در حال بارگذاری ...
توسط انجمن هنرهای نمایشی اهواز برگزار شد

چهارشنبه ها با تئاتر با موضوع «تئاتر عروسکی، بایدها و نبایدها»

نشست «چهارشنبه ها با تئاتر» توسط انجمن هنرهای نمایشی اهواز در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، نشست «چهارشنبه ها با تئاتر» توسط انجمن هنرهای نمایشی اهواز و با مدیریت سید منصور ناصری و همکاری عزیز زنگنه با موضوع «تولید نمایش برای کودکان و نوجوان با نگاهی به نمایش عروسکی» روز چهارشنبه اول دی ماه 1400 ساعت 18:30 در تالار آفتاب اهواز با استقبال خوب هنرمندان و علاقمندان تئاتر برگزار شد.

در نشست این هفته «چهارشنبه ها با تئاتر» مهدی صفی آبادی پژوهشگر و عضو خانه عروسک خوزستان درباره تولید خوراک هنری و فرهنگی برای کودکان در حیطه نمایش های عروسکی مطالبی را تحت عنوان «انواع نمایش عروسکی و باید و نبایدها این گونه نمایشی» مطرح کرد.

در ابتدای این نشست مهدی صفی آبادی در مورد انواع نمایش های عروسکی توضیحاتی برای حاضرین در نشست ارائه داد.

وی در ادامه به عنوان طراح عروسک های خانواده آبادی و مدیر مجموعه هنری باران درباره فعالیت های این مجموعه و ساخت عروسک ها گفت: عروسک های بومی همایون و کتایون و لفته و لطیفه که تولید ایرانی و کاملا دستدوز است توسط چند تن از خانم های عروسک ساز ساخته می شود و تولید برخی از قطعات عروسک کارگاهی انجام صورت می گیرد. نزدیک به یک سال است که برای تولید عروسک های همایون و کتایون مشغول هستیم، تمام عروسک های البسه مخصوص دارند و لباس هایشان تعویض می شود. لوازم جانبی این عروسک ها مانند کفش، عروسک، لباس، چادر و روسری و دیگر ملزومات بازی های نمایشی است که کودک می تواند آنها را همراه با عروسک داشته باشد. موهای این عروسک ها را می توان شانه کرد یعنی کودک می تواند در تعامل و بازی با دوستانش همراه با این عروسک ها به خوبی سرگرم شوند و فرهنگ آنان هم براساس فرهنگ ایرانی ـ اسلامی شکل بگیرد.

صفی آبادی درباره طراحی و تولید انبوه عروسک های لفته و لطیفه‌ و همایون و کتایون گفت: اوایل طراحی و عروسک ها را انجام داده بودم و خانوادگی همه کارهای لازم جهت تولید عروسک را می کردیم اما با گذشت زمان جدی تر شدن و اجرایی کردن طرح، گروهی تشکیل دادیم تا تولیدات عروسک ها حرفه ای تر شود و تا به امروز می توانم بگویم با لطف و عنایت پروردگار و همت همه گروه ما با بالاترین کیفیت به تولید انبوه عروسک های لفته و لطیفه خواهیم رسید و به زودی در منطقه اولین خط تولید عروسک بازیچه، نمایشی و غول پیکر را راه اندازی خواهیم کرد و مطمئن هستم که با وجود مردم فرهنگی و هنر دوست منطقه استقبال خوبی هم به عمل خواهد آمد. از حالا به فکر نمایندگی های مختلف در استان ها و کشورهای دیگر هستیم تا بتوانیم عروسک ها را به تولید و فروش عمده برسانیم.

مدیرعامل موسسه هنری نغمه نمایش گستر باران در نشست چهارشنبه ها با تئاتر اظهار کرد: ما ایده های زیادی داشتیم و در کنار شعار سال که تولید حمایت و مانع زدایی است باید به صورت جهادی کار کنیم و قصد داریم عروسک هایی را تولید کنیم که در تمامی جهان بتوانند نمایندگان خوبی برای هنر این مرز و بوم باشند و به همین علت تحقیقات بسیاری کردیم تا به بالاترین کیفیت ممکن و با پشتوانی فکری و عملی و با در نظر گرفتن اینکه کودکان امروزی نوع صورت و لباس عروسک را بپسندند و با قیمت مناسب اکثریت مردم توان خرید آن را داشته باشند. برای شناخت بهتر یکسری از موضوعات و محتواهای مهم پداگوژیک و تربیتی با روانشناسان کودک، جامعه شناس، مربیان مهدکودک ها مشورت کردیم و تمام نظرات را جمع بندی کردیم و در آخر این عروسک ها به تولید اولیه رسیدند به نظر من برگزاری جشنواره اسباب بازی می تواند باعث ایجاد شور و شوق در تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان این کالای فرهنگی هنری شود و اگر هر سال و به مناسبت های مختلف و به صورت کاملا برنامه ریزی شده و برگزار شود می تواند ارتقای خوبی به شناخت عرضه کنندگان و متقاضیان این محصول در منطقه داشته باشد و این امکان را به تولیدکنندگان بدهد که به صورت مستقیم و بدون واسطه با مهدکودک ها، مدارس، فروشنده ها و تولیدکننده ها در تعامل باشند و با هم تبادل نظر بکنند و این شکل ارتباط باعث تبلیغ خوبی برای ما می شود.

مهدی صفی آبادی در بخش پایانی این نشست گفت: با توجه به تاثیر نمایش عروسکی در مهارت های اجتماعی پیشنهاد می شود که در مهد کودک ها، پیش دبستانی و مقطع ابتدایی برنامه خاصی در قالب برنامه آموزش مهارت های اجتماعی با تاکید بر نمایش عروسکی در نظر گرفته شود و براین اساس به مربیان و معلمان استفاده از نمایش های عروسکی پیشنهاد می شود.




مطالب مرتبط

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران