در حال بارگذاری ...
کتاب نمایشنامه «تن‌ها» در تالار مشاهیر تئاتر شهر رونمایی شد

قدردانی از ارزش‌های جهانی یک نمایشنامه ایرانی

آیین رونمایی از کتاب نمایشنامه «تن‌ها» به نویسندگی علیرضا معروفی روز سه‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، آیین رونمایی از کتاب نمایشنامه «تن‌ها» نوشته علیرضا معروفی عصر روز سه‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه با حضور ابراهیم گله‌دار‌زاده رئیس مجموعه تئاتر شهر، مهرداد کوروش‌نیا کارگردان، نمایشنامه‌نویس و مدیر مجموعه تئاتر محراب، شهرام احمدزاده نمایشنامه‌نویس و تعدادی از هنرمندان و بازیگران نمایش «تن‌ها» در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

مهرداد کوروش‌نیا در ابتدای این برنامه گفت: امروز به بهانه انتشار نمایشنامه «تن‌ها» گرد هم آمده‌ایم و می‌خواهیم از این فرصت استفاده کرده و کمی علمی‌تر به مبحث نمایشنامه‌نویسی در ایران هم نگاهی داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که سه جریان در ادبیات نمایشی ایران اتفاق افتاده، گفت: یک جریان می‌گوید تئاتر از غرب آمده و اگر کسی بخواهد تئاتر کار کند آن تئاتر باید مبتنی بر اجرای نمایشنامه غربی باشد، به عبارتی از نگاه این جریان مقوله‌ای به نام نمایشنامه ایرانی نداریم؛ حتی تعدادی از هنرمندان بزرگوار و بنام با همین تفکر شاگردانی را تربیت کردند. شرایطی که موجب شد جوانان خلاق و نوگرا در کارگردانی تعاملی با نویسندگان ایرانی برقرار نکنند، فضایی که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به بدنه ادبیات نمایشی ایران زد. دسته دوم هم تنها معتقد به ایرانی‌نویسی بودند و جریان سومی نیز در کارگاه نمایش تلاش کردند از مضامینی استفاده کنند که مربوط به شرق بوده و در اجرای فرم نیز رویکرد خلاق و نوگرا داشته باشد.

این مدرس تئاتر تصریح کرد: دلیلی که امروز من متن «تن‌ها» را بهانه کردم تا به این موضوعات بپردازم مبتنی بر این عقیده است که نویسنده و کارگردانی چون علیرضا معروفی به موضوع «جنگ» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسئله‌های بشر نقبی می‌زند، جنگی که همپای تمدن و مدنیت وجود دارد و ما وقتی تاریخ را می‌خوانیم، به‌وضوح درمی‌یابیم جنگ انسان‌ها را ترک نکرده و حالا یک نویسنده جوان، جنگ را در تاریخ معاصر کشورش بهانه و انسان ایرانی را در دل آن بررسی می‌کند و درعین‌حال تلاش می‌کند در نمایشنامه نگاه فرمالیستی داشته باشد.

کوروش‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن ارائه توضیحاتی از ویژگی‌های مثبت نمایشنامه «تن‌ها» که مهر و آبان سال جاری با استقبال مخاطبان در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه رفته بود، گفت: من معتقدم اگر قصه نمایشنامه «تن‌ها» در خارج از کشور اتفاق می‌افتاد و اسامی خارجی داشت از طرف یک قشر خاص موردتوجه قرار می‌گرفت، ولی متنی که به جنگ ایران می‌پردازد به‌راحتی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. درحالی‌که این رویداد، طولانی‌ترین جنگ قرن اخیر جهان است و بدون شک سال‌های بعد برای دانستن در موردش تحقیق خواهند کرد. «تن‌ها» ازاین‌جهت ارزشمند است که درباره یک مسئله معاصر ایران هم یک واقعه را ثبت می‌کند و هم انسان ایرانی و مسائلش را نشان می‌دهد و فرمی را مطرح می‌کند که با مضمون تنیده‌شده این را شاهد می‌گیریم که شدنی است.

او افزود: علیرضا معروفی در نمایشنامه‌های خود تلاش می‌کند تا در یک تجربه ارزشمند نگارش متون فرم گرا را موردتوجه قرار دهد، او نهایت دقت و تمرکز خود را انجام می‌دهد تا با استفاده از تجربیات جدید و نوگرایانه نمایشنامه‌نویسی فضایی را کارگردانی کند که انسان ایرانی و زبان ایرانی در قالب یک درام فرمالیستی به مخاطب ارائه شود. تجربه‌ای که منجر به تولید آثاری در این سال‌ها شده که توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

کوروش‌نیا تلاش علیرضا معروفی را در سه اثر «شکم»، «تلفات» و «تن‌ها» ارزشمند توصیف کرد و گفت: فارغ از اینکه چنین آثاری ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد، برای من مهم این نکته است که هنرمندی به میدان آمده و در تلاش است تا در قالب آثار نمایشی فرم‌گرایانه پیشنهادهای اجرایی برای متن می‌دهد. ازاین‌رو ما از علیرضا معروفی تشکر می‌کنیم و قدرش را میدانیم و تشویقش می‌کنیم چون او و هم‌نسلانش هستند که ایستاده‌اند و تلاش می‌کنند مضامین، زبان و کاراکتر ایرانی را بافرم و شکل و ساختارگرایانه به ما عرضه کنند.

شهرام احمدزاده نمایشنامه‌نویس دومین سخنران جلسه هم یکی از آسیب‌های آثار تولیدشده در حوزه جنگ را سفارشی‌نویسی دانست و گفت: مهم‌ترین ویژگی آثار علیرضا معروفی داشتن ایده‌های ناب خودش است و به‌شدت از سفارشی‌نویسی دورمانده است. او قلم خودش و نگاه خودش را دارد و در آثارش نقد هم می‌کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از شرایط صنفی و شغلی نمایشنامه‌نویسان ابراز امیدواری کرد تا حرفه نمایشنامه‌نویسی در فهرست مشاغل صنفی وزارت کار ثبت شود.

علیرضا معروفی نویسنده نمایشنامه «تن‌ها» هم در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن قدردانی از ابراهیم گله‌دار‌زاده رئیس مجموعه تئاتر شهر در حمایت از هنرمندان جوان حوزه تئاتر از مهرداد کوروش‌نیا به‌عنوان اولین استاد نمایشنامه‌نویسی خود، مسعود شامی و اعضای گروهش به پاس همراهی این چندساله‌شان قدردانی کرد.

وی افزود: این کتاب بر اساس کتاب خاطرات مهدی طهانیان که در 13 سالگی اسیرشده بود نوشته ‌شده است. در ابتدا که طرح نوشتن این نمایشنامه در ذهن من بود خیلی‌ها پیشنهاد کردند که غیرایرانی و لامکان و لازمان باشد ولی من معتقد بودم این اتفاق در تاریخ معاصر کشور ما افتاده و باید ایرانی نوشته شود.

کتاب نمایشنامه «تن‌ها» نوشته علیرضا معروفی توسط انتشارات «نودا» منتشر شده است و در پخش «گسترش»، «صدای معاصر»، «آثار»، «بیهقی»، «مداد آبی»، کتاب‌فروشی پارت و تمامی کتاب‌فروشی‌ها و شهر کتاب‌های معتبر کشور در دسترس عموم قرار دارد.




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران