در حال بارگذاری ...
استقبال گرم مخاطبان جشنواره آیینی و سنتی در روزهای سرد تهران

حافظان آیین‌ها وسنت های ایرانی چشم‌انتظارتان هستند

ایران تئاتر-حسین محمدیانی: وارد پهنه فرهنگی رودکی که می‌شوی کاملا احساس می‌کنی خبر‌های تازه‌ای شده و صدای بلندگو‌ها که صدای بازیگران را بازتاب می‌دهند و دیدن انبوه جمعیت به تو می‌گوید که نمایش سنتی هنوز در این شهر نفس می‌کشد و مخاطب علاقه‌مند خود را دارد.

جلوتر که می‌روی و نگاه به جمعیت مشتاق که می‌کنی، از هر سن و تیپی، مرد و زن و جوان و  نوجوان و حتی کودک را می‌بینی که با حرکات و جمله‌های طنز مبارک، عروسک شیطان و باهوش و حاضرجواب نمایش می‌خندند و دست می‌زنند. اینجا پهنه فرهنگی رودکی است که خیابانی طویل و نونوارشده عابران مشتاق نمایش را از تئاتر شهر به تالار وحدت می‌رساند و این روز‌ها به مناسبت برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شلوغ‌تر شده و می‌توانی در حال و هوایش کنجکاوی تماشاگران علاقه‌مند به تئاتر و آیین‌های کهن چهارگوشه ایران را حس کنی و این شور و اشتیاق به قدری پررنگ است که حتی عابران گذری را از رفتن به مکث کردن و تماشای نمایش‌ها می‌کشاند؛ علاقه‌مندانی که گویی در یک خواست همگانی برای پاسداشت فرهنگ و سنت‌های این مرز و بوم کنار هم جمع شده‌اند و دل سپرده‌اند به روایت نقال جوان نمایش که با لحنی رسا انگار از دل تاریخ به بازخوانی قصه زندگی برآمده و از شادی‌ها و رنج‌های امروزشان حرف می‌زند؛ چون آیینه‌ای که در برابرشان گرفته باشی. در نمایش در حال اجرا نوع روایت و تکنیک اجرا از سنتی به سنت نمایشی دیگر جابه‌جا می‌شود و تماشاگران با شیرین‌زبانی مبارک و عروسک‌گردانش می‌خندند و با اجرای تعزیه توسط بازیگران حزن موجود در صحنه را با بغض شکل گرفته در گلو و اشک حلقه‌زده در چشم‌ها پاسخ می‌دهند. نمایش که تمام می‌شود صدای تشویق جمعیت که در پهنه رودکی و مقابل تالار وحدت در فضای باز و هوای سرد آذرماه تهران از صندلی‌های با فاصله چیده شده بلند شده‌اند در فضا می‌پیچد.

بیستمین دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 17 تا 21 آذرماه در حال برگزاری است و بخش‌های مختلف آن مانند اجرا‌های میدانی و صحنه‌ای، بخش قهوه‌خانه که در محل تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود و نیز پخش آنلاین نمایش‌های صحنه‌ای در حال پیگیری است. در این بخش از این گزارش مروری خواهیم کرد بر برنامه‌های بخش‌های اصلی جشنواره.

اجرا‌های میدانی؛ پهنه فرهنگی رودکی

 در بخش اجرا‌های میدانی که در پهنه فرهنگی رودکی اجرا می‌شود، 19 نمایش برای اجرا برنامه‌ریزی شده است. در این بخش که از ساعت ۱۵ و ۳۰ تا ساعت ۱۷ و ۳۰ اجرا می‌شود، در چهار نوبت برنامه‌هایی چون اجرای نمایش، تعزیه و شبیه‌خوانی، آیین‌ها و بازی‌های سنتی از جمله آیین باران‌خواهی و نیز سیاه‌بازی عروسکی برنامه‌ریزی شده است.

اجرا‌های صحنه‌ای؛ پخش آنلاین نمایش‌ها

در بخش اجرا‌های صحنه‌ای هم که به طور آنلاین و در بستر‌های مجازی تیوال و تلویزیون تئاتر ایران برای علاقه‌مندان قابل دسترسی هستند، 24 اجرا و نمایش برای پخش انتخاب شده است. این اجرا‌ها در 4 بخش دانشجویی، مرور، تخت‌حوضی و مهمان برنامه‌ریزی شده‌اند و تماشای آن‌ها تا 24 ساعت پس از پخش برای مخاطبان رایگان خواهد بود.

در ایستگاه‌های مترو چه خبر است؟

در دو ایستگاه مترو تئاتر شهر و جهاد هم 8 اجرا برای مخاطبان برنامه‌ریزی شده است. 4 اجرای ایستگاه مترو تئاتر شهر هر روز ساعت 11 و 4 اجرای ایستگاه مترو جهاد هم ساعت 16 و 30 دقیقه آغاز می‌شوند. در این بخش تماشاگران شاهد اجرای نقالی و برگزاری بازی‌ها و آیین‌های سنتی ایران‌زمین از جمله آیین ترکه‌بازی خواهند بود.

بخش قهوه‌خانه؛ تماشاخانه سنگلج

در بخش قهوه‌خانه هم که پیش‌تر گفته شد در محل تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود، مخاطبان شاهد 16 اجرا و نمایش از جمله نقالی، اجرای پیش‌پرده، خیمه‌شب‌بازی، موسیقی عاشیق، سیاه‌بازی، نقل موسیقایی و موسیقی مقامی خواهند بود. این برنامه‌ها از ساعت ۱۸ و ۳۰ تا ۲۰ برای بخش قهوه‌خانه برنامه‌ریزی شده است.

اجرای برنامه‌های جشنواره تا روز شنبه 20 آذرماه ادامه خواهد داشت و شما هم فرصت خواهید داشت که با یک برنامه‌ریزی دقیق شاهد اجراها و نمایش‌های آن باشید و سهم خودتان را از اشتیاق و شوری که جشنواره برپا کرده دریافت کنید و نظاره‌گر غنای فرهنگی و تنوع و بیشماری آیین‌ها و سنت‌های چهارگوشه ایران بوده و از دیگر سو در پاسداشت فرهنگ و سنن غنی سرزمین کهن‌مان کوشا باشید. نقطه اشتراک این دو رویکرد، احساس افتخار از داشته‌های فرهنگی‌مان و نیز شادمانی و سرزندگی است در روزهایی که بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم. دیر نکنید؛ هنرمندان و آیین‌بانان و حافظان راستین فرهنگ و هنر ایران چشم‌انتظارتان هستند.

اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۲۱ آذر ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.




نظرات کاربران