در حال بارگذاری ...
با صدور بیانیه هیئت داوران جشنواره تئاتر مشگین شهر رخ داد:

تاکید بر ضرورت آموزش هنرمندان

هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر بر ضرورت آموزش هنرمندان و گروه های نمایشی شهرستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر با صدور پیامی ضمن قدردانی از استقبال مردم تئاتر دوست مشگین شهر، بر ضرورت آموزش هنرمندان و گروه های نمایشی شهرستان تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است:«با سپاس به درگاه داور دادار که توفیق دیدار با هنرمندان تئاتر مشگین شهر، این کهن دیار فرهنگ و هنر نصیبمان گشته و به تماشای آثار این عزیزان نشستیم. در این همایش ارزشمند با پیشکسوتان این هنر که گنجینه های غرور انگیز این عرصه اند، دیدار نمودیم و با جوانان خوش آتیه و کوشای هنر تئاتر این شهر آشنا شدیم. حاصل این جشنواره پرگهر 5 عنوان نمایش در بخش مسابقه و 1 عنوان نمایش در بخش جنبی بود که همه یا اکثر قریب به اتفاق آن، تجربه اول یا اوایل تجربه آن هنرمندان بودندکه حاصل کارشان نوید بخش روزهای درخشان برای تئاتر این شهرستان است.

در این جشنواره در مقایسه با جشنواره های پیشین تئاتر مشگین شاهد رشد تحسین برانگیز در برخی زمینه ها و شاخص ها در زمینه بازیگری بودیم . برگزاری منظم و برنامه ریزی شده جشنواره و استقبال مردمی تحسین برانگیز نسبت به جشنواره های منطقه ای قبلی این شهر بسیار قابل تحسین و شوق انگیز بود. اما با دریغ و تأسف در زمینه های دیگر نه تنها رشد و ارتقای محسوسی ندیدیم بلکه در برخی امور مثل گریم، طراحی صحنه، طراحی لباس، دکور، موسیقی با بی تفاوتی و سهل انگاری نامطلوبی مواجه شدیم که زیبایی اجراها را به شدت تحت الشعاع قرار می داد. مهمترین کمبود یا ضعف کارها متاسفانه در حساس ترین بخش های آثار بودند یعنی در انتخاب متون نمایشی و کارگردانی که گاه در حد ابتدایی ترین مسائل بازمانده بودند.

در زمینه نویسندگی و متون انتخابی با کمال تأسف هیچ اثری حاوی فرهنگ – فولکلور موضوع و مسائلی که آنرا ویژگیهای بومی می نامند، نبوده و این بی تفاوتی به خویشتن جامعه خویش بسی ناگوار و آزاردهنده بود. در بخش کارگردانی، انتخاب نه چندان درست متون نمایشی، انتخاب نادرست برخی از بازیگران و عدم هدایت مناسب آنان، همچنین نبود تحلیل متن، صدمات اصلی را به آثار وارد کرده بود که خود گویای آن است که آموزش و مطالعه بیش از پیش الزم و ضروری است. امید آن داریم که گروههای اجرایی با عنایت به مسائل فوق به رفع ضعف ها و مشکالت پرداخته و با سعه صدر به مطالعه و آموزش روی آورده و آثار بعدی شان را به سطح مطلوب ارتقاء دهند. 

از مدیران محترم اداره کل فرهنگ و هنر استان عاجزانه تقاضا داریم زمینه آموزش و تبادل تجربه هنرمندان مستعد این شهر کهن را که مهد شعرو ادب فرهنگ و هنر است، فراهم نمایند. به امید آن روزهای درخشان. 

هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر؛  کاظم جهانگیرزاده، حسن شیخ زاده و علی حسن زاده»




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران