در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 66

ای که دستت می‌رسد کاری بکن!

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: با برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی برخی رسانه ها بصورت ویژه به این رویداد پرداختند از سوی دیگر بسیاری رسانه ها با بی توجهی از کنار آن گذشته اند ! درحالی که در آذرماه به سر می بریم به نظر می‌رسد سایه اخبار سینما و جشنواره فیلم فجر سنگینی خود را بر رویدادهای تئاتری در رسانه ها تحمیل می کند .

همچنین برخی رسانه ها درحالی که کمترین سهم را به گفت و گوهای تئاتری می دهند و با وجود تاثیر گذاری رسانه شان نقش اندکی در حضور تئاتر در سبد فرهنگی خانوار دارند به جای پرداختن به تئاتر ترجیح می دهند شکوه کنند. جا دارد بگوییم ای که دستت می‌رسد کاری بکن ، حداقل به جشنواره ای که فرهنگ ایرانی را حفظ می کند سری بزن !

هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از حسین بابایی کارگردان نمایش «پریزاد»، مهدی دریایی خالق مجلس شبیه‌خوانی «لیلی و مجنون»، محمدجواد کبودرآهنگی کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب»، ثریا امینیان، کارگردان «راز عروسک»، پژمان کاشفی کارگردان نمایش «صورت زخمی»، فتح‌الله طاهری بازیگر پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، محمدرضا صفری بازیگر نمایش‌های سنتی، شهناز روستایی نویسنده نمایشنامه‌های «سیاه‌بازی»، مهدی ملکی کارگردان «کاش چشم نمی‌دید»، دبیر و شرکت کنندگان جشنواره آیینی و سنتی به بهانه روز دانشجو، تینو صالحی، علی جباری کارگردان «منظومه نسبتاً عاشقانه خسرو و شیرین»، امین اکبری‌نسب کارگردان نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری»، سجاد شیرازی آهنگساز و از هنرمندان نام آشنای موسیقی تئاتر در چهارمحال و بختیاری، سیدمحسن طباطبایی، کارگردان نمایش «یک شب از هزار و یک شب»، پریا امینی دهکردی بازیگر شرکت کننده در سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، علی عزیزی پژوهشگر و نویسنده در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد.


محسن قصابیان: هیچ برنامه‌ای برای بازیگری نداشتم
محسن قصابیان بازیگر نقش شهید ستاری در فیلم سینمایی «منصور» گفت: در فیلم بخشی از شباهت‌ها متعلق به شخصیت خود تیمسار بر اساس فیلم‌های موجود بود و بخشی بازسازی که من براساس ظرفیت‌هایم به آنها نزدیک شدم.
لب کلام
من سال 67 تحصیل در رشته بازیگری در دانشگاه را آغاز کردم و بازیگری اولین هدفم بود.
بعد از سالها به رادیو بازگشتم، مشغول سردبیری شدم و تولیدات نمایشی زیادی داشتیم.
در برنامه تحلیلی به نام «نمایش شناخت» برترین نمایشنامه ها را تحلیل می کردیم.
ده هشتاد تا سال 92، 3 چند تئاتر و تله فیلم هم بازی کردم که صرفا آثار دوستانم بودند.
در واقع هیچ برنامه‌ای برای بازیگری نداشتم و «منصور» بود که این شرایط را به وجود آورد تا دوباره به سمت بازی بیایم.
کیومرث مرادی مرا می‌شناسد و با شناخت از ویژگی‌های‌ام مرا برای این نقش مناسب می‌دانست.
بیشتر بازیگران ما در این اثر عقبه تئاتری دارند.
فارس


بهروز غریب‌پور:  حامیان کرمانی بدقولی کردند
بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای «همای همایون» با اشاره به ضبط موسیقی این اپرا با آهنگسازی بهزاد عبدی و حضور سالار عقیلی، اعلام کرد ادامه ساخت این اپرا نیازمند تأمین منابع مالی است.
لب کلام
مرحله خیلی اساسی ضبط موسیقی اپرای «همای همایون» حدود ۲ ماه انجام شد.
آهنگسازی این اپرا بر عهده بهزاد عبدی است و سالار عقیلی نیز نقش «خواجوی کرمانی» را اجرا کرده است.
ضبط موسیقی اپرای «همای همایون» کار دشواری بود چون بخش ارکسترال این اپرا در کیف اوکراین ضبط شد.
ضبط نقش‌های ایرانی نیز خیلی طول کشید زیرا حساسیت زیادی در انتخاب نقش‌ها داشتم.
به دلیل متعهد نبودن استانداری استان کرمان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و شهرداری کرمانی و ...ادامه ساخت اپرای «همای همایون» متوقف شده است.


امیرحسین حریری: نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود
امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی از نیمه اول دی‌ماه سال جاری، روزهای چهارشنبه هر هفته در این مرکز برگزار می‌شود.
لب کلام
طی یکی دو روز آینده نتایج آثار انتخاب شده برای حضور در ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی اعلام می‌شود.
این دوره از نیمه اول دی‌ماه آغاز به کار کند.
روزهای چهارشنبه هر هفته و قبل از ساعت اجراهای تئاتری مجموعه، جلسات نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود.
برنامه‌ریزی‌ها برای ۱۰ اثر انجام شده بود و تعداد آثار تا ۱۵ اثر هم قابل افزایش است.


علی عطایی :تئاتر صحنه زد و خورد جناح‌ها شده است
علی عطایی مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران معتقد است تئاتر طی ۴ دهه گذشته محل زد و خورد جناح‌های مختلف سیاسی بوده و از این رو برای آن برنامه‌ریزی نشده است.
لب کلام
اغلب اوقات متأسفانه در کشورمان به خصوص در پست‌های کلیدی حوزه فرهنگ و هنر و برنامه‌ریزی فرهنگی از افراد غیر متخصص استفاده کرده‌ایم.
هنرمندی از بچه‌های تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را می‌شناسم که می‌گفت سال‌ها در این حیطه متن نوشته‌ام ولی آنقدر مرا اذیت کردند که دیگر نوشتن در این حوزه را رها کردم.
مدیریت انقلابی مدیریتی است که فرصت و امکان را برای حضور داوطلبانه و تحرک خودجوش هنرمند در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انقلاب فراهم می‌کند.
کار زمین مانده در عرصه هنرهای نمایشی زیاد داریم.
مدیر انقلابی مساله شناس است و بدون شلوغ کاری و جلب توجه آرام و بی صدا می‌کوشد و اولویت را به کار کردن می‌دهد.
گفت و گوها از مهر


مهدی کاسه‌ساز: تیمارستانی که همه انسان‌ها درگیر آن هستند
مهدی کاسه‌ساز گفت: «اتاق روانی» یک نمایش اجتماعی است و مخاطب با آن همذات‌پنداری و تلفیق دو فضای رئال و سوررئال نمایش تماشاگر را دچار دوگانگی می‌کند.

این موضوع که همه ما انسان‌ها به نوعی در زندگی مشکلی داریم، ذهن من را به خود مشغول کرده بود.
موضوع این نمایش درباره «من بودن» است و اینکه ما نمی‌توانیم به دلیل برخی از اخلاقیاتِ بد و نادرستِ خود یکدیگر را تحمل کنیم.
بازی‌های نمایش همگی رئال است اما نمایش فضایی سوررئال دارد.
برخی از تماشاگرانی که یکبار این نمایش را دیده‌اند، برای دومین بار نیز به تماشای آن نشسته‌اند.
هنرآنلاین

پروین پشتکوهی: استقبال بچه‌های هرمزگانی از تماشاخانه سیار کانون
حضور تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان هرمزگان مورد توجه کودکان هرمزگانی قرار گرفت و پروین پشتکوهیمدیرکل کانون استان هرمزگان ضمن تشکر از مجموعه معاونت تولید کانون و مسئولان برگزاری این برنامه، درباره حضور تماشاخانه سیار در این استان گفت: تماشاخانه سیار کانون ۱۴ آذر در شهر حاجی‌آباد، شمالی‌ترین منطقه هرمزگان افتتاح و فعالیت‌های تماشاخانه سیار از این منطقه شروع شد.
لب کلام
قصه‌گویی مربیان استان در کنار همکاران تماشاخانه سیار، برنامه‌های بازی و سرگرمی و اجرای نمایش «رینارد روباهه» تا ۲۴ آذر ادامه دارد.
همکاران ما در تماشاخانه سیار مسیرهای طولانی را طی کردند و به شهرهای مختلف رفتند.
شهر زلزله زده فین یکی از مناطقی است که تماشاخانه سیار به آنجا رفت.
تماشاخانه سیار با هدف ایجاد عدالت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی راه افتاده و در منطقه زلزله‌زده فین می‌تواند در کاهش آسیب‌های روانی نیز نقش داشته باشد.
امیدوارم با حمایت معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این برنامه در آینده هم ادامه داشته باشد.
کانون پرورش فکری

کارگردان و بازیگر نمایش رختشور شاه
نمایش رختشور شاه بعد از دو سال که به خاطر کرونا متوقف شده بود، دوباره به اجرا در آمد و علی یداللهی، کارگردان و جواد انصافی، بازیگر درباره این نمایش توضیحاتی دادند.
لب کلام
علی یداللهی: موضوع این نمایش مربوط به یک روز قبل از تاجگذاری احمد شاه است. که انسی معزالدوله می‌خواهد با او ازدواج کند، اما احمد شاه از او فرار می‌کند و پناه می‌برد به رختشور خانه و با اتفاقاتی رو به رو می‌شود.
جواد انصافی:ویژگی این نمایش اینکه سیاه بازی است و زمان، مکان را نمی‌شناسد یعنی هر لحظه می‌توان از زمان گذشته به زمان حال برگشت و همین امر باعث جذابیت نمایش می شود.
باشگاه خبرنگاران جوان


پویان عطایی : حذف بخش رقابتی جشنواره آیینی الگوی خوبی برای دیگر رویدادهاست
پویان عطایی کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» گفت:‌ حذف بخش رقابتی در جشنواره رویکری مثبت است و می‌تواند الگوی خوبی برای سایر جشنواره‌ها باشد، به شرط آنکه بعد از جشنواره از گروه‌های تئاتری حمایت شود.
لب کلام
متن این نمایش از میان ۱۱ نمایشنامه برگزیده جشنواره نمایشنامه‌نویسی نمایش‌های آیینی و سنتی انتخاب شد.
یکی از مهمترین اتفاقات در مسیر تولید این اثر نمایشی همکاری آقای شهرام احمدزاده نویسنده اثر با گروه اجرایی بود.
از نقالی تا خرده‌روایت‌های فولکلور ایرانی در شکل‌گیری نمایش
مسئولان حمایت از هنرمندان را بعد از جشنواره فراموش نکنند
اکران برخط آثار صحنه‌ای با وجود ایمنی نسبی جامعه ناراحت کننده است
ایرنا




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است
جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است

جواد انصافی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت نمایش‌های سنتی، پیشنهاد می‌کند هنرمندان استانی، آثاری با موضوع آداب و آیین‌های بومی خود تولید کنند و آن‌ها را به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور بیاورند.

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نظرات کاربران