در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

هنرمندان استانی منتظر حضور در ویترین سال تئاتر کشور

ایران تئاتر : هفته گذشته همه هنرمندان استانی بی‌صبرانه منتظر اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی فجر بودند. بی‌شک حضور در مهم‌ترین ویترین تئاتری کشور رویای هر هنرمندی از سراسر ایران است. اما در کنار این انتظار در هفته گذشته تئاتر در استان‌ها همچنان جریان خود را ادامه داد و بازار جشنواره‌ها و اجراهای عمومی داغ بود.

به گزارش ایران تئاتر، فراخوان مسابقه نمایشنامه خوانی جوان در اروند، اعلام متون راه یافته به جشنواره «رامان» سردشت، معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره تئاتر کیش، فراخوان اجرای نمایش خیابانی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در اردبیل، تکمیل زیرساخت‌های سالن و پلاتوهای کردستان، اجرای نمایش توسط کودکان اوتیسم و کم توان ذهنی در قم بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

فراخوان مسابقه نمایشنامه خوانی جوان در اروند

فراخوان دومین مسابقه‌ی نمایشنامه خوانی جوان توسط واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری آبادان صادر شد،این مسابقه در بهمن ماه سال جاری به مناسبت دهه مبارک فجر به صورت رقابتی برگزار می‌شود. مدیریت اجرایی این مسابقه به عهده عبدالرضا سواعدی از پیشکسوتان تئاتر خوزستان و مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری - دفتر آبادان است . این مسابقه در دو بخش مقدماتی و فینال برگزار می‌شود. هر گروه نمایشی می‌تواند فقط یک متن را برای اجرا ارائه نماید.متون با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اولویت قرار دارند-نمایشنامه‌های خارجی مورد تایید قرار نمی‌گیرند- متون نویسندگان بومی حائز رتبه و جایزه می‌شوند.- این مسابقه میان هنرمندان شهرهای آبادان،خرمشهر،شادگان،بندر امام خمینی و ماهشهر برگزار می‌شود .

 

اعلام متون راه یافته به جشنواره «رامان» سردشت

پس از بررسی متون ارسالی به دبیرخانه جشنواره ۱۱ اثر با مشخصات زیر که مدارک آنها(مجوز شورای نظارت بر متون نمایشی - مجوز نویسنده - ایرانی بودن نمایشنامه،فرم درخواست)کامل بوده به مرحله بازبینی راه یافتند. دومین جشنواره تئاتر استانی «رامان» شهرستان سردشت در نیمه‌ی اول اسفند ۱۴۰۰ در شهرستان سردشت برگزار می‌گردد. همچنین اثر برگزیده این جشنواره مستقیما به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی معرفی می‌گردد و‌ یک اثر دیگر نیز به شرط مشروط به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی معرفی می‌شود.

 

معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره تئاتر کیش

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه دوشنبه در تالار همایش‌های جزیره‌ کیش با اعلام نتایج داوری آثار و اهدای جوایز برگزار شد.در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش شامگاه که تالار همایش‌های جزیره کیش با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی سازمان مناطق آزاد کیش برگزار شد.عباس نجاری دبیر جشنواره در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کوتاه کیش،گفت:با تلاش شبانه‌روزی هیئت انتخاب ۱۲ اثر برگزیده شدند و مفتخرم به حضور استادان عزیزی که دعوت ما را برای داوری پذیرفتند،فرهاد آییش،حمیدرضا نعیمی و حامد کمیلی.خوشحالم که در چهارمین سال پیاپی موفق شدیم جشنواره تئاتر کوتاه را با طراحی در فضاهای نامتعارف برگزار کنیم و آغازگر مسیری نو در اجراهای محیطی باشیم. جزیره کیش با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گسترده می‌تواند پایگاه تئاتر محیطی کشور در ابعاد بین‌المللی باشد و امیدوارم با برگزاری این رویداد در جهت ارتقای تئاتر جزیره گام برداریم چراکه جشنواره‌ها بستر مناسبی جهت گفتگو،تعامل و تلاقی اندیشه‌ها هستند.

 

فراخوان اجرای نمایش خیابانی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در اردبیل

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل،موسسه هنرهای نمایشی استان و مؤسسه فرهنگی هنری تصویر هنر آرتا و به منظور گسترش فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر در جامعه و بهره گیری از زبان و ظرفیت‌های نمایش برای تبیین این فریضه مقدس به عنوان یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه،در نظر دارد تا از طرح‌های نمایشی هنرمندان و گروه‌های نمایشی استان حمایت و زمینه را برای اجرای عمومی آثار منتخب در سطح استان فراهم سازد. از هنرمندان و علاقمندان به اجرای نمایش خیابانی دعوت می‌شود طرح نمایش خیابانی خود را با موضوع امربه معروف و نهی از منکر و در محورهای زیر تا تاریخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۰ به واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ارائه و ارسال کنند.

 

تکمیل زیرساخت‌های سالن و پلاتوهای کردستان

عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نشست با هیئت رئیسه انجمن نمایش گفت:برای تکمیل زیرساخت‌های سالن و پلاتوهای کردستان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. ساخت تالار مرکزی سنندج و پنج پلاتو در پنج شهرستان از نیازهای اساسی حوزه تئاتر است و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز بر تکمیل زیرساخت‌های سالن و پلاتوهای کردستان تاکید دارد.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این جلسه ضمن تقدیر از فعالیت‌های مثبت انجمن نمایش استان گفت:استان کردستان همیشه مهد فرهنگ وهنر بوده است و خواهدبود. وجود فرهیختگان و هنرمندان نام آشنای ایران و جهان در استانمان،مایه مباهات و افتخار است. پس رسالت اداره کل ارشاد اسلامی پاسداشت این مفاخر ارزشمند بوده و در جهت فراهم نمودن زیر ساختهای اساسی و ضروری نیاز استان،برای استفاده حداکثری هنرمندان،از هیچ کوششی دریغ نورزیده و سستی نخواهد نمود.تلاش برای روند ساخت پلاتوهای استان و تالار بزرگ مرکزی سنندج و جذب برخی اعتبارات لازم جهت تسریع بخشی به عملیات عمرانی پلاتوهای در دست ساخت و تجهیز نور و صوت پلاتوهای به اتمام رسیده از پیگیری‌های اداره کل است.

 

اجرای نمایش توسط کودکان اوتیسم و کم توان ذهنی در قم

به گزارش تئاتر قم،نمایش «روز قشنگ سارا» به نویسندگی عباس دوست‌قرین و کارگردانی اعظم دلداده و با هنرمندی کودکان اوتیسم و کم‌توان ذهنی در قم به اجرا درآمد.این نمایش از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه به‌مدت سه روز ساعت ۱۷.۳۰ در تالار فرهنگ و هنر قم به‌روی صحنه رفت و با استقبال بسیار خوب مخاطبان و خانواده‌ها مواجه شد. همچنین در آخرین روز اجرای این نمایش نیز جمعی از هنرمندان هنرهای نمایشی،پیشکسوتان تئاتر و مسئولین فرهنگی و هنری استان قم به تماشای این نمایش نشستند.در این مراسم،مبلغ دو میلیون تومان از طرف انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به این نمایش تقدیم شد.نمایش روز قشنگ سارا با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان قم و به همت گروه تئاتر اوج به اجرا درآمد.

 

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران