در حال بارگذاری ...
اردشیر صالح پورعضو هیات داوران سی و سومین دوره :

آثار جشنواره امسال نشان‌دهنده پویندگی تئاتر در چهارمحال و بختیاری است

اردشیر صالح پورعضو هیات داوران سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: با آنکه شرایط شیوع کرونا، وقفه‌ای ناگوار برای تئاتر و هنرمندان این رشته در تمامی استان‌ها به وجود آورد اما جشنواره امسال نشان داد که تئاتر چهارمحال و بختیاری همچنان از ذخایر فرهنگی و هنری مطلوبی برخوردار است.

به گزارش ایران تئاتر، اردشیر صالح پور در گفت‌وگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: نبود امکانات و خستگی ناشی از رکود برنامه‌های هنری مانع حضور امیدوارکننده هنرمندان تئاتر استان نشد و انتظار می‌رود ظرفیت‌های این هنر بار دیگر در تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری احیا شود و تئاتر استان در کمترین زمان به بدنه تئاتر کشور پیوند بخورد و فعالیت‌های چشمگیری شکل بگیرد.

نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی تصریح کرد: در جشنواره سی و سوم، دو اثر به عنوان نمایش برتر انتخاب شدند که یکی از این آثار به شکلی مدرن به روی صحنه رفت و نشان داد که هنرمندان چهارمحال و بختیاری با وجود آنکه در محیطی سنتی فعالیت می‌کنند اما اصول تئاتر مدرنیته را به خوبی می‌شناسند.

صالح پور نمایش دوم انتخاب شده را نیز برخاسته از فرهنگ عشایر و نمایشی سنتی و آیینی دانست و یادآور شد: آنچه در جشنواره تئاتر استانی به نمایش درآمد نشانگر پویایی و زنده‌بودن این هنر در چهارمحال و بختیاری است که امید می‌رود این جریان زنده ادامه یابد و آثار برجسته دیگری به تولید برسد.

به گفته وی آیین ها و سنن مردمان این سرزمین بسیار بکر است و هنرمندان استان می توانند در فضایی مدرن و امروزی این آیین های نمایشی و داستان های بومی را به خوبی به تصویر بکشند.

این هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی افزود: هنرمندان تئاتر استان ها باید آثار نمایشی خود به صورت جهان شمول تولید کنند و این تولیدات به روز و با تکیه بر زیست بوم استان می توانند بسیار موفق باشد و در کشور و جهان خوش بدرخشد.

به گزارش خبرنگار تئاتر از چهارمحال و بختیاری، نمایش های «یوزفکا» به کارگردانی مهدی جعفری و « کل» به کارگردانی مصطفی محمدی دوست به عنوان آثار برتر به دبیرخانه چهلمین‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

 

 

 




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است
عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است

فریبا دلیری، عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند
در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند

جلیل رفیعی، داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری جوان‌گرایی در جشنواره‌های تئاتر را اتفاقی خوب ارزیابی کرد، به‌شرط آن‌که این موضوع در همراهی با پیشکسوتان پیش برود و توان آن‌ها نیز به کار گرفته شود.

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران