در حال بارگذاری ...
آغاز اجرای عمومی پروژه «نخل سرخ» در استان بوشهر

«کشتارگاه» در دیّر به روی صحنه می‌رود

نمایش «کشتارگاه» به نویسندگی سعید بادینی و کارگردانی فضل‌الله عمرانی ازجمله هفت نمایش حاضر در پروژه «نخل سرخ» است که به مدت پنج شب مهمان دیّری‌ها خواهد بود.

کارگردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در بوشهر گفت:نمایشنامه «کشتارگاه» را آقای سعید بادینی نوشته که به همراه چندین نمایشنامه دیگر در روند پروژه «نخل سرخ» به چاپ رسیده است. وقتی این پروژه به مرحله اجرای عموم وارد شد از طرف انجمن نمایش کشور با من تماس گرفته شد و نمایشنامه در اختیار ما قرار گرفت.از اوایل شهریور و پس از بررسی و طی‌کردن مراحل اولیه،کار را شروع کردیم.

او درباره داستان نمایش نیز با اشاره به مفهوم مقاومت و اتفاقات هشت سال دفاع مقدس،بیان کرد:داستان نمایش «کشتارگاه» به زمانی برمی‌گردد که عراق قصد حمله به آبادان را دارد. قصه نمایش در مورد آدم‌هایی است که در آن زمان در یک خانه گرد هم جمع شده‌اند و قصد دارند که از آبادان دفاع کنند. این آدم‌ها هر کدام یک قصه‌ای در گذشته خود دارند و فکر می‌کنم جذابیت داستان «کشتارگاه» هم در همین است. آن‌ها درباره چگونگی نجات شهر با هم صحبت و برنامه‌ریزی می‌کنند.

این کارگردان در ادامه گفت:قصه از آنجا آغاز می‌شود که «اکبرآقا» صاحب آن خانه است و خودش قبل از آن ساواکی بوده. او خانه خود را به یک زن و شوهر بلوچ اجاره داده است؛ شوهر آن زن در پالایشگاه کار می‌کند. آن‌ها در کنار شخصیت‌های دیگری در آن خانه زندگی می‌کنند که هرکدام گذشته‌ای قابل تأمل دارند. به‌عنوان مثال پسر مرد ساواکی دوست دارد برود و از شهر آبادان دفاع کند،پدرش را قانع می‌کند و اتفاقا می‌رود و در درگیری‌ها شهید می‌شود. قصه «کشتارگاه» را این شخصیت‌ها و روایت‌هایشان می‌سازد.

کارگردان «کشتارگاه» در پاسخ به این سوال که آیا تغییراتی در نمایشنامه شکل گرفته است یا نه،تاکید کرد:هیچ دخل و تصرفی در محتوای نمایشنامه صورت نگرفته است و دیالوگ‌ها به همان صورتی است که در نمایشنامه وجود دارد.

عمرانی همچنین بااشاره به حضور مدیر و هیئت بازبین پروژه «نخل سرخ» در کنگان و دیدن اجرای این اثر گفت:هیئتی که برای بازدید و دیدن نمایش به کنگان آمدند،جزئیاتی را به ما گوشزد کردند تا قصه دقیق و منطبق با رویدادهای آن سال‌ها باشد و از طرفی نیز،رشادت‌های مردم آبادان دقیقا نشان داده شود.

او درباره شیوه اجرای این نمایش بیان کرد:در شیوه اجرا می‌خواستم به‌گونه‌ای عمل کنم که مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش برقرار کند،برای همین هم یک فضای آتلیه عکاسی را انتخاب کردم. علت این انتخاب،از این بابت بود که نسل جدید و جوانان بیشتر با عکس و فیلم در فضای مجازی ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین از همان ابتدا در ذهن من،فضایی شبیه به فضای آتلیه عکاسی برای این نمایش شکل گرفته بود. البته آن خانه هم به‌نوعی در نمایش ما وجود دارد. حتی نورپردازی و میزانسن‌ها را طوری طراحی کرده‌ایم که به فضای آتلیه نزدیک باشد. انگار این شخصیت‌ها از چند دهه قبل زنده شده‌اند و الان دارند روایت قصه را از آن زمان به نمایش می‌گذارند؛ درواقع اتفاقی که در سال ۵۹ افتاده است را به مکانی آوردم که نسل امروز اکثرا با آن سروکار دارند و از طرفی آن‌ها بعد از دیدن نمایش هر زمان که وارد چنین فضایی(آتلیه)می‌شوند به یاد این نمایش و داستان آن می‌افتند. این یک نمای کلی از شیوه اجرای من در نمایش«کشتارگاه» بود. فضا،همان فضای رئالیستی و بازی‌های رئالیستی است و سعی کردیم نگاه فرمالیستی کمتری به قضیه داشته باشیم هرچند که در مبنا،یک اجرای نسبتا فرمالیستی است.

او در پایان این گفتگو از همه عوامل پروژه «نخل سرخ» و هیات همراه متشکل از حجت الاسلام بهداروند، مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره فجر، سعید اسدی مدیر پروژه «نخل سرخ»، فرهاد قائمیان بازیگر نام‌آشنا و وحید لک مدیر اجرایی این پروژه که در کنگان به تماشای این نمایش نشستند، انجمن نمایش هنر انجمن هنرهای نمایشی استان،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و نیز بازیگران و عوامل دیگر نمایش که در این شرایط سخت او را همراهی کردند،قدردانی کرد.

قحطبه فخرایی،ندابداغی،حسن قانون،محمدعمرانی،پژمان برزگر،امین خیاط،زهرا عمرانی،غزاله اسدی،علی موجی دیری و فضل‌الله عمرانی نقش‌آفرینان نمایش «کشتارگاه» هستند.

 

یادآور می‌شود،نمایش «کشتارگاه» به مدت پنج شب از ۱۳ لغایت ۱۷ آذرماه جاری،هرشب از ساعت۱۹:۳۰ در تماشاخانه آفتاب دیر(مجتمع فرهنگی هنری نفت)به‌روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران