در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

کار هنر فریاد علیه پلیدی‌ها ، پلشتی‌ها و ظلم است
برنامه جدی ما حمایت از آثار دفاع مقدس و مقاومت

مدیرکل هنر‌های نمایشی روز سه شنبه ۱۴ دی ماه با حضور در تماشاخانه سنگلج به تماشای نمایش «خاموشان» نشست و در مراسم تقدیر از همسر و فرزند زنده یاد علی سلیمانی حاضر شد.

قادر آشنا در حاشیه مراسم تقدیر از کارگردان و نویسنده و عوامل نمایش خاموشان در گفت‌وگو با ایران تئاتر در مورد دلیل حضور خود در این مراسم گفت: اولین دلیل اینکه به یاد و احترام مرحوم علی سلیمانی به تماشای نمایش خاموشان آمدم، دومین دلیل هم آمدم تا از خانواده علی تقدیر کنم که به رغم رنج و اندوهی که بابت سفر ابدی او در دل داشتند اما با همتی والا و انگیزه‌ای متعالی راه او را دامه داده‌اند. نکته سوم هم اینکه شخصا بسیار علاقه‌مندم در مورد پدیده منحوس داعش در همه عرصه‌ها کار شود. مهمتر آنکه آرزو دارم روزی در مورد نظام سلطه و نظامی که به نام و با سوءاستفاده از دین در پوشش دینداری از یک طرف و کسانی که با بهره‌مندی از ظواهر روز دنیا تصور می‌کنند متمدن هستند و دنیای غرب را نمایندگی می‌کنند و انواع جنایت‌ها را بر انسان‌ها روا می‌دارند، متن‌ها و آثار بسیاری کار شود.

آشنا به وظیفه ذاتی هنر اشاره کرد و افزود: این وظیفه هنر است که بیاید و هم در مورد آن به‌ظاهر دینداری که به نام دین انسان را می‌کشد و قبح و زشتی این رفتار فریاد بزند و هم آن‌هایی را که به‌اصطلاح خود را دنیای اول می‌دانند و توهم انسان برتر بودن دارند و دنیای غرب را نمایندگی می‌کنند اما وحشیانه انسان‌های بی‌گناه را قتل عام می‌کنند، رسوا کند؛ همان‌هایی که در طول دفاع مقدس، به صدام و امثال او بمب شیمیایی و انواع سلاح‌های نامتعارف را دادند و باعث کشتار بی‌رحمانه انسان‌های بی‌گناه چه در ایران و چه در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، یمن و ... شدند. منظور همین کشور‌های به‌ظاهر متمدنی است که ادعای دموکراسی‌خواهی و شعار‌های پوچ حقوق بشری‌شان گوش فلک را پر کرده است. بنابراین وظیفه خود می‌دانم به عنوان یک انسان، به عنوان یک ایرانی و به عنوان یک مسئول بیایم و در کنار این گونه آثار بایستم و بگویم این سنخ کار‌ها مورد وثوق و اعتماد ماست و بیشتر هم باید از این جنس کار‌ها را انجام دهیم. این کار هنر است که علیه پلیدی‌ها و پلشتی‌ها و ظلم به انسان‌ها فریاد بزند. باید بدانیم که جهان غرب امروز عزمش جزم است برای اینکه جهان اسلام آرامش نداشته باشد متاسفانه بخشی از جهان اسلام به دلیل جهالتی که دچارش هستند، مستمسکی شده‌اند برای جهان غرب که مسلمان مسلمان را بکشد و دشمنان واقعی ما سرجایشان بنشینند و برای این جاهلان سوت و کف بزنند و در نهایت باعث و بانی رنج و درد فراوان برای مسلمانان بشوند.

مدیرکل هنر‌های نمایشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای حمایت از این گونه آثار در اداره کل هنر‌های نمایشی وجود دارد هم گفت: قطعا همانطور که در حال حاضر هم در بخش نمایشنامه‌نویسی در حال انجام دادنش هستیم، حوزه مقاومت و دفاع مقدس جزو برنامه‌های کلیدی و جدی دولت سیزدهم و به تبع آن اداره کل هنر‌های نمایشی است و ما به طور جدی از این آثار حمایت خواهیم کرد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران