در حال بارگذاری ...
کارگردان برگزیده جشنواره استانی بوشهر در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد:

مهم‌ترین مطالبه گروه‌های تئاتر استانی از فجر ورود به اجرای عموم است

کارگردان «کاغذ کال» می‌گوید: بسترسازی برای ادامه‌ اجرای جشنواره و درواقع ورود به اجرای عموم به‌زعم من یکی از پراهمیت‌ترین مطالبات گروه‌های تئاتر استانی است. او همچنین معتقد است که رویداد فجر بهترین فرصت برای گروه‌های تئاتر شهرستانی است تا خود را به تئاتر کشور معرفی و بازشناسانی کنند.

قاسم حسینی؛ متولد ۶.۶.۷۴؛ دانشجوی کارشناسی حقوق، نویسنده. و کارگردان نمایش «کاغذ کال» است. این نمایش از سوی هیئت‌داوران سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر به فجر چهلم معرفی شده است. نخستین اثر اجراشده از او در سال ۹۰ بوده است. او در کارنامه خود، نویسندگی چند اثر اجراشده در جشنواره استانی و فجر بین‌الملل، نویسندگی و کارگردانی «نوریروس» جشنواره کودک و نوجوان استان بوشهر در سال ۹۰، نویسندگی و کارگردانی تئاتر «شرق برنابا» اجرای عموم ۹۵، نویسندگی نمایش «دردهانم حرف بزن» بین‌الملل فجر ۹۸، نویسندگی «به میان ابروانت اگر بوسه اگر گلوله» جشنواره استانی ۹۹ و ... را دارد. او در تازه‌ترین جشنواره تئاتر استانی بوشهر با نمایش «کاغذ کال» حضور داشت و موفق به جلب نظر هیئت‌داوران این جشنواره به نمایش خود شد. این نمایش، توانست تقدیر طراحی لباس و بروشور، رتبه اول و سوم بازیگری زن، رتبه سوم بازیگری مرد و رتبه دوم نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی را سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر را کسب کرده و به فجر چهلم معرفی شود. به همین بهانه با گفتگویی انجام دادیم و از او درباره اهمیت راه‌یابی به جشنواره تئاتر فجر، مطالبات هنرمندان از این جشنواره پرسیدیم:

آنچه به‌عنوان مسئولیت برای خودم تعریف کرده‌ام نوشتن و کار کردن است

قاسم حسینی درباره مسئولیتش به‌عنوان کارگردان معرفی‌شده به فجر گفت: آنچه در جشنواره و کسب عناوینش به دست می‌آید، تنها مصرف رسانه‌ای دارد تا ارتقا سطح بینش هنری که آن نیز در تسهیل روابط و بهره بردن از امکانات خلاصه می‌شود. آنچه به‌عنوان مسئولیت برای خودم تعریف کرده‌ام؛ نوشتن و کار کردن است آن‌هم نه به‌عنوان عضوی از یک جامعه، بلکه به سبب میل شخصی. لذا در چنین شرحی تغییر در سطح اراده‌ و سعی را نمی‌توان معلول دستاوردهای جشنواره‌ای دانست.

فجر، بسترساز ارتباط هنرمندان

حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت راه‌یابی به این رویداد هنری افزود: بخش بزرگی از آن، مربوط به ارتباطات است. چنانچه اگر خواهان اجرای آثارتان در پایتخت باشید، یا میل به حضور اساتید در بخش محل فعالیت داشته باشید، رویداد فجر بهترین فرصت برای گروه‌های تئاتر شهرستانی است. در حقیقت کار شما شناسنامه‌ شما است در مراودات آتی. بُعد دیگر ماجرا، دیدن و در جریان تئاتر روز کشور قرار گرفتن است. لازم نیست به تمام ایران سفر کنید تا به‌طورکلی با تئاتر کشور آشنا شوید. فجر برگزیده‌های سالانه‌ی استان‌ها را گرد هم می‌آورد. اگرچه در تعداد آثار پذیرش‌شده و هدایت مخاطب به کارهای شهرستان، نقدهایی وارد است که شاید بتوان در گفتگوهای دیگری به آن پرداخت.

او در پایان مطالبات هنرمندان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را مورد تأکید قرار داده و گفت: بسترسازی برای ادامه‌ اجرای جشنواره و درواقع ورود به اجرای عموم به‌زعم من یکی از پراهمیت‌ترین مطالبات گروه‌های استانی است. مع‌هذا نشست‌های صمیمی با اساتید و تبادل تجربیات و فراهم کردن مجال گفتگو نیز به مفیدتر کردن فضای جشنواره کمک می‌کند.

گفتگو از سودابه زیارتی

 




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است
عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد

درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش‌ هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است

فریبا دلیری، عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید

امیر حجازی، کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام» می‌گوید ازآنجاکه بخش هویت ملی را مهم‌ترین بخش جشنواره می‌داند و با توجه به اینکه نسل جوان بیشتر در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده یک واقعه تاریخی را با استفاده از فضای دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد.

|

نظرات کاربران