در حال بارگذاری ...
فرهاد قائمیان داور پنجمین دوره جشنواره منطقه آزاد:

اروند سرشار از سوژه‌های ناب بومی و منطقه‌ای است

فرهاد قائمیان که به عنوان داور در پنجمین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند حضور داشت در آیین اختتامیه این جشنواره از هنرمندان جوان خواست برای تولید آثار از سرزمین خودشان وام بگیرند و قصه های ناگفته اروند را به صحنه ببرند.

به گزارش ایران تئاتر، فرهاد قائمیان عضو هیات داوران پنجمین جشنواره منطقه آزاد اروند در ابتدای سخنانش در آیین اختتامیه، از حاضرین در سالن خواست به احترام شهدای هشت سال دفاع مقدس، جانبازان، ایثارگران وآزادگان بایستند و با قرائت صلوات به محضر این برزگواران ادای احترام کنند.
وی در ادامه با تشکر از تمام مسئولین جشنواره منطقه آزاد اروند گفت: خدارا شکر می‌کنم  در مکانی حضور دارم و نفس می‌کشم  که تمام امنیت و آرامش این روزهای کشورمان در سایه ایثارگری و شهادت بزدگ‌مردانش است. به ویژه در آبادان و خرمشهر بزرگمردانی جلوی دشمن ایستادند و سینه سپر کردند، تا ما بتوانیم امروز با آرامش و آسایش به هنر، تئاتر و زندگی مان بپردازیم.
وی به کمبود فضای مناسب برای انجام فعالیت‌های تئاتری منطقه اشاره کرد و افزود: بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ، این منطقه مظلوم هنوز آنگونه که شایسته است بازسازس نشده و محررومیت‌هایی دارد. هنرمندان تئاتر هم از این قائده مستثنی نیستند و فضا و تجهیزات کافی در اختیار ندارند، ما به این سرزمین مدیونیم و باید برایشان گامی برداریم. به عنوان نخستین اقدام ساخت سالن‌های  استاندرد و مناسب برای اجرای آثار نمایشی در منطقه اروند لازم و ضروری است. هنرمندان فعال و خلاقی دراین منطقه فعالیت می‌کنند که کمبود امکانات به پیشرفتشان آسیب می‌زند. از تمامی مسئولین تقاضا می‌کنم سالن های نمایش در این خطه تجهیز کنند و یا درصورت امکان سالن یا پلاتوهای جدید بسازند تا هنرمندان بتوانند در شرایط بهتر و با آرامش خیال به تولید آثارشان بپردازند. 
قائمیان خطاب به شرکت کنندگان این دوره از جشنواره تئاتر استانی اروند گفت: به نمایندگی از هیات داوران اعلام می‌کنم که ما با جان و دل تلاش های همه شما عزیزان را دیدیم. با حضور شما تئاترهیچ‌وقت نمی‌میرد، اما اگر بعد از دوسال شرایط کرونا  تئاتر زنده است و تعطیل نیست به خاطر وجود و عشق شما است. این شما هستید که تئاتر را زنده نگه می‌دارید. اما در هر فستیوال و هر جشنواره‌ای تفاوت‌هایی بین آثار شرکت کننده هست و ما داوران موظف هستیم همه موارد را با جزییات ببینیم‌ و نظر بدهیم وگرنه همه شما خوبان جان تئاتر هستید.
وی گفت: اروند سرشار از سوژه‌های بکر و ناب بومی و منطقه‌ای است. برای تولید آثار از خودتان  و سرزمینتان وام بگیرید. از ایده هایی که در جامعه وجود دارد استفاده کنید، به مسائل اجتماعی و سیاسی بپردازید. این خطه پراز قصه های ناگفته است که شما به عنوان فرزندانش وظیفه دارید به گوش جهان برسانید. خلاقیت و ایده و طرح هایتان را گسترش بدهید درباره‌اش مطالعه و تحقیق کنید و وقتی به نقطه‌ای قابل اتکا و دفاع رسید. طرح و نمایشنامه‌هایتان را با اساتید و مسئولین درمیان بگذارید تا از راهنمایی حمایت آن‌ها برخوردار شوید. همانگونه که در پروژه نخل سرخ این پروژه ایده تا اجرا به خوبی حمایت شد وبه انجام رسید
فرهاد قائمیان تصریح کرد: در پروژه نخل سرخ، با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و به‌خصوص دکتر آشنا به اتفاق‌های خوبی رسیدیم و آثار نمایشی را در جنوب غرب کشور دیدیم. در روند از ایده تا اجرا بار دیگر متوجه شدیم که هنرمندان ما بسیار توانا هستند و نیروهای خوبی وجود دارد که در صورت دیده و حمایت شدن می‌توانند به چهره‌هایی تاثیرگذار بدل شوند. بی شک پروژه نخل سرخ با هویت بخشی و اثربخشی خوبی که داشت یکی از بهترین خدماتی است که انجام شده‌است. 
این هنرمند افزود:  برای تولید یک اثر تاثیرگذار و ماندگار، علاوه بر انتقال پیام و حرف‌های ناگفته، چگونگی پرداخت و ارائه هم مهم‌ است. باید در یک اثر نمایشی شرایطی ایجاد کنیم که تماشاگر با ما همراه بشود به اندازه‌ای که نه تمرکزش را از دست بدهد و نه خسته شود، با نمایش ارتباط بگیرد و جادوی تئاتر در جانش بنشیند. درتمام وجوه هنر تئاتر، بازیگری، کارگردانی و طراحی، یک آن وجود دارد و یک اندازه‌ای صحیح و کافی که باید به همان اندازه پرداخت بشود نه بیش‌تر و نه کم‌تر.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

ضرورت تأسیس سازمان هنرهای نمایشی

ضرورت تأسیس سازمان هنرهای نمایشی

فرهاد قائمیان: بر کسی پوشیده نیست که تئاتر به‌عنوان مادر هنرهای دراماتیک، نیازمند قدرت اجرایی بیشتر برای رفع مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه است. این قدرت اجرایی تنها با تبدیل شدن ...

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران