در حال بارگذاری ...
کارگردان شرکت کننده در سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

تئاتر مهم‌ترین و قدرتمندترین رسانه است
«زخم گشوده جهان » نمایشی از پروژه نخل سرخ

اکبر دانیالی کارگردان شرکت کننده در سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: تئاتر مهمترین و قدرتمندترین رسانه جهت انتقال مفاهیم و پیامها به اجتماع و مردم است. دلیل آن ارتباط بی واسطه و مستقیم با مخاطب است.

اکبر دانیالی لردگانی کارگردان نمایش «زخم گشوده جهان» شرکت کننده در سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری ضمن بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در استان  افزود: هر بار که از تئاتر کناره می گیرم ندایی از درونم  بی آنکه اراده ای داشته باشم  من را به سوی  تئاتر سوق می دهد.

وی درباره نمایش خود در جشنواره گفت: نمایش «زخم گشوده جهان » در مورد زخمی است که در سوریه دهان باز کرد.این نمایش داستان روابط انسانی حین جنگ  را روایت می کند.

وی یاد آور شد متن این نمایش از تولیدات پروژه  " نخل سرخ " اداره کل هنرهای نمایشی است و بیشتری چالش خود در اجرای این اثر را زمان کم برای تمرین تا رسیدن به جشنواره عنوان کرد و افزود: در این اثر از بازیگران شهرستان شهرکرد استفاده کردم  و فاصله بین لردگان و شهرکرد برای انجام تمرینات بسیار بود مطمئناً اگر زمان بیشتری داشتیم نتیجه بسیار مطلوب تری می گرفتیم.

دانیالی آموزش در تئاتر را  بسیار نیاز دانست و گفت: امروز در استان طیف زیادی از علاقمندان نیازمند آموزش هستند و برای آینده تئاتر استان و تربیت نیروی جوان و کارآمد ناچار به آموزش هستیم. در کار با بعضی از عزیزان قدیمی تر هم  جای خالی آموزش هم دیده می شود.

وی درباره تاثیر توقف تئاتر به دلیل همه گیری کرونا نیز اظهار داشت: با همه گیری کرونا بیشترین لطمه را هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر وموسیقی متحمل شدند. به دلیل اینکه تئاتر با نفس و حضور مستقیم و رودرروی تماشاگر و مخاطب زنده است لطمه جبران ناپذیر دیده! به نظر من به هر شکل باید حضور تماشاگر در سالن ها تضمین شود چه با واکسناسیون و چه رعایت پروتکل ها؛ روش های اجرائی دیگر غیر از حضور تماشاگر به هیچ عنوان جایگزین های مطلوب برای تئاتر نیستند.

این کارگردان تئاتر افزود: قطعاً ضبط، نگهداری و پخش آثار تئاتری برای علاقه مندان و آیندگان بسیار خوب و پسندیده است. و هر روشی که تئاتری را به تماشاگری دورتر از سالن تئاتر نشان بدهد قابل ستایش است ولی تئاتر با حضور بلاواسطه مخاطب زنده می ماند.

دانیالی اظهار داشت: جشنواره تئاتر استانی سال هاست که با مشکل کمبود هزینه  واقعی روبرو است. به دلیل تورم افسارگسیخته و روز به روز، هزینه تولید تئاتر بسیار زیاد شده و بالا می رود. گرچه بعضی از ادارات و ارگان ها می توانند در نمایش های موضوعی به تولید کمک کنند ولی برگزاری جشنواره استانی به عنوان قدیمی ترین و نماد تئاتر در استان باید با تامین بودجه لازم بتواند جریان همیشگی و نبض تئاتر را نگهدارد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

نظرات کاربران