در حال بارگذاری ...
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر؛

چهلمین جشنواره تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت سالن برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز شنبه نهم بهمن با حضور در دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جریان جزئیات روند برپایی این رویداد قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر فجر، در این دیدار، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره و جمعی از مدیران وزارتخانه، معاونت هنری و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

«محمود سالاری» در ابتدای این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر یکی از دشوارترین جشنواره‌های ماست، اظهار امیدواری کرد با حضور آقایان قادر آشنا و حسین مسافرآستانه این دوره، بدون مشکلات مرسوم برگزار شود و گفت: «اگر بتوانیم این رویداد را با گفتمان‌های دینی و ملی خودمان عجین کنیم شاهد اتفاقی بزرگ خواهیم بود.»

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره تئاتر فجر، برای برپایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در این ایام سخت و روشن نگه داشتن چراغ این محفل قدردانی کرد.

«قادر آشنا» هم در ادامه، با بیان اینکه تمهیداتی برای مواجهه با شرایط بحرانی احتمالی از نظر شیوع کرونا در جشنواره تئاتر فجر اندیشیده شده است، گفت: «دوستان ما در دبیرخانه جشنواره سه حالت را برای برگزاری این رویداد پیش‌بینی کرده‌اند؛ در بدبینانه‌ترین حالت که بدتر شدن شرایط به‌واسطه شیوع بیشتر کروناست، صرفاً از طریق پلتفرم‌هایی مانند تلویزیون تئاتر ایران جشنواره را برگزار می‌کنیم. حالت دیگر این است که 50 درصد اجرای زنده و 50 درصد از طریق پلتفرم‌ها آثار اجرا شوند و حالت سوم هم این است که وضعیت عادی شده و اجراها به‌صورت زنده برگزار شوند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ویژگی‌ها و جزئیات چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: «هرساله بخش بین‌الملل جشنواره با حضور گروه‌هایی از کشورهای اروپایی و صرف هزینه و درعین‌حال تحمل چالش‌های متعدد برگزار می‌شد؛ اما امسال تصمیم گرفتیم که در این بخش، به کشورهای حوزه تمدنی ایران باستانی و اسلامی توجه کنیم و پذیرای هنرمندانی از کشورهای همسایه خواهیم بود.»

آشنا با تشریح جزئیاتی از آثار رسیده به جشنواره، گزارشی درباره تعداد و مضامین نمایش‌های حاضر در جشنواره ارائه کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره تغییر شیوه داوری آثار در چهلمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: «هرسال تعداد اعضای هیئت انتخاب سه تا پنج نفر بودند، اما امسال تعداد آن‌ها به ۱۵ نفر افزایش یافت که از طریق سامانه تلویزیون تئاتر ایران آثار را تماشا و ارزیابی کردند. ضمن اینکه تعداد داوران استانی بیشتر از تهرانی‌ها بود و داوران از اسامی همدیگر اطلاع نداشتند.»

آشنا با تأکید بر اینکه دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر، آمادگی لازم را برای برگزاری جشنواره‌ای آبرومند با کمترین حاشیه دارد، خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین بودجه این رویداد شد و از طرفی حضور حسین مسافرآستانه را در مقام دبیری این رویداد، یک نعمت توصیف کرد.

«حسین مسافرآستانه» نیز با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر در یزد، گفت: «سال‌های سال بود که هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره از سراسر کشور معتقد بودند که فجر فقط مختص تهران است؛ اما امسال برای اولین بار با استقبال خوبی که استانداری یزد داشت، افتتاحیه جشنواره را به شهری غیر از تهران منتقل کردیم.»

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در این دوره ۶۳۲ گروه متقاضی شرکت در جشنواره بودند، گفت: «این حجم بالای متقاضی برای شرکت در جشنواره هم خوب است و هم بد. بد است، چون نشان می‌دهد که این هنرمندان نتوانسته‌اند پتانسیل هنری‌شان را در جایی به‌جز جشنواره هزینه کنند. اگر می‌شد جشنواره به‌جای ده روز، در یک ماه برگزار شود، شاید زحمت گروه‌ها نشان داده می‌شد اما با توجه به محدودیت، تعدادی از آثار از حضور در این رقابت جا ماندند؛ هنرمندان خوبی که محل دیده شدن آن‌ها نباید فقط فجر باشد.»

مسافرآستانه با بیان اینکه «تعدد جشنواره‌ها، ما را از زیر این بار خلاص نمی‌کند» ادامه داد: «مشکل تئاتر کشور فقط بحث مالی نیست، مشکل بیکار نماندن و دیده شدن هم هست. تجمیع جشنواره‌ها می‌تواند بار روحی و روانی را کم و انگیزه کار در طول سال را بیشتر کند.»

او نیز با اشاره به مزیت‌های این دوره از جشنواره و جایگزین کردن بخش «ملل» به‌جای «بین‌الملل»، گفت: «اگرچه در دو سال کرونایی، در اروپا هم خبری از تئاترهای خاص نبود، اما ترجیح دادیم منطقه فرهنگی را در این بخش در اولویت قرار دهیم.»

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای صحبت‌های خود با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، خطاب به برگزارکنندگان جشنواره گفت: «خوشبختانه جشنواره چهلم تئاتر فجر تا امروز به‌خوبی پیش رفته و این مهم به همت شما بوده است و از این بابت اعتماد کاملی به کار شما داریم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به‌دشواری تصمیم‌گیری در شرایط کرونایی که در پیش‌بینی آینده اثرگذار است، گفت: «در روزهای اخیر جلساتی با ستاد مقابله با کرونا درباره نحوه برگزاری جشنواره‌های هنری فجر داشتیم که بر اساس آن هفته گذشته ظرفیت سامانه بلیت‌فروشی جشنواره فیلم مشخص و در مورد جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر هم مقرر شد امکان بلیت‌فروشی با حداقل ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فراهم شود تا بتوان سلامت جامعه هنری را تضمین کرد.»

اسماعیلی با تأکید بر اینکه تلقی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که نباید جامعه و مشاغل تعطیل شود، تصریح کرد: «فرهنگ و هنر جلوه نمادین و هوشیار جامعه است و موضوع به نحوی باید پیش برود که رضایتمندی حوزه فرهنگ و هنر تأمین شود.»

وزیر فرهنگ با اشاره به مسائل مالی جشنواره تئاتر فجر، اعلام کرد: «به‌زودی مبالغی را که برای بودجه جشنواره مشخص شده بود تأمین می‌کنیم تا دغدغه این موضوع را نداشته باشید؛ بنابراین هر کاری برای ارتقای کیفیت جشنواره لازم است را بدون نگرانی انجام دهید.»

اسماعیلی در پایان یادآور شد: «انتظار این است که جشنواره تئاتر فجر امسال، نمادی از سیر تحولی جدید در حوزه آثار نمایشی باشد. چراکه هرچه این حوزه بیشتر تقویت شود اثرش را در هنرهای دیگر هم مشاهده خواهیم دید. نگاه ما از ابتدا به تئاتر به‌عنوان یک هنر اساسی بوده و توجهی ویژه به آن داشته‌ایم. کارهای خوبی هم در این زمینه پیش‌بینی‌شده که بعد از جشنواره اجرایی می‌شود تا در سال‌های آینده، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود و با عزمی جزم این مسیر را دنبال کنیم.»




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش شبانه‌روزی و جهادی برگزارکنندگان جشنواره‌های ملی فجر قدردانی کرد.

|

نظرات کاربران