در حال بارگذاری ...
تحلیلی آماری ایران تئاتر بر بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر (10)

20 نکته خواندنی از نمایش های صحنه ای در چهلمین دوره

ایران تئاتر: بخش صحنه ای چهلمین جشنواره بین المللی فجر  با حضور ۵۴ نمایش از ۱۵ استان کشور در ۱۱ سالن نمایشی از روز شنبه ۱۷ بهمن ماه آغاز شد تا پس از مواجهه با مخاطبان به سرانجام اختتامیه برسد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان بزرگترین رویداد تئاتری کشور، امکان مهمی برای رونق بخشی به تولید هنرمندانه آثار نمایشی و تجلی اشتیاق گروه‌های تئاتری در سراسر کشور برای تبادل تجربه و هنر با یکدیگر و ایجاد ارتباطی متفاوت با مخاطبان این هنر است.

در بخش صحنه ای چهلمین دوره این جشنواره که با هدف بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توجه به شعار سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، توجه به زمینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهره‌گیری از مضامین بومی و قومی در جهت تقویت وفاق ملی، نگاه کاوشگرانه به مضامین اجتماعی در جهت ترویج ارزش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دینی‌،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انسانی، اخلاق اجتماعی، توجه ویژه به نمایشنامه‌نویسی ایرانی و تئاتر ایرانیِ اندیشه‌ورز  و اهمیت دادن به تعاملات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینافرهنگی، میان تئاتر ایران و سایر ملل» از 17 تا 26 بهمن ماه برگزار شد، از آثاری که از اول آذر ماه 1399 تا پایان آبان ماه 1400، در یکی از تالارهای نمایشی کشور (در شهر تهران حداقل 10 نوبت و در استان‌ها حداقل 5 نوبت) اجرا شده بودند، آثاری‌ که در فاصله‌ی زمانی اول ‌آذر ماه 1399 تا پایان شهریور ماه 1400 اجرا شده  بودند و  آثاری که در فاصله‌ی زمانی اول مهر ماه 1400 تا ۳۰ آبان ماه 1400 اجرا شدند برای حضور در این جشنواره دعوت شد.

درپایان جشنواره فرصت را غنیمت شمردیم تا بررسی کوتاهی بر مهمترین رخدادهای این بخش داشته باشیم:

1- نمایش های صحنه ای در دو بخش «رقابتی» (مسابقه‌ی بزرگ تئاتر فجر) و «غیر رقابتی» (بخش ویژه ) تفکیک شده است. 54 اثر در چهلمین جشنواره روی صحنه رفتند که 30 اثر در بخش رقابتی و 24 اثر در بخش غیررقابتی هستند.  میزان نمایش های صحنه ای در این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته (35 اثر روی صحنه رفت)، با افزایش قابل تاملی روبرو بود.

2- از حیث پراکندگی حضور استان ها در بخش صحنه ای، در جشنواره امسال، هنرمندان 15 استان کشور- تهران،گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، کردستان، خراسان رضوی، قزوین، خوزستان، گیلان، اصفهان، یزد، قم، چهارمحال بختیاری و ایلام- شرکت داشتند.

3- سهم  شهر تهران 32 اثر، مشهد 5 اثر، قزوین و یزد(2 اثر)، گرگان، شیراز، یاسوج، کرج، بیجار، گچساران، فسا، اندیمشک، اهواز، رشت، خمینی شهر، ق، فارسان و ایلام یک اثر بود.  

4- از حیث پراکندگی مکانی، نمایش های صحنه ای در 7 تماشاخانه ها وحدت، تئاتر شهر، سنگلج، مولوی، ایرانشهر، حافظ و برج آزادی و در 10 سالن نمایشی: تالار وحدت (1 اثر)، تالار اصلی تئاتر شهر (3نمایش)، چهارسو(6نمایش)، سایه (7 نمایش)، قشقایی (9 نمایش)، مولوی (7نمایش)، دکتر ناظرزاده ایرانشهر (4نمایش)، استادسمندریان ایرانشهر(9نمایش)، سنگلج (1نمایش)،  حافظ (5نمایش)، برج آزادی(1 نمایش) داشتند.

5- از حیث پراکندگی زمان، نمایش های صحنه ای همه روزه از ساعت 16 تا 20:30 ادامه دارند. بازده زمانی نمایش ها در تالار وحدت (20)، تالار اصلی تئاتر شهر (17 و20)، چهارسو(18:30 و 20:30)، سایه (17 . 19)، قشقایی (17:30 و 19:30 نمایش)، مولوی (16 . 19نمایش)، دکتر ناظرزاده ایرانشهر (17 و20)، استادسمندریان ایرانشهر(18 و 20:30)، سنگلج (17 و 20)،  حافظ (16:30 و 19)، برج آزادی(18) است.

6- زنگ نمایش صحنه ای با نمایش بروخا اثر رضا پورتراب زاده از گرگان در تالار وحدت نواخته می شود. این نمایش تنها اثر اجرایی در تالار وحدت زده شد.

7- اولین اثر نمایش در ساعت 20 روز یکشنبه 17 بهمن ماه در تالار وحدت و آخرین نمایش در ساعت 20:30 در دو تالار چهارسو و استاد سمندریان اجرا شد.

8- نمایش بانوی محبوب من اثر گلاب آدینه با زمان 165 دقیقه طولانی ترین و نمایش رگال اثر ندافی و یوسفی از یزد با مدت زمان 40 دقیقه کوتاه ترین اثر نمایشی صحنه ای هستند.

9- بیشترین اجرای نمایش، اثر یک ماه، هزار آسمان کاری از حمید ابراهیمی است که از ساعت 18 همه روزه در برج آزادی اجرای می شود.

10- رضا صابری نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر کشور را باید قدیمی ترین هنرمند این جشنواره لقب دهیم. وی از اولین دوره جشنواره به عناوین مختلف حضور داشت و صاحب افتخارات زیادی نیز در جشنواره فجر می باشد. وی بهترین نویسنده، طراح و کارگردان اولین جشنواره تئاتر فجر با نمایش خانات و  بهترین نویسنده، طراح و کارگردان دومین جشنواره تئاتر فجر با نمایش «مظلوم پنجم» می باشد.

11- دو نمایش خاموشان و اتاق در حالی در جدول جشنواره حضور داشتند که متاسفانه کارگردانان آنها چندی پیش به خاطر کرونا به دیار حق شتافتند. یاد و خاطره علی سلیمانی و ساشا کشوادی را گرامی می داریم.

12- لیلی عاج با اجرای دو نمایشنامه قندخون و بابا آدم و کارگردانی نمایش بابا آدم و مهبد تاراج با اجرای دو نمایشنامه سگک و غلامرضا لبخندی و کارگردانی نمایش غلامرضا لبخندی فعال ترین هنرمندان صحنه ای این دوره هستند.

13- اجرای دو نمایش پروانه الجزایری و استرالیا از آثار پیام لاریان و دو نمایش همه برادران من و مرثیه ای در قتل ... از رضا گشتاسب آنها را نیز در کنار دو نمایش نویس بالا به عنوان فعال ترین نمایشنامه نویسان قرار داده است.

14- نمایشنامه مصریه اثر لادن قناد تنها اثر نمایشی است که توسط دو کارگردان از ایلام و اندیمشک به روی صحنه می روند.

15- 4 کارگردان بخش صحنه ای آثار خود را با متن های خارجی روی صحنه بردند. آلن جی لرنر (بانوی محبوب من)، سباستین تیری (اسانسور نداره)، استفان ساندهایم (سویینی تاد) و ادوراد آلبی (داستان باغ وحش) چهار نمایشنامه نویس حارجی حاضر در این بخش هستند.

16- تفکیک جنسیتی نویسندگان جشنواره نشان می دهد 58 نویسنده مسئولیت نوشتن نمایشنامه های بخش صحنه ای را بر عهده دارند که از این تعداد 47 نویسنده مرد و 11 نویسنده زن هستند.

17- تفکیک جنسیتی کارگردانان جشنواره نشان می دهد   50 کارگردان مرد و 7 کارگردان زن هستند.

18- براساس اطلاعات به دست آمده، آثار، در 23 اثر نمایشی کارگردانان ترجیح دادند آثاری که خودشان نوشته اند را به صحنه ببرند.

19- در 4 نمایش مانستر، کل، درفش صبحگاهی و اودو از دو نویسنده و در 3 نمایش سالخوردگی، خاموشان و رگال از دو کارگردان بهره می برند.

20-  تندیس بهترین کارگردان جشنواره، به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی «کارگردانی» به مجتبی رستمی‌فرد برای کارگردانی نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» از اهواز رسید. این نمایش با 5 جایزه بیشترین جوایز بخش صحنه ای را از آن خود کرد.علاوه تندیش بهترین کارگردانی ، سه تندیس بهترین طراحی نور ، طراحی حرکت و طراحی صحنه  به همراه لوح نقدیر بهترین طراحی لباس را بدست آورد.

 

 

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران