در حال بارگذاری ...
در پایان هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

جایزه جلال ستاری به سه چهره هنری اهدا شد

ظهر امروز و در پایان سمینار سه روزه نمایش‌های آیینی و سنتی سه جایزه تحت عنوان جایزه جلال ستاری به «پیتر شومان»، «نینا مالیکوا»  دو چهره فرهنگی و هنری بین‌المللی و «جمشید ملک‌پور»، پژوهشگر و چهره برجسته عرصه ادب و هنر ایرانی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور چهره‌های هنری و ادبی و برخی اندیشمندان در عرصه نمایش و با ارائه 7هفت طرح پژوهشی که ابعاد شخصیت زنده‌یاد جلال ستاری را مورد واکاوی قرار داده بودند، برگزار شد و در پایان، جایزه جلال ستاری به سه شخصیت برجسته خارجی و ایرانی در این عرصه اهدا شد.

 حمیدرضا اردلان که دبیری این دوره از سمینار را به‌عهده داشت ضمن ارائه مقاله خود، اعلام کرد که جایزه جلال ستاری را به پاس فعالیت‌ها و اثرگذاری ارزشمند این سه شخصیت بزرگ پژوهشگر در عرصه ادب و هنر در سطح جهانی، اهدا می‌کنیم؛ اما به علت شرایط کرونا  امکان حضور دو تن از آنها در ایران فراهم نشد. 

اردلان در ادامه افزود: پیتر شومان، اصالتاً آلمانی است و در دوران جوانی و پس از جنگ جهانی دوم به دلیل درگیری‌های میان آلمان و آمریکا سوار کشتی شده و با آن سفر می‌کند. داخل کشتی مردم مهاجر نان می‌پختند و برای اینکه نان‌ها با یکدیگر ادقام نشوند هر خانواده بر روی نان خود مهری می‌زد. این موضوع در ذهن شومان باقی می‌ماند و زمانیکه گروه عروسکی «نان و عروسک» را تشکیل داد، نان را توسعه داده و میان مخاطبان تقسیم می‌کند. شومان در ابتدای ورود به آمریکا از وضعیت سرمایه‌داری در آن کشور پرسش می‌کند و در جنگ ویتنام عروسک بزرگی را می‌سازد و به تیر چراغ برق نیویورک آویزان می‌کند و به مردم جهان می‌گوید که در جنگ میان ویتنام و آمریکا، ده‌ها مسیحی به صلیب کشیده شدند. این روایت یکی از دلایل توقف جنگ می‌شود و از این رو شومان فعالیت ضدجنگ با تم عدالت‌جویانه را آغاز کرده و توسط یک جریان در فرانسه شناخته می‌شود. او بیش از یک دهه به سراسر اروپا سفر می‌کند و مکتب خود را که عبارت است از یک ذهن ساده و عامه فهم برای همه مردم را گسترش داده و تئاترهای خود را اجرا می‌کند. مکتب او در جهان و ایران اشاعه دارد و او همین لحظه نمایش «پارسیان اشیل» را آماده اجرا در نیویورک داد. شومان ده سال پیش به دانشگاه هنر در ایران دعوت شد.

دبیر هشتمین سمینار بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره نینا مالیکوا به عنوان دومین دریافت‌کننده جایزه جلال ستاری گفت: در روند جنگ جهانی اول بچه‌های بسیاری بی‌خانواده شده و از این رو تعدادی از هنرمندان تئاتر در مهدکودک‌ها جمع شده و با هنر نمایش، کودکان را سرپرستی می‌کردند. این موضوع بسیار موردتوجه سازمان ملل و تشکیلات جهانی قرار گرفت و از این رو یونیما تشکیل شد. نطفه این جریان در کشور چک بود و نینا مالیکوا روزنامه‌نگار که در حوزه فلسفه تئاتر درس خوانده بود آخرین نسل این جریان بود. او بسیار خوشنام و محبوب بود و کمک‌های مردمی بسیاری انجام داده بود. مالیکوا پژوهش‌های بسیار درخشانی در حوزه تئاتر دارد.

او سپس از دکتر محمدمنصور فلامکی تقاضا کرد تا به نیابت از پیتر شومان_کارگردان و مجسمه‌ساز آلمانی- و دکتر مژگان جهان‌آرا به نیابت از طرف نینا ماریکوا، جایزه را دریافت کنند تا در فرصت مقتضی، جوایز به دست ایشان برسد. در ادامه، لاله تقیان و سودابه فضائلی جایزه جمشید ملک‌پور را نیز به وی اهدا کردند.

پیترشومان، کارگردان و مجسمه ساز آلمانی است. او در دهه ی 20 زندگی‌اش و در هنگامه جنگ جهانی دوم برای همیشه به آمریکا مهاجرت کرد. پیتر شومان در نیویورک به همراه همسرش الکا شومان تئاتر نان و عروسک را بنیان گذاری کردند. دلیل این نام گذاری چه بود؟ به عقیده ی او نان احساس مشترک و هم دردی را به تماشاگران القا می‌کرد. شومان خود نان می‌پخت و بین تماشاگران پخش می‌کرد. دست به دست چرخاندن نان به مراسمی ساده تبدیل شد که نشان دهنده‌ی ارزش‌هایی بود که شومان آرزو داشت بازتاب آن را در جامعه ببیند. نان تبدیل به وسیله‌ای شد که طی مراسمی به یک میزان صمیمانه، ساده، بی‌تکلف و با شکوه که با روح مشارکت درهم تنیده بود، تماشاگر را مجذوب دنیای او می‌کرد. او با این نمایش فعالیت‌های ضد جنگ خود را شروع می‌کند.

نینا مالیکوا، نیز منتقد تئاتر، مورخ، نظریه‌پرداز، روزنامه‌نگار، مربی و مترجم است. او فارغ‌التحصیل از گروه تاریخ و نظریه تئاتر دانشکده هنر و فلسفه دانشگاه چارلز در پراگ است. او به عنوان معلم در بخش تئاتر عروسکی در دانشکده تئاتر آکادمی هنرهای نمایشی پراگ مشغول به کار است. وی در حال حاضر مشاور متخصص در زمینه تئاتر عروسکی چک در موسسه هنر و تئاتر است. آخرین اثر او با موضوع نقش کشور چک در تاسیس «یونیما» است.

جمشید ملک‌پور، نویسنده، پژوهشگر، کارگردان تئاتر و استاد ایرانی، یکی از چهره‌های مهم‌ و شناخته‌شده‌ در حوزۀ پژوهش دربارۀ نمایش ایرانی است. جمشید ملک‌پور داری مدک کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی از آمریکا و دکتری هنرهای نمایشی از استرالیا است. کتاب مرجع وسه جلدی ادبیات نمایشی در ایران، یکی از مهم‌ترین پژوهش های جامع دربارۀ تاریخ نمایش در ایران ، از این نویسنده است. گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان، تطور اصول و مفاهیم در نمایش کلاسیک و سیر تحول مضامین در شبیه‌خوانی، از دیگر پژوهش‌های اوست. همچنین کارگردانی و اجرای نمایش‌های «پرومته در بند»، «مکبث»، «آنتیگون»، «اودیپ شهریار» و «افسانه اندوهی دلخراش» را در کارنامه کاری خود دارد. . فیلمسازی را با ساخت فیلم «که یاران فراموش کردند» برای تلویزیون شروع کرد. جمشید ملک‌پور در فیلم‌های بلندی همچون «باد سرخ» و «دیدار» به عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه حضور داشته است. او پیش از مهاجرت به استرالیا، کارگردان مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرس مجتمع دانشگاهی هنر، دانشکده هنرهای زیبا و مرکز آموزش هنر بود. ملک‌پور از سال ۲۰۰۵ به عنوان استاد مهمان در دانشگاه گلف کویت تدریس می‌کند.

هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی امروز با ارائه 7 مقاله و اهدا جایزه استاد جلال ستاری با حضور  قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی و مشاور ارشد وی، محمدمهدی بهداروند و تنی چند از چهره‌های علمی و پژوهشی عرصه هنر پایان یافت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران