در حال بارگذاری ...
از سوی دبیرخانه

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی منتشر شد

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نظر دارد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری به منظور کشف استعدادهای خلاق در سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها در جهت رشد و شکوفایی این هنر ماندگار سی و سومین جشنواره تئاتــراستان را در بخش تئاتر صحنه‌ای برای انتخاب آثار برتر جهت معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر برگزار نماید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربابجان شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نظر دارد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری به منظور کشف استعدادهای خلاق در سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها ایجاد بستری مناسب جهت رشد، هدایت و حمایت از گروه‌های تئاتری با زمینه‌سازی برای جذب بیشتر مخاطب و اشاعه هنر نمایش و آگاهی افراد جامعه با زبان شیوا و بلیغ نمایش به عنوان شاخص‌ترین زبان عواطف و احساسات و اندیشه‌ها در جهت رشد و شکوفایی این هنر ماندگار سی و سومین جشنواره تئاتــراستان را در بخش تئاتر صحنه‌ای برای انتخاب آثار برتر جهت معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر  برگزار نماید.

موضوع و شرایط شرکت در جشنواره :

1 – متون اورجینال و متون محلی یا برگرفته شده از ادبیات ملی و فرهنگ وسنن و آداب ورسوم بومی آذربایجانی ـ توسعه فرهنگ اقامه نماز ـ  نمایش‌های مذهبی ـ حمایت از تولید ملی - حجاب وعفاف – دفاع مقدس و انقلاب اسلامی وایثار و شهادت و نیز توجه به مضامین اجتماعی فرهنگی و انسانی و آسیب های کرونا از اولویت برخوردار خواهند بود

2- متون شرکت کننده در بخش رقابتی که برگزیده آن به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی خواهد شد،  بایستی ایرانی بوده و انتخاب موضوع آزاد است.

تبصره : متون اقتباسی (آداپته ایرانی شده ) منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس (آزاد، وفادارانه ویا نگاهی به متن و ...) و با اخذ مجوز تایید از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود؛ می توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در کل تشخیص هیات انتخاب آثار ملاک عمل خواهد بود.

3- آن دسته از گروه‌های تئاتر استان که در فاصله زمانی جشنواره استانی 1399 تا یک هفته مانده به برگزاری جشنواره استانی درآذر ماه سال  1400 آثار خود را حداقل 5  شب به اجرای عمومی گذاشته باشند می­توانند در جشنواره شرکت کنند( در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری کرونا گروهها بعداز حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به اتمام برسانند).

تبصره : تمامی نمایشهای متقاضی حضور در جشنواره می بایست تا زمان اتمام مهلت ارسال آثار به تائید شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش رسیده باشند.

4- با همکاری درگاه جامع تئاتر استانی فرایند ثبت نام برای حضور در جشنواره از طریق این درگاه انجام خواهد شد. ضروری است دبیرخانه جشنواره استانی  فرم شماره 1 این شیوه نامه را به نام استان و متقاضیان خود طراحی کرده و طبق زمانبندی فراخوان در درگاه جامع تئاتر ایران (پورتال استانی) قرار دهند.

تبصره: برای حضور نمایشهای شرکت کننده در بخش رقابتی جشنواره استانی 1400 در دیگر جشنواره­ها منعی وجود ندارد بشرطی که اثر تولید سال جاری تئاتر باشد.(حدفاصل جشنواره سال گذشته تا جشنواره امسال 00 14 تولید شوند)

5 - در صورت قبولی گروه در جشنواره پذیرش بدون قید و شرط تمامی قوانین و مقررات جشنواره از سوی سرپرست یا کارگردان الزامی می‌باشد و دبیرخانه اختیار هر گونه برنامه‌ریزی را محفوظ می‌داند.

6 ـ تنها ملاک تائید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا در تهیه گزارش اجراهای عمومی لازم

است مولفه­ها و مشخصات کامل آثار در پرتال استانی ثبت گردد.

6  ـ چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای ذکر شده در این فراخوان مشاهده گردد دبیرخانه  مختار است از ادامه حضور گروههای نمایشی در جشنواره جلوگیری نماید.

زمان‌بندی جشنواره:

1 ـ قبول درخواست حضور در جشنواره از زمان اعلام فراخوان تا 15 آذر ماه 1400

1- اعلام نتایج ارزیابی و بازبینی نهائی آثار تا  18 آذر ماه 1400

2- زمان برگزاری جشنواره : دهه سوم آذرماه 1400

3ـ  داوری گروههای برگزیده شده شهرستانی در زمان برگزاری در خود شهرستان مربوطه خواهد بود.

جوایز جشنواره :

  • بخش کارگردانی :

ـ کارگردانی برتر : ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

ـ تقدیر کارگردانی  ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال

  • بخش بازیگری(زن) :

ـ بازیگری برتر   ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال 

ـ تقدیر بازیگری زن ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

  • بخش بازیگری(مرد) :

ـ بازیگری برتر : ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال 

ـ تقدیر از بازیگری مرد ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

  • بخش نمایشنامه نویسی:

ـ  مقام برتر نمایشنامه نویسی   ۲۰/۰۰۰/۰۰۰

تقدیر ار نمایشنامه نویسی ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

طراحی صحنه : نفر برگزیده :           ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

موسیقی : موسیقی برگزیده :               ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

طراحی لباس :  مقام برگزیده :           ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

طراحی گریم: مقام برتر گریم :        ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

طراحی پوستر و بورشور: مقام برگزیده : ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال

طراحی نور : مقام برتر:                          ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

ورودی هر گروه در جشنواره : تاسقف ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می­باشد.

 

توضیحات:

*چنانچه در هر مرحله‌ای در خصوص آثار برگزیده و در طول برگزاری جشنواره تخلفی در راستای جشنواره از سوی گروه‌های شرکت کننده به اثبات برسد؛ دبیرخانه جشنواره اختیار تام در تصمیم‌گیری را خواهد داشت.

*جدول اجرائی و زمان برگزاری جشنواره تئاتر  استانی  متعاقباً توسط دبیر خانه جشنواره اعلام خواهد شد.

*بررسی آثار از روی لوح فشرده خواهد بود.

لازم است متقاضیان جهت حضور در جشنواره سه نسخه لوح فشرده اثر خود را به همراه تائیدیه اداره مربوطه و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان را به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.

آدرس دبیرخانه: اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی­. اداره امور هنری واحد نمایش

تلفن: 04133362355            




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران