی، زهرا مظلوم زاده، سارینا چم کوری ، فاطمه زال و فاطمه بازگیر، بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: موسیقی: سعید سبزی، مهدی غلامیان، محمد صفایی خواه نور: علیرضا سلیمانی منشی صحنه: ریحانه سلطانی زاده «ترال ستا جوسال»، کاری از گروه نمایشی صدف بوشهر است.

 

«لیلییِت»؛ نخستین آفرین زن

«لیلییِت»، به نویسندگی مهدی بلوچ و کارگردانی سیدمهدی محمدی از شهر دیلم است و با 2 اجرا در روزهای 26 و 27 آبان‌ماه، ساعت 16 در پلاتو نگاه این شهر به روی صحنه رفته است. محمدی درباره نمایش خود می‌گوید: طرح قصه «لیلیت»، با ساختار شکنی‌های خود، از هفت گناه عبور می‌کند، شخصیت‌ها عاشق هم می‌شوند، تا جایی که طرح کار، بر این عقیده است که اولین آفرینِ زن، کسی بوده بنام لیلییت. او به‌خاطر تمکین‌نکردن به دریای سرخ پناه برد...

در نمایش «لیلییِت»، محمدرضا تنگستانی فرد و محدثه شعبانی نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: گروه فرم: عبدالله بندری و رضا اکبری نور و موسیقی: علیرضا غلامشاهی دکور: سید مهدی محمدی منشی صحنه و طراح لباس: طاهره فتاح گریم: کوروش لیراوی پوستر: فاطمه عابدی

 

«دود»؛ دنیای آدم‌های رانده‌شده به تنهایی

این نمایش نوشته محمد احمدی است و مهدی انصاری آن را کارگردانی می‌کند.

«دود» با 3 اجرا، هر سه روز جشنواره، ساعت 19 در پلاتو استاد صغیری بوشهر به روی صحنه رفت.

کارگردان «دود» درباره تازه‌ترین اثر خود می‌گوید: نمایشنامه در مورد مردی است که سال‌ها از اتاق خود خارج نشده. دلیل انتخاب این نمایشنامه شرایط کاری من و البته بیشتر محمد احمدی است. او به شکل اقماری در عسلویه کار می‌کند و دو هفته یک‌بار به بوشهر می‌آید و نمی‌توانستیم نمایشی با تعداد کاراکتر بیشتر کارکنیم. در خلاصه این نمایش تیز آمده است: دنیای آدم‌های رانده‌شده به تنهایی، دنیای بی‌نوری است، وقتی کابوس‌ها سر از بیداری درمی‌آورند چه می‌ماند از انسان...

تنها بازیگر این نمایش محمد احمدی است.

دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: موسیقی: اهورا بار‌انی دستیار کارگردان و طراح صحنه: عبدالرسول ایزدجو منشی صحنه و طراح لباس و گریم: مرضیه ورامینی مدیر صحنه: علی عالیشاهی طراح و اجرای نور: مجتبی عیوضی نوازندگان: سعید ساحلی راد، روزبه حق پرست، امیرزاهدی، فرزاد داودی صحنه یاران: جواد غلام نژادجبری، محمدزاهدی، سجاد بیدقی، علی عالیشاهی عکاس: محسن کیانپور صدا: سکینه بارونی طراح پوستر و بروشور: علی خادم، محمد رحیمی زاده تازه‌ترین تولید گروه تئاتر «درنگ» سه اجرا در هر سه روز برگزاری جشنواره داشت.

 

«سی بودن، سی نبودن....»؛ راوی اعتقادات جنوبی

این نمایش به کارگردانی و نویستدگی علیرضا فهیم پور است و با 2 اجرا در روزهای 27 و 28 آبان‌ماه، ساعت 19 در پلاتو استاد دریانورد گناوه اجرا ‌شد.

به گفته‌ی این کارکردان، «سی بودن، سی نبودن....»؛ یک کار فولکلر و بومی است که قصه آن از اِلِمان‌ها و اعتقادات جنوب استان بوشهر نوشته شده است. درواقع با این نمایشنامه به نوعی ترویج فرهنگ و آداب سنت را دنبال کردیم.

مهدیه مرادی، علیرضافهیم پور، مناف رئوفی زاده، معصومه صفایی، دینا فهیم پو، ناهید عباسی و زینب حیدری در این نمایش، نقش‌‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه ودکور: علیرضافهیم پور پوستر و بروشور: دانیال عربزاده. مشاور اول کارگردان: صادق نیکپرست مشاور دوم کارگردان: دکترسید امید رفاهی طراح نور: شقایق کوه فخر طراح لباس: آمنه فروردین گریم: زینب حیدری اجرای نور: عباس غلامی افکت: جعفر بهرسی عکاسان: فرشته طباطبایی و فرزانه حسن پور تبلیغات و تیزر: رضا نظامپور مدیرصحنه: سعید معلمیان. دستیاران دکور: دانیال محمودی نژاد، حامدفهیم پور و علیرضا بهمنیاری. منشی صحنه: زهرا پادیاد سرپرست گروه: علی انگالی

 

یادآور می‌شود، براساس برنامه‌ی اجرایی، آیین پایانی سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، ساعت 18 بعدازظهر 29 آبان 1400 در تالار لیان واقع در مجموعه تئاتر شهر بندر بوشهر با حضور گروه‌های شرکتکننده در جشنواره برگزار و آرا هیئت داوران اعلام می‌شود.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد
محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد

محمود سالاری، در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان تاکید کرد تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد و از این طریق، هنرهای قدسی از مساجد به سطح جامعه راه خواهند یافت.

|

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

نظرات کاربران