در حال بارگذاری ...
یادداشت کارگردان نمایشنامه خوانی «پراگما»

خطر پول برای خانواده ایرانی!
حمایت مؤثر از هنرمندان کشور با معرفی آثار به دیگران،

ایران تئاتر- هلیا میرهادی*: بعد از دو سال غیبت گروه نمایش «آدمک» از صحنه تئاتر، نمایشنامه «پراگما» را آماده اجرای سه‌روزه کرده‌ایم. متن بسیار خوبی است و نقش‌خوان‌های بسیار توانمندی دارد که نقطه قوت این کار محسوب می‌شود.

این نمایشنامه موضوع هر خانواده‌ای است یا می‌تواند باشد. بیشتر خانواده‌ها با این موضوعات دیر یا زود مواجه خواهند شد و اگر مراقب نباشند، همان بلایی که بر سر این خانواده آمده می‌تواند زندگی آن‌ها را نیز متأثر کند. خواهر و برادرهایی که همدیگر را دوست دارند و به‌رغم عشقشان به یکدیگر موضوعاتی همچون پول می‌تواند بین آن‌ها کدورت و اختلاف ایجاد کند.

نمایشنامه «پراگما» شاید لحظه‌ای شما را به خود بیاورد و البته اگر منفعتی برای شما نداشته باشد قطعاً آن را فراموش خواهید کرد، اما نمایشنامه «پراگما» به قانون نادرستی اشاره می‌کند که در آن هیچ مساواتی در نظر گرفته نشده است و این معضل بزرگی در جامعه ماست که بسیاری اوقات نادیده گرفته شده است.

 اجازه بدهید به این نکته نیز اشاره کنم که وضعیت تبلیغات چنین برنامه‌هایی بسیار ضعیف است و انگار هیچ انگیزه‌ای برای بهبود این شرایط نیز وجود ندارد. سال‌هاست هنرمندان برای بیشتر دیده شدن کارهایشان، شخصاً وارد عمل شده‌اند و دست‌اندرکاران هیچ کمکی به بهتر شدن وضعیت و حتی تبلیغ چنین کارهایی نمی‌کنند. سال‌هاست که شکایت هنرمندان را در این زمینه می‌شنویم و هیچ تغییری هم حاصل نمی‌شود. پس در کل شاید فایده‌ای هم ندارد که بگوییم از شرایط موجود راضی هستیم یا نه؛ زیرا هیچ گوش شنوایی وجود ندارد.

امروز ماییم و شما. هنرمندان و گروه‌های اجرایی تئاتر و تماشاچیان و مخاطبینی که دلشان کارهای خوب می‌خواهد اما راه حمایت کردن از چنین کارهایی را به‌درستی نیاموخته‌اند. ازاین‌رو به‌عنوان یک هنرمند می‌گویم که حضور مخاطبین در سالن‌ها و معرفی آثار ما به دیگران، می‌تواند حمایتی مؤثر از فرهنگ و هنرمندان کشور باشد.

به امید دیدارتان در تماشاخانه عباس جوانمرد.

* هلیا میرهادی دانش‌آموخته طراحی صحنه و لباس، شاعر و نقاش است. او که مدیر گروه نمایش «آدمک» است در سال‌های اخیر تجربه‌هایی را در زمینه کارگردانی تئاتر از جمله نمایش آپارتمانی «کووید نوزده و هفتادوپنج صدم» «یه خونه قد قربیل» و «زیر گنبد کبود» داشته است. هلیا میرهادی در روزهای هفتم، هشتم و نهم دی‌ماه نمایشنامه «پراگما» نوشته هادی حوری را در تماشاخانه عباس جوانمرد نمایشنامه‌خوانی می کند.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

روزهای پایانی بهمن 1402 با نمایشنامه‌خوانی در تهران

میزبانی تئاتری‌ها با «کیک پنیر و آلبالو» و «درخت خرمالو»
روزهای پایانی بهمن 1402 با نمایشنامه‌خوانی در تهران

میزبانی تئاتری‌ها با «کیک پنیر و آلبالو» و «درخت خرمالو»

نمایشنامه‌خوانی‌های «ترور»، «سمفونی درون بطری»، «ادموند»، «کیک پنیر و آلبالو»، «درخت خرمالو»، «کورالین» و «طغیان» از جمله آثاری هستند که در روزهای پایانی بهمن 1402 روی صحنه می‌روند.

|

نظرات کاربران