در حال بارگذاری ...
مسئول انجمن نمایش جزیره مطرح کرد:

درب پلاتوی خارگ کماکان بسته است

مسئول انجمن نمایش جزیره خارگ می‌گوید: هرچند سالن پلاتو خارگ افتتاح شده است اما دربِ آن همچنان بسته است. برایش بودجه‌ای در نظر گرفته شده اما می‌گویند پول نیست! با این‌حال، تئاتر خارگ همیشه زنده خواهد بود؛ مقاوم و استوار.

به گزارش خبرنگار  ایران تئاتر از بوشهر، اواخر خردادماه سال 98 بود که پلاتو جزیره خارگ با ظرفیت هشتاد نفر با حضور استاندار وقت بوشهر؛ عبدالکریم گراوند، مسئولان شهری، امام جمعه خارگ، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر و جمعی از هنرمندان به‌دست مسئول انجمن نمایش جزیره، افتتاح شد. این پلاتو البته هنوز قابل استفاده نبود چراکه در زمان افتتاح، تجهیزاتی ضروری از قبیل نور و صدا و... را نداشت و قرار بود با تخصیص بودجه، این مهم انجام پذیرد. باگذشت دوسال و اندی از افتتاح این پلاتو و علی‌رغم پیگیری‌های مسئولان تئاتری خارگ و استان و قول‌های پیاپی مسئولان جهت اخذ بودجه‌ی تجهیز نور و صدا، صندلی‌های پلاتوی «درِّ یتیم خلیج فارس»، خالی از مخاطب است و هنرمندان کماکان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

دی‌ماه سال گذشته،مسئول انجمن نمایش خارگ،الهام چنانی در گفتگو با تئاتر بوشهر از قول مساعد عباس جمشیدی فرماندار وقت بوشهر جهت پیگیری تجهیز پلاتو خبر داد و گفت: علی‌‌رغم پی‌گیری‌هایی که این انجمن طی یک سال گذشته برای تجهیز و تکمیل پلاتو نمایش انجام داده است اما هنوز این پلاتو به سیستم صوت و نور تجهیز نشده است. در این ارتباط و طی جلسه‌ای،فرماندار بوشهر ضمن اظهار تاسف از وجود چنین شرایطی در پلاتو خارگ،قول همکاری،مساعدت و پیگیری داد که امسال و یا نهایتا سال آینده این پلاتو تجهیز،تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

حدود یک‌ماه بعد و در بهمن‌ماه ۹۹،عباس جمشیدی با همراهی بخشدار،شهردار،رییس شورا،رییس اداره ارشاد و تنی چند از هنرمندان جزیره‌ی خارگ از این پلاتو بازدید می‌کند و مجددا ضمن بررسی شرایط پلاتو،قول می‌دهد که برای تجهیز آن،پیگیری‌های لازم را به‌عمل آورد.

براساس این گزارش و حسب اعلام مسئول انجمن نمایش خارگ،تیرماه گذشته،بودجه‌ای جهت تجهیز پلاتو خارگ تخصیص داده می‌شود تا از طریق آن،سیستم نور،صوت،عایق صدا تهیه شده و جانمایی صندلی‌ها و تکمیل دیگر تجهیزات داخل سالن انجام گیرد. اما باگذشت حدود ۶ ماه،هنوز از بودجه‌‌ی تخصیص‌یافته خبری نیست و پلاتویی که قرار بود حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ در اختیار هنرمندان جزیره‌ی خارگ باشد،همچنان خالی از اجرا و مخاطب است. این در حالی است که نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی(عبدالکریم جمیری)نیز،طی نامه‌ای در تاریخ بیست‌و‌سوم آذرماه سال جاری،دستور بررسی و حل موضوع را داده است.(به‌نقل از مسئول انجمن نمایش خارگ/الهام چنانی)

براساس این گزارش و در ادامه تلاش‌ها جهت تجهیز و بهره‌برداری از پلاتوی خارگ،فرماندار جدید بوشهر نیز،همین پنجشنبه گذشته(دوم دی‌ماه ۱۴۰۰)با همراهی جمعی از مسئولان شهری و تئاتری جزیره از پلاتو بازدید کرده و قول داد که با پیگیری‌های لازم،این مشکل حل شود.

مسئول انجمن نمایش خارگ در گفتگو با تئاتر بوشهر می‌گوید که پس از افتتاح سالن پلاتو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واحد خارگ،پیگیری‌های مستمر جهت تجهیزات و امکان بهره‌برداری از سالن با مراجعه به اداره ارشاد،شهرداری و شورای شهر خارگ،بخشداری،فرمانداری و استانداری استان بوشهر صورت گرفته است. به لطف خدا با کمک و حمایت مسئولان شهری و استانی بودجه برای تجهیز پلاتو مصوب گردید. این در حالی است که باتوجه به گذشت ماه‌ها،هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته و بودجه تخصیص نشده است. او در ادامه به پاسخ مسئولان اشاره می‌کند و می‌گوید:آن‌ها در جواب پیگیری‌های ما برای اخذ بودجه‌ای که به پلاتو اختصاص داده شده است،می‌گویند:فعلا پول نیست! الهام چنانی به بازدید اخیر صالح رحیمی-فرماندار بوشهر- از پلاتوی خارگ اشاره و به‌رسم همه‌ی هنرمندان از مسئولانی که در راستای حمایت از جامعه هنری با درنظر گرفتن بودجه و کارشناسی‌های اولیه،سبب رفع بخشی از مشکلات پلاتو شده‌اند،قدردانی و تشکر می‌کند و می‌گوید:امیدوارم نتیجه‌ی تمام این پی‌گیری‌ها،آغازی برای فعالیت هنرمندان جزیره خارگ باشد.

با این حال اما در پایان باید به این نکته اشاره کرد که پیگیری مکرر و مجدانه مسئولان تئاتری خارگ،نشان از روشن‌بودن نور امید در دل هنرمندان است،عشق وافری است که به تئاتر دارند؛ هنری که قلب تپنده‌ی توسعه‌ی پایدار فرهنگی و اجتماعی است و آن‌ها به این مهم باور دارند اما آیا هنوز زمان آن نرسیده که مسئولان نیز با تعامل و همکاری بیشتر،در دستیابی به چنین هدف ارزشمندی سهیم شده ودینشان را به جامعه‌ی تئاتری و نیز جامعه‌ای که به‌آن خدمت می‌کنند،بپردازند؟ درب این پلاتو چه زمان به‌روی هنرمندان و تماشاگران گشوده خواهد شد؟

گزارش از سودابه زیارتی




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران