در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی :

تئاتر بهترین راه آشنایی نسل جوان با آیین ها و سنت های ایران است

ثریا امینیان کارگردان شرکت کننده در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حفظ ارزش های آیینی و سنتی را از وظایف خطیر دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: به نظر من صحنه تئاتر بهترین راه برای آشنایی نسل جوان سرزمینم و ملل مختلف با آیین ها و سنت های ایران زمین است.

 کارگردان نمایش «راز عروسک» شرکت کننده در جشنواره بیستم نمایش های آیینی سنتی در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: یادآوری ارزش ها و اندوخته های اخلاقی گذشتگان که در حال فراموش شدن است به نسل نو اتفاقی است که باید در دستور کار هنرمندان عرصه هنر تئاتر به خصوص نویسندگان قرار گیرد.

امینیان اظهار داشت: این اولین حضور من در جشنواره آیینی سنتی است و انتقادی از جشنواره بیستم دارم و آن این است که چرا در شرایطی که اکثر سالن‌های نمایش باز شده و با تماشاگر کارها به اجرا در می آیند جشنواره‌ای با این وسعت و امکانات  باید به صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی یاد آور شد تنها محل برای تبادل نظر ها و تولید آثار در تئاتر شهرستان، که محروم از اجراهای عموم رضایت بخش به لحاظ استقبال مخاطب عام بخاطر نبود امکانات تبلیغی مناسب و ... است جشنواره ها هستند و مسئولین باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند آسیب ها را بشناسند و به برطرف کردن آنها همت بگمارند. بدون شک جشنواره اگر به صورت حضوری برگزار شود محملی برای تبادل نظر و پیشرفت هنرمندان خواهد بود.

این کارگردان استان چهارمحال و بختیاری حمایت از نویسندگان بومی و اجرا های عمومی را مهمترین موضوع مهم در تئاتر شهرستانها دانست و گفت: مسئولین بیشترین کمک را با حمایت خود از این هنر میتواند بکنند و باید  زمینه ای فراهم کنند تا گروه هایی که در این دوران پاندمی با زحمت و با دردسر روی صحنه رفته اند امکان اجرای عمومی داشته باشند و اجرای آنها به جشنواره ختم نشود.

کار گردان نمایش راز عروسک افزود: راز عروسک نوشته داوود فتحعلی بیگی است که بر اساس قصه‌ای از کتاب طوطی نامه به رشته تحریر درآمده است؛ طوطی نامه به قلم ضیاءالدین نخشبی نویسنده قرن هشتم دارای ۵۲ داستان است که منشاء هندی دارند و از ادبیات سانسکریت گرفته شده اند.

وی اظهار داشت: قصه نمایش راز عروسک بسیار ساده و در عین حال سهل و ممتنع است. در طی این قصه توسط خراط و خیاط و زرگر و قلندر  عروسک‌چوبی ساخته  می شود و و جان  می گیرد و در قالب یک دختر بسیار زیبا تمثیلی از هوای نفس یا همان نفس اماره آدم‌های نمایش می‌شود؛ آرزوهای معنوی آنها تحت شعاع خواسته های مادی و زمینی  قرار می‌گیرد و این دو مقوله به شکلی نمایشی و دراماتیک با هم به قیاس در می‌آیند نمایش در اصل یک آزمون شخصیت شناسی را در چهارچوب موضوع و ساختار  قصه ای زیبا به نمایش می‌گذارد .

امینیان در پاسخ به این سوال که چرا نمایش « راز عروسک» را برای اجرا انتخاب کردع گفت: به طور معمول کارگردان با توجه به شرایط سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه و با انگیزه های روحی، روانی و با توجه به قدرت کارگردانی خود و امکانات اجرایی و توان بازیگران و گروه، نمایشنامه ی خود را انتخاب می‌کند ، زمانی که من این نمایشنامه را انتخاب کردم ضمن در نظر داشتن این فاکتورها به دنبال متنی بودم که برای مخاطب نوجوان جذاب باشد و به نظرم فضا و حرف این نمایشنامه مناسب آمد، استفاده از آیین و سنت در این نمایشنامه مزید بر علت بود.

کارگردان نمایش راز عروسک بزرگترین چالش خود در این اجرا را کمبود امکانات فنی دانست و افزود: تئاتر هنر زنده است و نباید از این موضوع غافل شد. و امیدوارم دست اندرکاران جشنواره آیینی سنتی شرایطی را برای اجرای زنده تئاتر های این جشنواره در تهران فراهم نمایند.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، نمایش «راز عروسک» از گروه تئاتر آرام شهرکرد  و تولید واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به کارگردانی ثریا امینیان در بخش  مرور 1400 (یادواره زنده یاد استاد سعدی افشار) دربیستمین جشنواره  نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد.

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند
در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند

جلیل رفیعی، داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری جوان‌گرایی در جشنواره‌های تئاتر را اتفاقی خوب ارزیابی کرد، به‌شرط آن‌که این موضوع در همراهی با پیشکسوتان پیش برود و توان آن‌ها نیز به کار گرفته شود.

|

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره آیینی و سنتی ترک‌زبانان کشور

داوود فتحعلی‌بیگی: برای استحکام مبانی فرهنگی ثابت‌قدم باشیم
گفت‌وگو با داور جشنواره آیینی و سنتی ترک‌زبانان کشور

داوود فتحعلی‌بیگی: برای استحکام مبانی فرهنگی ثابت‌قدم باشیم

داوود فتحعلی‌بیگی، داور نخستین جشنواره آیینی و ملی ترک‌زبانان می‌گوید در شرایطی که ما و خیلی از کشورهای دنیا در معرض هجوم تبلیغات بیگانه هستیم، باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، نسبت به استحکام مبانی فرهنگی و استمرار این فرهنگ دیرینه در سطوح مختلف، ثابت‌قدم باشیم.

|

نظرات کاربران