در حال بارگذاری ...
کارگردان «تو را از من گرفتی» معرفی شده از سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایران تئاتر (6)

رسالت اصلی هنرمند بالا بردن قدر فهم مخاطب است

مرتضی مودی کارگردان نمایش «تو را از من گرفتی» می گوید: اگر اثر من هم سلیقه هیئت داوران بود به معنای این نیست که من بهترینم و اتفاقا این امر اعتبار محسوب نمی شود .در واقع یک مسئولیت سنگین برای ما در پی خواهد داشت و تلاش خواهیم کرد تا رسالت اصلی خود را که همان بالا بردن قدر فهم مخاطب از سطح عام به سطح عالی تر و درک بالا از منطق و دانش است برسانیم.

مرتضی مودی‌ از جمله جوانترین کارگردانان تئاتر استان محسوب می شود ، او متولد سی ام شهریور ماه سال شصت و چهار است  و از زمستان سال نود و دو بصورت حرفه ای زیر نظر رضا خداداد بیکی و مهدی افشار قهرمان و غلام پودینه و فرشته ی انصاری آموزش دید. شاید تعداد سال‌های شروع به کارش کم به نظر بیاید اما به لحاظ تعدد اجراها رزومه قابل قبولی دارد. مرتضی مودی با نمایش «تو را از من گرفتی» به نویسندگی اکبر صادقی به عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در زاهدان با کارگردان اثر  گفت و گویی کوتاه کرده که می‌خوانید:

 

انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان سیستان و بلوچستان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد ؟

قطعا همینطور است و ما رسالتی داریم در هنر، حالا اگر اثر بنده هم سلیقه هیئت داوران بود این به آن معنی نیست که من بهترینم چون دوستان من؛ عزیزانی هستند که سال‌ها در این عرصه حضور دارند و فقط در اینجا اثر بنده هم سلیقه هیئت داوران بوده که اتفاقا این امر اعتبار محسوب نمی شود و در واقع یک مسئولیت سنگین برای ما در پی خواهد داشت .

تلاش خواهیم کرد تا رسالت اصلی خود را که همان بالا بردن قدر فهم مخاطب از سطح عام به سطح عالی تر و درک بالا از منطق و دانش است برسانیم، انشاالله که بتوانم موفق بشوم و در این مهم خود را شاگرد تک تک عزیزانی می دانم که در تئاتر ما شاغل هستند.

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هر  جشنواره و کلا هر اتفاق یک نهایت و یک میدان بزرگ دارد که در تئاتر بزرگ تر از فجر نداریم و برای ما که در استان محروم سیستان و بلوچستان زندگی می کنیم و هر استان دیگری این یک اتفاق بزرگ و ویژه ای محسوب می شود که اگر راه پیدا کنیم بزرگ ترین دستاورد ما خواهد بود.

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟

همانطور که گفتم راهیابی به فجر قطعا بزرگترین دستاورد یک هنرمند محسوب می شود و مطالبه ما این خواهد بود که می توانیم تقکرات خودمان را با عزیزانی که کار آورده اند به اشتراک بگذاریم و بفهمیم که امروز در تئاتر چه اتفاقی می افتد و به چه سمتی می رود.

این همان خوراک دادن به ذهن خودمان است که موجب به روز ماندن هنرمند می شود. حتی در صورت عدم توفیق در راهیابی به رسم هر سال مدت برگزاری جشنواره به تماشای آثار راه یافته به جشنواره خواهم پرداخت.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران