در حال بارگذاری ...
گفت و گو با مهرداد کردیان بروجنی «آنا بر میگرده؟»

نمایشی با موضوع تنگنای معیشتی هنرمندان در ایام کرونا

مهرداد کردیان بروجنی نویسنده و کارگردان نمایش«آنا بر میگرده؟» گفت: مسئولین هنرهای نمایشی کشور توجه کمتری به هنرمندان شهرستان ها دارند و خواسته هنرمندان شهرستان توجه هر چه بیشتر مسئولین به هنرمندان و تئاتر شهرستان ها است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری، مهرداد کردیان بروجنی متولد ۱۳۶۱ در بروجن است و از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را از تئاتر مدارس شروع کرد از همان سال با دعوت از او در تئاتر حرفه ای در استان فعالیت خود را با نمایش «اشک ها و لبخندها»آغاز کرده است. از سال 1382 نمایشنامه نویسی را شروع کرد و در سال۱۳۸۵ به عنوان بهترین مربی فنی مدارس کشور شناخته شد و در جشنواره های استانی، بسیج، مساجد کشوری و ... آثار خود را ارائه داد که حائز رتبه های برتر بازیگری، کارگردانی و نویسندگی نیز شده است. بازبین جشنواره های تئاتر بسیج استان، داوری در جشنواره منطقه ای تئاتر دانشگاهی سماء و همکاری با صدا و سیمای در ساخت برنامه های مختلف نمایشی از دیگر فعالیت های این هنرمند بروجنی است به بهانه ای اجرای نمایش او با عنوان « آنا بر می گرده؟» با کردیان به گفتگو نشستیم.

درباره  «آنا بر میگرده؟» بگویید؟

«آنا بر میگرده؟» یک اثر درام اجتماعی است و بر گرفته از آدمهای اطراف ما می‌باشد.شخصیت‌های که هر روز باآنها در ارتباط هستیم و یا با آنها زندگی می‌کنیم.هنرمندان عرصه صحنه،بازیگران تئاتر،بچه‌های موسیقی،صدابرداران،نورپردازان برنامه‌های ارگانی که با آمدن کرونا از کار بیکار شده‌اند.

  در نمایش «آنا بر میگرده؟» به دنبال چه حرفی هستید؟

بیشتر بر آن بودم که مردم و مسئولان را به فکر بیاندازم که با آمدن کرونا چقدر بچه‌های هنرمند در نبود و بسته شدن سالن‌های تئاتر از نظر معیشت و زندگی زناشویی از نظر روانی تحت فشار بودند و با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه داشته‌اند. من با اجرای این نمایش تلاش کردم درد جامعه تئاتر را در دوران کرونا و بسته شدن سالن‌های تئاتر و بی کاری ۲ ساله همه همکارانم که تنها منبع درآمدشان از راه تئاتر بود و الان به کارهای دیگری که در شان و منزلت این هنرمندان نیست می‌پردازند بگویم.

چالشی که در نوشتن و اجرای این اثر با آن روبه رو بودین چه بود؟

بزرگترین چالش در نگارش متن این بود که اصلا درست هست موشکافانه مشکلات یک هنرمند تئاتر رو به تصویر بکشم و زندگی او را در دوران کرونا کالبد شکافی کنم یا خیر؟!

چرا تئاتر را به عنوان رسانه خود انتخاب کردید؟

عشق من تئاتر است. تئاتر تنها هنری است که تمام هنرهای دیگر در آن وجود دارد مثل موسیقی،طراحی،رنگ و... ارتباط زنده و بی واسطه با بیننده و تماشاگران و به تصویر کشیدن هر چیزی روی صحنه باعث آن شده که تئاترتاثیر گذاری بسیار زیاد در فرهنگ یک جامعه داشته باشد.

از مسئولین فرهنگ و هنر استان چه خواسته ای دارید؟

آموزش را برای بچه‌های شهرستان در اولویت قرار دهند و این آموزش‌ها فقط متمرکز در مرکز استان نباشند.بعد از گذشت ۲۰ سال از ورود من به عرصه هنر تئاتر شاید فقط ۱ یا ۲ مورد آموزش تئاتر در شهرستان بروجن اتفاق افتاده است.خواهش می‌کنم در طول سال دوره‌های حتی کوتاه مدت برای آموزش و ارتقای هنرمندان تئاتر شهرستان‌های کشور به ویژه چهارمحال و بختیاری در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی قرار گیرد.

با همه گیری کرونا، تمام پروژه های زنده از حوزه هنرهای نمایشی به تعویق افتاد. اکنون برخی از فعالیت ها با رعایت برخی اقدامات ایمنی از سر گرفته شده است.  تأثیر این توقف بر تئاتر چیست و آیا پیشنهادی برای این دارید؟

درباره تاثیرش در پرسش‌های قبلی اشاره کردم ولی اگر سایتی طراحی می‌شد یا صفحه اختصاصی برای تئاتر ارایه می‌شد.که بچه‌ها،تئاتر‌های خودشان ضبط می‌کردند و آنجا قرار می‌دادند و بلیط فروشی صورت می‌گرفت به نظر کار خوبی بود.نمی‌گویم نیست،هست چنین سایت‌هایی ولی به صورت بومی و استانی که خیلی راحت در دسترس باشد و دیگر آنقدر کاغذ بازی یا هزینه‌های گزاف را نداشته باشد.

اجرای نمایش برای عموم مردم در شهرستان بروجن چگونه است آیا استقبال از نمایش‌ها خوب است؟  پیشنهاد شما برای بهتر شدن اجرا‌ها چیست؟

استقبال همیشه در بروجن خوب بوده است.مردم شاید کمی از تئاترهای به قول خودمان جدی و درام و اجتماعی دور شده‌اند آن هم به واسطه کار نشدن این گونه آثار است و بیشتر آثار کمدی جا افتاده است.اما اگر کارهای خوب روی صحنه باشد حتما مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد. اثر ما در شب ابتدای نزدیک به ۳۰۰ نفر را به سالن تئاتر بروجن کشاند.با این که ما محدودیت فروش بلیط داشتیم،این نشان دهنده این است که اگر کاری خوب باشد،در هر سبکی خودش تبلیغ خودش است و مخاطب خود را به سالن خواهد کشاند.

صحبت پایانی؟

تشکر می‌کنم از همه دوستان عزیزم؛ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بروجن و آقایان جلیل،مردانی،حمید شبانیان،بچه‌های انجمن نمایش استان،قاسم اسماعیلی،فرشید بزرگ نیا،کامیار معتمدیان،شهرام فرجی،بسیم که با این وضعیت کرونا تمام بستر را فراهم کردند که بچه‌ها بتوانند بعد از دوسال نمایش روی صحنه ببرند.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران