در حال بارگذاری ...
قاسم اسماعیلی دهکردی:

قدردانی از کسانی که در شرایط بسیار سخت چراغ صحنه را روشن نگه می‌دارند

قاسم اسماعیلی دهکردی عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: هزینه تولید تئاتر در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و رشد اعتبارات و حمایت‌ها متناسب با این تورم نیست. باید از تمام کسانی که به هر نحوی در این شرایط بسیار سخت چراغ صحنه را روشن نگه می‌دارند قدردانی و تشکر کرد.

قاسم اسماعیلی دهکردی در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اینکه آیا برگزاری جشنواره های تئاتر استانی  موثر است یا جنبه منفی دارند گفت: جشنواره تاتر استانی مثل هر رویداد دیگر هم‌زمان کارکرد های مثبت و منفی خود را  دارد . نمی توان تنها تاثیر مثبت جشنواره بر جریان تاتر استان را مد نظر داشت و از آسیب شناسی این پدیده غافل ماند . اما بدیهی است که در شرایط فعلی هنوز جشنواره ها یکی از مهم‌ترین اتفاقات تئاتر در استانها محسوب می‌گردند. تا زمانی که در شهرستانها بستر مناسب چه سخت افزاری و چه نرم‌افزاری، برای ایجاد جریان دائمی تئاتر فراهم نباشد و جشنواره مهمترین و در بعضی مواقع تنها رویداد نمایشی باشد، جریان تئاتر شکل نخواهد گرفت و ارتباط صحیح نمایش با جامعه به وقوع نخواهد پیوست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اینکه آیا جشنواره تئاتر استانی توانسته به خواستگاه خود برسد افزود: در طی برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره، شیوه‌های برگزاری، آن‌قدر تغییر کرده که بررسی آن را از نظر روند تا حدود زیادی غیر ممکن می‌سازد. بنابراین نمی‌توان به قطعیت گفت که آیا جشنواره به آنچه که می‌خواسته رسیده یا نه ضمن آن‌که جشنواره خود متاثر از شرایط زمانی و فضای کلی حاکم بر تئاتر است . جشنواره‌ها ویترین کوچکی از از رویدادهای نمایشی است که گاهی به اندازه‌ی کافی و تمام و کمال معرف این جریان نیست.  

اسماعیلی در پاسخ به اینکه در جشنواره های تئاتر نگاه کمی بیشتر مد نظر است یا نگاه کیفی آثار گفت: بدون شک تمامی جشنواره‌ها در مرحله‌ی سیاست گذاری به دنبال گردآوری بهترین آثار مرتبط با جشنواره هستند و در سال‌های پررونق تئاتر، نمایش‌های زیادی از حضور در جشنواره محروم می‌مانند . بنابراین شاید بتوان گفت کمی گرایی در آن‌ها مسئله نیست. مگر در جشنواره‌های موضوعی که ممکن است متولیان برگزاری بخواهند جشنواره به هرصورتی برگزار شود و کیفیت را فدای کمیت کنند.

عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اینکه چرا هنرمندان تئاتر استان کمتر به سراغ نوشتن می روند اظهار داشت: در دوره‌های اول جشنواره تاتر استانی چهارمحال و بختیاری تنها یک یا نهایتا دو متن از نویسندگان استانی در جشنواره حضور داشتند اما این روند روبه رشد بود تا جایی که در بعضی از دوره‌ها اکثریت قریب به اتفاق متون دست نویس هنرمندان استانی بود . بسیاری از متون هنرمندان استان در دیگر استانها روی صحنه رفته و تعدادی هم در جشنواره‌های مختلف ملی جزو متون برتر شناخته شده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که این توان و استعداد در استان وجود دارد اما در سالهای اخیر نتوانسته‌ایم برای نویسندگان استانی انگیزه‌ی کافی ایجاد نماییم . به نظر من نمایشنامه نویسی یکی از سخت ترین گونه‌های نوشتن در خانواده‌ی خود است و از سویی متکی به اجراست یعنی برای اجرا نوشته می‌شود( مگر موارد خاص )، بنابراین هرگونه اختلال در جریان اجراهای نمایشی تاثیر مستقیم برخلق متون نمایشی می‌گذارد.

وی در پاسخ بخ این سوال که تئاتر استان چهارمحال و بختیاری در کشور چه جایگاهی دارد گفت: یکی از ایراداتی که در مسائل فرهنگی وجود دارد همین نگاه مقایسه‌ای است که از فعالیت‌های ورزشی به فعالیت‌های هنری سرایت کرده است. بنابراین در پاسخ به این سوال شما مجبور می‌شویم جوایز و افتخارات تئاتر استان را که کم هم نیست مرور ویا به آمار اجراها رجوع کنیم . در حالی که این تنها بخش کوچکی از واقعیت تئاتر استان را نشان می‌دهد. نمایش بیش از دیگر هنرها متاثر از سیاست گذاری، مدیریت‌ها و امکانات سخت افزاری است . در این سال‌ها چه بسیار استعداد های تئاتری دیده‌ام که سرخورده شده‌اند و دیگر نام و نشانی از آنها نیست. این‌ها سرمایه‌های ارزشمند انسانی است که قدر دانسته نشده است . بسیاری از هنرمندان تئاتر برای ادامه فعالیت مجبور به مهاجرت به تهران هستند و در این سال‌ها هیچ‌گاه در عمل تئاتر شهرستان جدی گرفته نشده است .    

این هنرمند تئاتر  درباره کیفیت آثار سی و سومین دوره جشنواره افزود: با توجه به وقفه‌ای که همه‌گیری کرونا در جریان تئاتر ایجاد کرد شوق و شور هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری در این دوره بسیار ارزشمند و ستودنی است . هر جشنواره باید با خودش مقایسه شود زیرا حاصل جمع عوامل بسیاری است . کیفیت نمایش‌های حاضر در دوره های مختلف قابلیت مقایسه با یکدیگر را ندارند و الزاماً همیشه رو به جلو نیستند . جشنواره ها در دوره‌های مختلف بالا و پایین بسیار داشته‌اند و خواهند داشت . اما نکته قابل توجه در این دوره این است که هنرمندان خود را از زیر سایه‌ی سنگین کرونا بیرون کشیده‌اند و نشان دادند نمایش هیچ‌گاه از نفس نخواهد ایستاد. 

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری،بازبینی آثار سی و سومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از ۴ تا ۷ آذر با حضور قاسم اسماعیلی،روح الله سمیع و فراز مهدیان انجام شد و هیات بازبین  ۶ اثر  را  از بین 14 اثر شرکت کننده برای حضور در جشنواره معرفی کردند که از 12 تا 15 آذر در شهرکرد رقابت خواهند کرد.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران