در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت

ادای دین تئاترشهرستان‌ها به سردار سلیمانی

ایران تئاتر : در هفته‌ای که گذشت سراسر کشور رنگ و بوی فاطمی گرفته بود و هم‌زمانی با شهادت سردار سلیمانی نیز موجب شد در شهرستان‌ها آثار نمایشی بسیاری با رویکرد به زندگی و سیره این دو بزرگوار به که به دل‌های مردم گره خورده‌اند روی صحنه برود.

 در هفته گذشته، آغاز سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی کرمان، برگزاری کارگاه آموزش بازیگری و کارگردانی در ایذه، رونمایی از پوستر جشنواره ملی پانتومیم ایران در زنجان، دومین رپرتوار تئاتر خیابانی سردار عشق در شیراز، اجرای نمایشنامه خوانی «بامداد سرخ» در اهواز، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، آغاز اجراهای خیابانی «سرباز حاج قاسم» در بوشهر، اجرای مجلس شبیه خوانی در شوشتر، آغاز ارزیابی ۴۰۰ اثر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، انتشار فراخوان جشنواره استانی تئاتر نهال میاندوآب، انتشار فراخوان جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی قم، اجرای تئاتر خیابانی «علمدار» در سطح شهر کرمانشاه، برگزاری سومین جشنواره تک نفره خلاق ایثار در اراک، درگذشت هنرمند تئاتر معلولان استان بوشهر

اجرای نمایش «پیشانی‌بلند» در اندرزگاه نسوان بیرجند، اجرای نمایش «یاس کبود» در فرهنگ سرای بروجن، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

آغاز سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی کرمان

آیین افتتاح سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در بیت‌الزهرا(سلام الله علیها)  در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.در این مراسم گروه سرود جهادی جوادالائمه (یاران سلیمانی‌ها) به اجرای سرود و برنامه با محوریت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند و سپس تمامی مسئولان برگزاری استانی و دست‌اندرکاران سومین جشواره تئار سردار آسمانی به گلزار شهدای کرمان رفتند. مسئولان و دست‌اندرکاران این رخداد در گلزار شهدا با قرائت فاتحه اهدای گل بر مزار شهیدان پرداختند و به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای حرم و به ویژه مزار سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادای احترام کردند. همچنین طی اقدامی نمادین با حضور مردم و مسئولان، 17 کبوتر را به نشانه  روز 17 دی‌ماه سالروز خاکسپاری پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی آزاد کردند. سردار صدفی از دوستان، یاران و هم‌رزمان سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و عضو هیئت‌امنای حسینیه بیت الزهرا(س) ،علی رمضانی مدیر صداوسیمای استان کرمان،دهقانی معاون اجتماعی فرهنگی استانداری کرمان ،در این رویداد حضور داشتند.

 

برگزاری کارگاه آموزش بازیگری و کارگردانی در ایذه

در راستای پرورش هنرمندان و نیروهای جدید در انجمن هنرهای نمایشی، کارگاه آموزش مقدماتی بازیگری و کارگردانی در شهرستان ایذه برگزار می گردد. این کارگاه‌های آموزشی روز جمعه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه تالار سیمرغ ایذه واقع در انتهای خیابان حافظ شمالی برگزار خواهد شد. در این کارگاه‌های یک روز اصول مقدماتی بیان،حس و خلاقیت به هنرجویان آموزش داده خواهد شد. برای برگزاری کارگاه آموزش مقدماتی بازیگری و کارگردانی از اساتید پیشکسوت عرصه نمایش شهرستان ایذه استفاده خواهد شد.

 

رونمایی از پوستر جشنواره ملی پانتومیم ایران در زنجان

شامگاه روز چهارشنبه 1400/09/24 و در آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان و با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید وحید فخر موسوی رئیس شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از مسئولان استانی و هنرمندان هنرهای نمایشی استان زنجان از پوستر جشنواره ملی پانتومیم ایران رونمایی شد. طراح پوستر این جشنواره جمال رحمتی جمال رحمتی متولد شهر زنجان است ، او مدرس دانشگاه و فارغ‌التحصیل رشتهٔ گرافیک از دانشگده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس انیمیشن از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، کاریکاتوریست و گرافیست استان زنجان دارنده ۲۶ جایزه بین‌المللی از جمله ۶ جایزه اول جهانی است. گفتنی است جشنواره ملی پانتومیم ایران در اسفند ماه سال جاری و به دبیری ساسان قجر در زنجان برگزار خواهد شد.

 

دومین رپرتوار تئاتر خیابانی سردار عشق در شیراز

از ۱۵ تا ۲۰ دی ماه دومین رپرتوار تئاتر خیابانی سردار عشق در شیراز برگزار می‌شود. هنرمندان هنرهای نمایشی شیراز، با اجراهای نمایش‌های خیابانی یاد و نام سردار عشق، حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای دین و میهن را گرامی خواهند داشت. در این رویداد که اماکن مذهبی،فرهنگی و تاریخی پذیرای آن خواهند بود،گروه‌های هنری وابسته به کانون تئاتر خیابانی استان فارس نمایش‌هایی را با درون‌مایه پاسداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی،اجرا خواهند کرد. این رویداد برای دومین سال پیاپی،از ۱۵ تا ۲۰ دی ماه جاری در برخی اماکن گردشگری شیراز همچون گذر حافظیه،مسجد وکیل،ارگ کریم خانی،دروازه قرآن و… اجرا خواهد شد.

 

اجرای نمایشنامه خوانی «بامداد سرخ» در اهواز

نمایشنامه خوانی «بامداد سرخ» هم زمان با دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط گروه تئاتر آئین مردم در اهواز در حال اجرا است . نمایشنامه خوانی «بامداد سرخ» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی مصطفی بوعذار توسط گروه تئاتر آئین مردم از 16 تا 18 دی ماه 1400 ساعت 18 در پلاتو تالار آفتاب اهواز اجرا می شود. در این نمایشنامه خوانی مهین گلگیری،معصومه عموری،محسن نوروزی پور،دانیال مسعودی زاده،سیدامیر محمودی و مبینا شریفی(توضیح خوان)به عنوان بازیگر حضور دارند. نمایشنامه خوانی «بامداد سرخ» توسط گروه تئاتر آئین مردم،انجمن هنرهای نمایشی اهواز،انجمن تئاتر شاهد اهواز،کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تولید و اجرا خواهد شد.

 

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ، ۱۲ دی با حضور سید محمد هاشمی، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار  و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در فرهگسرای آیینه اراک برگزار شد. در این مراسم از زحمات حجت الاسلام عباس دانشی تقدیر و سینا دلشادی به عنوان مدیرکل جدید استان معارفه شد. مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این مراسم گفت:با تمام وجود به گفتمان مسئله محوری اعتقاد داریم و با تشکیل اتاق فکر با نخبگان علیرغم کاستی‌های موجود با اصلاح فرآیندها وضعیت را بهبود خواهیم داد. نسبت به تمام استعدادهای فرهنگی در تمام نقاط استان مسئولیم و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان باید تجمیع شده و به اهالی فرهنگ بسپاریم.

 

آغاز اجراهای خیابانی «سرباز حاج قاسم» در بوشهر

تئاتر خیابانی «سرباز حاج قاسم» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمندنیا با هشت اجرا در ۶ نقطه از بندر بوشهر میزبان تماشاچیان و علاقه‌مندان خواهد بود.  اجرای این نمایش که از روز دوشنبه 13 دی‌ماه در میدان تشریفات و پارک مادر آغاز شده، تا پنجشنبه 16 دی‌ماه ادامه خواهد داشت. محمد کللی، محمد صفایی، علیرضا فریدونی، علیرضا سلیمانی، اکبر نعمتی، زهرا افیسی، یلدا شجاعی و فاطمه بازگیر در این تئاتر خیابانی نقش‌آفرینی می‌کنند. به‌گفته ارجمندنیا، این نمایش روایت مردی است که می‌خواهد با مدافع‌ حرم‌شدن دِین خود را به حاج‌قاسم بدهد اما...

 

اجرای مجلس شبیه خوانی در شوشتر

مراسم شبیه خوانی شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از 13 تا  16 دیماه 1400 ساعت 21 به مدت چهارشب در زورخانه قمر بنی هاشم(ع) هرمزان جنب پارک بعثت شهرستان شوشتر اجرا می شود. این مراسم اجرای شبیه خوانی با حضور شبیه خوانان و هنرمندان هیئت حضرت قاسم(ع) شهرستان شوشتر اجرا می شود. مراسم شبیه خوانی شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط هیئت حضرت قاسم(ع)، انجمن هنرهای نمایشی شوشتر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر، کانون بسیج هنرمندان و کانون شبیه خوانی و نمایش های آئینی سنتی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان تولید و اجرا شده است.

 

آغاز ارزیابی ۴۰۰ اثر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

با پایان مهلت ارسال آثار به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ۴۰۲ اثر از سوی هنرمندان عرصه نمایش کودک و نوجوان به این رویداد بین‌المللی ارسال شد که ارزیابی این آثار توسط هیات انتخاب جشنواره آغاز شده است. با توجه به همه‌گیری کرونا در دو سال اخیر و کاهش اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان، اما استقبال از جشنواره بیست و هفتم قابل توجه بوده که نشان از توجه هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان به جشنواره خودشان را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: با توجه به همه‌گیری کرونا در دو سال اخیر برخی از آثار این دوره از جشنواره همچون سنوات گذشته اجرای عمومی نداشتند و ایجاد زمینه اجرای این آثار از دغدغه‌های ماست. بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اسفندماه ۱۴۰۰ به دبیری امیرمشهدی عباس و با شعار«تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

 

انتشار فراخوان جشنواره استانی تئاتر نهال میاندوآب

با هدف و رویکرد ارتقاء و اعتلا سطح کیفی هنر نمایش، تثبیت هنر نمایش در میان شهروندان با تکیه بر تجارب و توانایی هنرمندان متعهد، حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید آثار فاخر و ارزشمند نمایشی با در نظر گرفتن دوره شیوع پاندومی کرونا در اسفند ماه ۱۴۰۰ دومین دوره جشنواره تئاتر نهال به صورت استانی برگزار خواهد شد .اهداف این جشنواره:  حمایت از تولید و اجرای نمایش های فاخر،  رشد و توسعه فعالیت های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش،  بومی سازی ظرفیت های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعداد های جوان،  استفاده از بستر های فرهنگی و هنری برای رشد و اعتالی فرهنگ عمومی،  اعتلای هنر نمایش و ارتقای سلیقه و فرهنگ مخاطبان

 

انتشار فراخوان جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی قم

بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم، با هدف گسترش فرهنگ رضوی ، جشنواره‌ی سراسری نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی رضوی سال ۱۴۰۰ را با عنوان «زیارت» برگزار می‌کند. دبیری این جشنواره به عهده ی سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم است و سید حسین فدایی حسین ، نویسنده ، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر نیز دبیری علمی این رویداد را بر عهده دارد. این جشنواره در دو بخش نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی از هفتم تا نهم اسفندماه ۱۴۰۰ در قم برگزار خواهد شد و جوایز برگزیدگان در تاریخ دهم اسفند ۱۴۰۰ در مراسم اختتامیه در این شهر اهدا خواهد شد.

 

اجرای تئاتر خیابانی «علمدار» در سطح شهر کرمانشاه

به مناسبت هفته مقاومت و همزمان با دومین سالروز شهادت شهید والا مقام سردار سلیمانی اجرای نمایش های خیابانی با عنوان "علمدار" به همراه دمام و سنج در سطح شهرکرمانشاه اجرا شد. سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه هدف از برگزاری تئاتر خیابانی را یادآوری ذره ای از رشادت ها و جانفشانی‌های شهدای مدافع حرم عنوان کرد و گفت: با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد کرونا، اجرای نمایش‌های خیابانی با عنوان "علمدار" به همراه گروه سنج و دمام نوازی از ۹ دی ماه در مزار شهدای شهر کرمانشاه آغاز و روز های جمعه دهم دی ماه در مسجد جامع اجرا شده و ۱۳ دی ماه هم در میدان غدیر جنب ساختمان شهرداری کرمانشاه برگزار می‌شود.

 

برگزاری سومین جشنواره تک نفره خلاق ایثار در اراک

با دبیری شهرام سلطانی سومین جشنواره تک نفره خلاق ایثار در اراک برگزار می شود. سومین جشنواره تک نفره خلاق ایثار به همت اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اسفند ۱۴۰۰ به میزبانی اراک برگزار می‌شود. اعضای ستاد و دبیر سومین جشنواره تئاتر تک نفره خلاق ایثار با حضور سیدمرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید کشور، محمد لارتی رئیس اداره هنری بنیاد شهید کشور و محمدرضا توحید نژاد برگزار شد. شهرام سلطانی دبیر سومین جشنواره تک نفره خلاق ایثار گفت:از اولین قدم های شروع دوره سوم جشنواره و در جلسات نخست شورای سیاست گذاری خواست و هدف برگزارکنندگان این بوده که سطح کیفی این دوره جهش چشمگیری نسبت به دوره‌های قبل داشته باشد. در این دوره بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شده و سعی شده در انتخاب هیات داوران از بهترین افراد این حوزه، چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح حرفه‌ای استفاده شود. سومین جشنواره ملی تئاتر تک نفره خلاق ایثار به دبیری شهرام سلطانی، اسفندماه ۱۴۰۰ در اراک برگزار خواهد شد.

 

درگذشت هنرمند تئاتر معلولان استان بوشهر

فرهاد فیاض‌بخش، هنرمند تئاتر معلولان استان بوشهر روز شنبه براثر سکته مغزی درگذشت. خبر کوتاه، جامعه تئاتری و به ویژه هنرمندان تئاتر معلولان بوشهر، ناباورانه به سوگ فرهاد فیاض‌بخش هنرمند نام‌آشنای تئاتر نشسته‌اند. فیاض‌بخش متولد ۱۳۶۲ لیسانس سینما و دانشجوی فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی بود. او دبیر هفتمین تئاتر منطقه‌ای معلولان خلیج فارس و دارای هشت مقام اول طراحی نور و صحنه در جشنواره تئاتر معلولین بود و سابقه حضور متوالی در چندین دوره جشنواره تئاتر معلولین استانی،منطقه‌ای و بین‌المللی،کسب مقام برتر طراحی نور در جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی معلولین را نیز دارد.فرهاد فیاض‌بخش جزء ده فیلمساز برتر سازمان بسیج هنرمندان کشور و چندین سال متوالی مسئولیت واحد فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر را هم برعهده داشته‌ است. پیکر این هنرمند روز دوشنبه سیزده دی‌ماه ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت صادق بوشهر به حاک سپرده شد

 

اجرای نمایش «پیشانی‌بلند» در اندرزگاه نسوان بیرجند

نمایش «پیشانی‌بلند» به کارگردانی و نویسندگی احسان محمدیان و کاری از گروه تئاتر مستقل بیرجند در اندرزگاه نسوان بیرجند اجرا شد. این نمایش با موضوع اعتیاد و به مناسبت آغاز هفته بصیرت،پنجشنبه ۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ ویژه مددجویان بند نسوان زندان بیرجند اجرا و با استقبال بسیار خوب تماشاگران روبرو شد. با توجه به اهمیت پرداختن به موضوع مواد مخدر و آسیب‌های این معضل اجتماعی بر بانوان،اندرزگاه نسوان بیرجند برای اجرای این نمایش انتخاب شد. پس از اجرای نمایش،نکات آموزشی لازم در خصوص پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر توسط احسان محمدیان کارگردان نمایش «پیشانی‌بلند» و دانش‌آموخته رشته آسیب‌های اجتماعی گرایش مواد مخدر،به بانوان اندرزگاه ارائه شد. این نمایش به‌زودی آماده‌ی اجرای عموم در سطح شهرستان بیرجند خواهد شد

 

اجرای نمایش «یاس کبود» در فرهنگ سرای بروجن

نمایش «یاس کبود» به طراحی و کارگردانی محمد کاظم ملک پور از سوی گروه نمایش هی جار بروجن با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجن و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن به روی صحنه رفت. این نمایش نامه رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، ماجرای سقیفه، شهادت مظلومانه ام ابیها (س) و تشییع شبانه دخت رسول الله، غربت امام علی (ع) و اهل بیت را روایت می کند. نمایش «یاس کبود» با همکاری گروه تعزیه خوانی «غریب نخلستان» شهر نقنه برگزار شده است و خانواده معظم شهداء و ایثارگران ، هنرمندان شهرستان و جمعی از عاشقان ائمه اطهار ، به تماشای این نمایش نشستند.

 




نظرات کاربران