در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان گفت

امکانات تئاتر متناسب با ظرفیت ها و تعداد هنرمندان نیست

آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان با حضور مسئولین کشوری و استانی شامگاه روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از  زنجان،آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان ساعت ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه ۱۴۰۰ در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

در ابتدای برنامه نورالله صفیلو قاری قرآن با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید زینت بخش مراسم افتتاحیه شد.پس از آن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در سالن طنین انداز شد.در ادامه برنامه محمدربیع احمدخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان برای عرض خوشامد به مهمانان به روی صحنه رفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اقدامات مربوط به این جشنواره از ۱۷ آبان‌ماه آغاز شد که جمع‌آوری آثار در این مدت کم، کار سختی بود و این اقدامات به همت دبیر اجرایی جشنواره انجام شد، اظهار کرد: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ایامی‌ که فرهنگ‌سرا به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، از فرصت استفاده و با تعمیرات اساسی و آماده کردن فضا تلاش کرد تا محیط دلنشینی را برای هنرمندان ایجاد کند و بدون تردید هنرمندان به ویژه هنر نمایش، روح و جان‌مایه این فضای هنری هستند و بدون حضور شما این مکان دلگیر بود.

محمدربیع احمدخانی با اشاره به فعالیت هنرمندان استان و کسب تندیس هیئت منتقدان تئاتر عراق توسط ساسان قجر، موفقیت‌های محمود نظرعلیان در جشنواره‌های کنیا، آمریکا و لهستان برای بازیگری، افتخار آفرینی محمدولی فروتن به خاطر کسب مقام بهترین بازیگر مرد در جشنواره اسکرین پاور افزود: هنر هیچ‌گاه ابزاری برای تفنن و گذراندن وقت نبوده‌ است. تاریخ هنر گواهی می‌دهد که هنرمندان بزرگ و متعهد همواره در تقابل بین خیر و شر حضور موثری داشته و امروز نیز انتظار داریم هنرمندان در مقابل مسائل جامعه بی‌تفاوت نبوده و موضع‌گیری‌های اصولی و مبتنی بر خیر عمومی را انتخاب کنند.

این مسئول با بیان اینکه هنر نمایش به دلیل داشتن خلاقیت، آفرینندگی و مشارکت جمعی موقعیت ممتازی در بین هنرها داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین می‌توان از این‌ ظرفیت برای ایجاد تعییرات در جامعه استفاده کرد، تصریح کرد: زبان هنر زیباترین و گیراترین زبان است و از هنر به ویژه هنر نمایش می‌توان به عنوان دریچه‌ای برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، فقر، تقویت بنیان‌های جامعه همچون خانواده و ارتقای همبستگی ملی استفاده کرد.

در ادامه برنامه گروه موسیقی دف نوازان طرب به سرپرستی محمدحسین اسداللهی به اجرای برنامه پرداختند.پس از این اجرا، دکتر آشنا مدیرکل هنرهای نمایش به روی صحنه رفت.

زیرساخت ها و امکانات تئاتر متناسب با ظرفیت ها و تعداد هنرمندان نیست

قادر آشنا صحبت های خود را اینگونه آغاز نمود: سیاست ما در سال جاری پیگیری بازگشایی سالن های نمایش و حمایت از هنرمندان استانی است. 
وی با بیان اینکه تئاتر ضعف ها و مشکلاتی دارد، اظهار داشت: علت این ضعف آن است که فرهنگ و هنر در کشور در اولویت نیست و این موضوع در بودجه ریزی، سیاست گذاری قابل مشاهده است که برای ما نگران کننده است. 
آشنا با بیان اینکه بودجه فرهنگ و هنر و به طریق اولی بودجه تئاتر کم است، گفت: زیرساخت ها، ابزار و امکانات ما متناسب با ظرفیت ها و تعداد هنرمندان نیست. 
وی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ و هنر در کشور در اولویت نیست، این به این معنا نیست که بی اهمیت است.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تئاتر را وارد سبد خانوار نکرده ایم، گفت: مخاطب تئاتر در کشور کم است و لازم است مخاطب عام را به سمت تئاتر بکشانیم. 
آشنا تصریح کرد: اگر بیاییم بر اساس تاریخچه، هویت ایرانی اسلامی، چارچوب های خودمان و معضلاتی که می بینیم تئاتر تولید کنیم حتما این هنر وارد سبد خانوار می شود.  
وی با بیان اینکه امروز هنر تئاتر در همه جای کشور جاری و زنده است، افزود: این نشان دهنده آن است که به تئاتر به عنوان یک فرصت نگاه می شود. 
آشنا با بیان اینکه در شهر تهران شبانه حدود ۱۳۰ اجرای تئاتر داریم ، افزود: این امر نشان دهنده توجه به این هنر است. 

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز سیاست ما این است که هر تعداد نمایشنامه که مبتنی بر جغرافیا، مرز و بوم، مشاهیر، مفاخر، شهدا و کلا همه آثاری که در چارچوب اداره هنرهای نمایشی باشد، از آنها در چاپ و تولید آثار نمایشی حمایت می کنیم.

بعد از سخنرانی دکتر آشنا گروه نمایشی پوپک نمایش "تکم اویونی" به کارگردانی حمیدرضا قزلباش  را به روی صحنه برد.این نمایش در بیستمین جشنواره آئینی سنتی اجرا داشته است۵۶.در ادامه برنامه به پاس یک عمر فعالیت مثمر ثمر در عرصه هنرهای نمایشی از تنی چند از پیش کسوتان هنرهای نمایشی استان تقدیر شد.در ادامه برنامه کلیپ مربوط به جشنواره پخش گردید.

پس از آن هوشنگ هیهاوند عضو هیات داوران به روی صحنه رفت و نکاتی چند را در خصوص برگزاری جشنواره را گوشزد کرد.در پایان هم محسن سراجی داور دیگر این جشنواره آرا هیات داوران را قرائت و از برگزیدگان تجلیل شد.




مطالب مرتبط

مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد
مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد و باید نهادهای دیگر از تولید و زیرساخت‌های تئاتر حمایت کنند.

|

تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گران‌سنگ کشور

تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گران‌سنگ کشور

کاظم نظری: مجموعه تئاتر شهر، نگین شهر تهران و میراث گران‌سنگ کشور است که با توجه به قدمت و پیشینه هنری و تاریخی‌اش، ضروری است بیش‌ازپیش در حفظ، حراست و پاسداشت آن کوشا بود. از زمان برداشتن ...

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در آیین اختتامیه

برگزیدگان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان کردستان معرفی شدند
با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در آیین اختتامیه

برگزیدگان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان کردستان معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان کردستان روز 28 آبان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در بیجار برگزار شد و نمایش‌های «چنج» از قروه و «مکبث» از سنندج و دهگلان در بخش صحنه‌ای و همچنین نمایش «خواب‌نما» از سنندج در بخش خیابانی، به جشنواره مناطق کشور معرفی شدند.

|

با حضور کاظم نظری و هادی حجازی‌فر در تئاتر شهر رقم خورد

رونمایی از کتاب نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک
با حضور کاظم نظری و هادی حجازی‌فر در تئاتر شهر رقم خورد

رونمایی از کتاب نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک

کتاب نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران با مدیرمسئولی هادی حجازی‌فر، عصر روز دوشنبه 8 آبان‌ در کافه چهارسوی تئاتر شهر رونمایی شد.

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه جشنواره «چتر زندگی» مطرح کرد

اسرافیل فرج‌اللهی: جشنواره‌ها بستر انتقال تجربه هنرمندان استانی هستند
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه جشنواره «چتر زندگی» مطرح کرد

اسرافیل فرج‌اللهی: جشنواره‌ها بستر انتقال تجربه هنرمندان استانی هستند

اسرافیل فرج‌اللهی بر این باور است که برگزاری جشنواره‌ها در خارج از مرکز باعث رشد زیرساخت فرهنگی شهرستان‌ها و انتقال تجربه هنرمندان سراسر کشور به یکدیگر و استان میزبان می‌شود.

|

نظرات کاربران