در حال بارگذاری ...
دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی به کار خود پایان داد

تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ هنرهای نمایشی امارات

ایران تئاتر: دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی ۴ آذر ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی (مصادف با ۲۵ نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی) به کار خود پایان داد.

به گزارش ایران تئاتر دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی که از روز 19 نوامبر امسال آغاز شده بود، امروز یعنی در تاریخ 25 نوامبر پس از حدود یک هفته برگزاری به کار خود پایان داد. این جشنواره تئاتر به همت اداره فرهنگ و هنر دوبی برگزار شد و یکی از اهداف اصلی آن بازگرداندن هنرهای نمایشی کشور امارات متحده عربی و افراد فعال در آن به اجراهای زنده و صحنه‌ای بود.

امسال دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی با پنجاهمین سالگرد تاسیس کشور امارات متحده عربی هم‌زمان شده بود و در طول برگزاری جشنواره، از جمله در مراسم افتتاحیه آن، بارها به این موضوع اشاره شد.

یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر جوانان دبی رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی دکتر «سعید مبارک بن خرباش» بود که در سخنان خود ضمن اشاره به این هم‌زمانی برخی از اهداف مهم جشنواره را نیز چنین برشمرد: «امروز ما در اداره فرهنگ و هنر دبی همراه با حضار و تماشاچیان برگزاری دوره جدیدی از جشنواره تئاتر جوانان دبی را جشن می‌گیریم. این در حالی است که تا آغاز جشن‌ تاسیس کشور امارات یعنی روز دوم نوامبر تنها حدود دو هفته فاصله داریم. ما درهای جدیدی را برای تمام روشنفکران، هنرمندان و افراد بااستعداد می‌گشاییم تا با پیام‌ها و ایده‌های خود در امر الهام بخشیدن به دختران و پسران سرزمین مان برای پیروی از راه پدرانی که این سرزمین را تاسیس کردند، مشارکت نمایند. شاید از این طریق بتوانیم پنجاه سال دیگر به دستاوردهایی برسیم که بسیار چشمگیرتر از امروز باشد.»

او در ادامه سخنرانی خود اضافه کرد: «امروز ما با نسخه‌ای استثنایی از تئاتر جوانان دبی باز گشتیم تا شاهد حضور گروه‌های تئاتر از سراسر کشور امارات در دبی باشیم و همکاری آنها با اداره فرهنگ و هنر دبی برای تولید نسخه‌ای متفاوت از این گردهمایی هنری که انباشته از جاه‌طلبی و انرژی اماراتی است را تصدیق کنیم. در این جشنواره همچنین آرزوها و انتظارات تماشاچیان تئاتر را به نظاره خواهیم نشست؛ امری که رکن و ستون اصلی توسعه فعالیت‌های نمایشی است. مسلما استعدادهای جوان حاضر در حوزه هنرهای نمایشی با تشویق و حمایت مداوم ما می‌توانند بیشتر بدرخشند و به نوآوری‌های تازه دست بزنند.»

یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری جشنواره تئاتر جوانان دبی کشف و پرورش استعدادهای جدید در عرصه هنرهای نمایشی است؛ هدفی که رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی این‌گونه در مورد آن توضیح داد: «در طول هفته برگزاری جشنواره تئاتر جوانان دبی شاهد کشف استعدادهای تازه و پرورش استعدادهای پیشین خواهیم بود. تمام این افراد با ارائه نمایش‌های جدید، بکر و خلاقانه، چه از نظر محتوایی و چه از دیدگاه نوع کارگردانی، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا اشتیاق و علاقه را به قلب افراد علاقه‌مند به تئاتر اعم از شهروندان دبی یا افراد حاضر در این شهر بیاورند.»

او در بخش دیگری از سخنرانی خود به نقش مهم جشنواره تئاتر جوانان دبی در حمایت از استعدادهای بومی هنرهای نمایشی و همچنین اقتصاد کشور امارات اشاره کرد و ضمن تاکید بر تعهد این جشنواره برای پرورش و شکوفاسازی استعدادهای خلاق در وادی هنر، اهمیت این موضوع را چنین شرح داد: «امروز ما پایگاه قدرتمندی به نام جشنواره تئاتر جوانان دبی در اختیار داریم تا کیفیت تئاتر امارات را به سطح جهانی ارتقا دهیم. ما در اداره فرهنگ و هنر دبی اعتقاد داریم که آینده تئاتر کشور امارات به استعدادهای جوان و خلاق حاضر در عرصه هنرهای نمایشی و ایده‌های آنها بستگی دارد. ماموریت و هدف اصلی ما حمایت و توانمندسازی استعدادهای خلاق است، خواه این افراد شهروند دبی یا کشور امارات به شمار روند یا تنها در این سرزمین ساکن باشند. جشنواره تئاتر جوانان دبی پلتفرم مهمی را برای استعدادهای جوان فراهم کرده است تا به کمک آن مهارت‌های خود را پالوده سازند و بپرورند تا در نهایت به ستاره‌های درخشان عرصه هنرهای نمایشی تبدیل شوند. به این ترتیب هنرمندان جوان ما خواهند توانست در آینده صحنه تئاتر کشور امارات را با تولیدات خود غنی سازند. کشور امارات قصد دارد به مرکز جهانی اقتصاد خلاق تبدیل شود و پرورش  هنرمندان بااستعداد گامی در جهت رسیدن به این هدف است.»

 

هنرمندان دخیل در جشنواره تئاتر جوانان دبی

در مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی علاوه بر سخنرانی رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی اعضای هیات داوران این جشنواره نیز به علاقه‌مندان تئاتر معرفی شدند. ریاست هیات داوران این جشنواره را ولید الجلاف الزعابی بر عهده داشت و افراد دیگری نظیر علی جمال محمد احمد یوسف و ابراهیم سالم البیرق نیز او را همراهی می‌کردند. الزعابی فردی کهنه‌کار در عرصه هنرهای نمایشی کشور امارات به شمار می‌رود و سابقه طولانی و تجربه قابل توجهی در امر طراحی صحنه دارد. در کارنامه او می‌توان طراحی صحنه نمایش‌های فراوانی را مشاهده کرد. رئیس هیات داوران دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی پیش از این نیز در جشنواره‌های مشابه دیگری شرکت داشته و به داوری در آنها پرداخته است. از میان این جشنواره‌ها می‌توان به جشنواره نمایش‌های کوتاه شارجه، جشنواره تئاتر مدرسه‌ای شارجه و جشنواره تئاتر شارجه (روزهای تئاتر) اشاره کرد.       

علی جمال یکی از بازیگران باتجربه تئاتر در کشور امارات به شمار می‌رود که علاوه بر بازیگری سابقه کارگردانی و طراحی صحنه را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. او تاکنون در نمایش‌های فراوانی به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته و جوایز متعددی را در زمینه کارگردانی، طراحی صحنه و نورپردازی کسب کرده است. علی جمال افزون بر تئاتر در دنیای سینما نیز فعال بوده و برای کارگردانی فیلم کوتاه «عبور» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره خاورمیانه در ابوظبی شده است.

حوزه اصلی فعالیت دیگر داور جشنواره تئاتر جوانان دبی یعنی ابراهیم البیرق نیز کارگردانی تئاتر است. او آثار نمایشی پرشماری در کارنامه هنری خود دارد و برای کارگردانی تعدادی از آنها موفق به دریافت جایزه از جشنواره تئاتر شارجه (روزهای تئاتر) و دهمین جشنواره تئاتر اردن شده است. البیرق هنگام تحصیل در کویت سابقه بازیگری در آثار نمایشی را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

در میان مردانی که به نام آنها اشاره شد زنان نیز در برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر جوانان دبی نقش داشتند. یکی از آنها فاطمه الجلاف بود که جزو برگزارکنندگان اصلی این جشنواره به شمار می‌رود. او ضمن ابراز خرسندی از رسیدن تعداد دوره‌های برگزاری این جشنوار به عدد 12 بر تعهد فرهنگی دبی به حمایت از استعدادهای بومی تئاتر در کشور امارات و منطقه خاورمیانه تاکید کرد و این جشنواره را محلی برای پرورش هنرمندان جوان و تقویت قدرت خلاقیت آنها نامید. جلاف هدف از برگزاری جشنواره تئاتر جوانان دبی را تثبیت موقعیت این شهر و همچنین کشور امارات به عنوان مرکز جهانی فرهنگ، محلی برای پرورش خلاقیت و قطب گردهمایی و درخشش استعدادهای جوان دانست.




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است
عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است

فریبا دلیری، عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

نظرات کاربران