در حال بارگذاری ...
کارگردان « یوزف کا » معرفی شده از چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایران تئاتر (3)

فجر جشنواره خرده فرهنگ‌های فکری و خلاقانه اهالی تئاتر ایران است
امیدوارم گروه جوانم بتوانند آثار جشنواره را ببینند!

مهدی جعفری کارگردان نمایش« یوزف کا » منتخب سی وسومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: در جشنواره به غایت درست تئاتر فجر، هنرمند این فرصت را پیدا می کند که پیشنهادهای اجرایی خود را به اشتراک جمعی تری بگذارد و از پیشنهاد های دیگران نیز بهره ببرد جشنواره ی فجر پنداری جشنواره خرده فرهنگ های فکری و خلاقانه ی اهالی تئاتر این سرزمین است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری، مهدی جعفری فارسانی متولد ۱۶ آذر۱۳۶۱ در شهرستان فارسان است. جعفری از تئاتری‌های جوان و خلاق استان است که تا کنون آثار زیادی را بر صحنه تئاتر اجرا کرده است از آثار این هنرمند ارزشمند استان می‌توان به طراحی عروسک‌های نمایش بزها نمی‌میرند و بازنویسی متن و بازی در این اثر اشاره کرد و اجرای نمایش در پاریس ۲۰۰۶ و کارگردانی نمایش‌های،افرا،مردآزما،مقاومت ناپذیری کینه از کار افتاده،درخت ویسپوبیش،حرف می‌زنم که نترسم،دعوت به مراسم خورده شدن،مرگ ناصری و رنگ زدن آن خانه فراموش شده،توک توک تی یل،و بازی در بسیار نمایش دیگر اشاره کرد. جعفری از جشنواره‌های زیادی در تئاتر کشور جایزه های گوناگونی در مقام‌های بازیگری،کارگردانی،طراحی و... دریافت کرده است و امسال با کارگردانی نمایش «یوزف کا» به عنوان برگزیده جشنواره چهار محال و بختیاری به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شده‌است.

مهدی جعفری درباره نمایش خود گفت:  «یوزف کا» نوشته  «فرهاد مهندس پور» و «محمد چرم شیر» شالوده ای از چیستی انسان معاصر است که هر چقدر از معنویّت دور می شود به بحران های هویّتی خویش دامن می زند تا جایی که یک جور روانپارگی فرهنگی در هر زاد بومی مستولی می شود. ناگفته پیداست نقب زدن به معنویّت همیشه در هر تاریخی رهیافت به غایت درستی برای انسان  داشته است. متن به چالش کشیدن همین روان آدمی است در رفت و شد همین مقال، وا داشتن مخاطب به اینکه چگونه است این چیستی که انسان مواجهه ای گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه بر این منظر دارد. علل این بحران هویّتی از کجا نضج می گیرد چه سهمی به درون او بر می گیرد و چه سهمی عوالم بیرون از اواست.

وی در ادامه گفت:متن یک جور محاکمه‌ همین منویات تؤامان درونی و بیرونی است. خواب و بیداری هایی سیال گونه  که او را فرا روی هویت خویش قرار داده است و زیست اکتسابی پیرامون اش او را هر لحظه از معنویت دور کرده است. اگر بگوییم اثر «یوزف کا» آدم را سوق می‌دهد به خودشناسی و ربانیت آفریدگارش بی راه نگفته‌ایم.

این کارگردان جوان افزود: وقتی نگاه می‌کنم که چه طور تئوری‌ها عبث سرمایه داری مثل مدرنیسم و پست مدرنیسم انسان معاصر را رو به استحاله‌ای فردگرایی می‌برد من به عنوان یک هنرورز حقانیت ام همین جا باید نمود کند که با انتخاب یک چنین متنی روشنگری کنم و مانعی هر چند کوچک در برابر این اضمحلال باشم. فکر می‌کنم فضیلت هنر تئاتر از همین جور نگرش‌ها به یک اثر نمایشی است که هم بر خود هم تیم اجرایی اش و هم مخاطب اش تاثیری آگاهانه هبه می‌کند. پس می‌شود گفت اثر «یوزف کا» در ستایش از معنویت و در جستجوی رهیافت‌های نجات بخش آن است. نوعی غوطه خوردن در تقدس خداوندی است.

جعفری در پاسخ به اینکه انتخاب اش به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر چه اعتباری برای او به ارمغان آورده گفت:اعتبار برای من همیشه همین حالای یک تمرین بوده و همین حالای یک اجرا چون در هر صورت تو جریان تاثیرگذاری داری در تمرین‌ها تاثیر بر خود و تاثیر بر هنرورزان دیگر و در اجراهای دیگر هم به همین صورت است. مهم ذات اجراست چه در شمایل یک جشنواره و چه در روند تمرین‌ها ولی خوب در یک جشنواره‌ای مثل جشنواره فجر خویش وارگی در این است که تو تاثیرگذاری افزون‌تری در این روند پیدا می‌کنی تا مخاطب در هر اجرایی و هر جای اجرایی سراغ اثر تو را بگیرد.

وی افزود: بی گمان بعد از انتخاب برای جشنواره بین الملی فجر مسئولیت مضاعف‌تری نمود می‌کند هر چند که مخاطب همیشه از اثری خلاق و آگاهانه در هر مدیوم اجرایی ارتزاق فکری خواهد کرد.

این کارگردان جوان گفت: مطالبه‌ من حرکت رو به رشد خودم و تیم جوان اجرایی ام می‌باشد چه دیدن آثار و چه در دوره‌های آموزشی که تو هر چه پیش‌تر می‌روی در عالم هنر شوق تو برای یادگیری بیشتر می‌شود جشنواره یک جور نابهنگامی به بار می‌آورد برای جستجوکردن و بالنده‌تر نمودن هنری که به ما درست زیستن را می‌آموزد در حکمتی خداوندی امیدوارم گروه جوانم بتوانند آثار جشنواره بین المللی فجر را ببینند و هر چه بیشتر بیاموزند هر چند چند سالی است که این حق را از هنرمندان تئاتر شهرستان گرفته‌اند.

کارگردان نمایش « یوزف کا » در پایان افزود:«ای تضاد ناب ! ای شوق خواب! هیچ کس نبودن،در پشت این همه پلک»در انتها از شما که دغدغه مند بر سر شکوفایی این هنر عمر می‌گذارید بی نهایت سپاسگزارم تصدق شما بزرگواران سایت ایران تئاتر .

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران