در حال بارگذاری ...
مروری بر نمایش های بخش دیگرگونه های اجرایی جشنواره فجر (6)

ایده های خلاق برای غافلگیری های جذاب

ایران تئاتر: به آن دسته از علاقه مندان تئاتر که به دنبال تماشای نمایش های جذاب و خلاق هستند پیشنهاد می کنیم بخش دیگرگونه های اجرایی چهلمین دوره جشنواره فجر را از دست ندهند.

بخش دیگر گونه‌های اجرایی برای دسته‌بندی گروهی از آثار نمایشی، ناظر به تفاوت آثار با دیگر آثار حاضر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره است. این واژه اشاره به گسترده دیدن مفهوم اجرا، صحنه‌ی اجرا، شرایط اجرا، نحوه‌ی ارتباط اجرا با مخاطب و هر آن چیز دیگری دارد که نتوان آثار حاضر در این بخش را در بخش‌های مرسوم جشنواره دسته‌بندی کرد.

 این دوره از جشنواره نیز از هرگونه ایده‌ی جدید همچون ایده‌های مبتنی بر تغییر کاربری مکان‌های متعارف یا استفاده از مکان‌های نامتعارف، ایده‌های فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی، ایده‌های مبتنی بر بدن و حرکت، ایده‌های مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین، ایده‌های چندرسانه‌ای، ایده‌های مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی و ایده‌های حوزه‌ی تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده‌ی کلمه، استقبال کرد.

براین اساس هنرمندانی که آثار آنها در قالب های اعلام شده در بازه زمانی اول ‌آبان ماه 1399 تا 15 آبان ماه 1400 اجرا شده و یا آثار جدیدی با توجه به مراحل پذیرش تقاضاها و گاه‌شمار داشتند می توانستند در این بخش شرکت کنند.

 

براساس اعلام هیئت داوران متشکل از حسین توازنی زاده، امیر راد و محمود رضا رحیمی 14 اثر نمایشی در بخش دیگرگونه های اجرایی به شرح زیر به اجرا درخواهند آمد.

به سپیدی سیاهی:

نمایش «به سپیدی سیاهی» به نویسندگی و کارگردانی آرش رضایی از شهر ازنا استان لرستان به جشنواره راه یافته و قرار است روز 21 بهمن ماه از در ورودی محوطه توچال به اجرا درآید.

این نمایش در مورد زندگی بانوی کوهنورد ایرانی مرحومه لیلا اسفندیاری است که در این نمایش از عشق او به کوهنوردی و کوه و سقوط و آرزویش جهت کشته شدن و ماندن جنازه اش در کوهستان صحبت می شود.

در این نمایش قبل از نشان دادن آخرین سفر و داستان مرگ صعود لیلا اسفندیاری بعنوان اولین بانوی ایرانی به غار عمیق پرو در کرمانشاه، داستان یخ زدگی دو کولبر نیز در کوهستان نقل می شود.

دگردیسی شاعرانه یک گیشا:

«دگردیسی شاعرانه یک گیشا» به نویسندگی و کارگردانی عیسی صادقی‌بهمنی از شهر بندرعباس استان هرمزگان است.

این نمایشی مبتنی بر بدن و حرکت است و به داستان عاشقانه های خونبار می‌پردازد.

کاراکترهای این نمایش ، فاقد هرگونه معرفی جنسیتی هستند. زنانگی و مردانگی در این نمایش محو می شود و تنها به عواطف مشترک بشری پرداخته می شود. ارتباطات و روابط فیگوراتیو و فیزیکال شاعرانه اما خونبار ، پایه اصلی شکل گیری این نمایش می باشد.

این نمایش دوشنبه 18 بهمن ماه در محوطه پارک آبشار اجرا  شد.

بیم و بام:

«بیم و بام» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ملکی از تهران داستان  مرد جوانی را روایت می کند که سابقه خودکشی ناموفق داشته  و مجددا به فکرخودکشی افتاده است، مخاطب 3 طبقه فرصت دارد  تا او را از این تصمیم منصرف کند.

شدن:

نمایش «شدن» به نویسندگی و کارگردانی نیما ایمان‌زاده از سنندج داستان گروهی است که برای دیدن مراسمی مذهبی و توری چند هفته ای به منطقه ای در جنگل می روند و در مسیر اتفاقاتی برایشان می افتد. این نمایش 22 بهمن ماه در پارک چیتگر اجرایی می شود.

نمایش خود:

«خود» به نویسندگی و کارگردانی حسین قاسمی‌هنر از استان تهران از نمایش هایی است که با حضور یک تماشاگر روی صحنه می رود. این نمایش از 23 تا 25 بهمن هر روز 10 اجرا در پلاتوی تمرین شماره 2 تئاتر شهر خواهد داشت.

شماره 3:

نیلوفر صمدی نمایش شماره 3 را قرار است از 18 تا 21 بهمن ماه در سالن انتظار تالار اصلی تئاترشهر اجرا کند.

این نمایش روایت عروسکی است که ساخته شده تا برخلاف نیاکان خود، به جای تماشا شدن، تماشا کند. ایده‌ی ساخت و حضور عروسک بر این مبنی است که در چشم او یک دوربینی وجود دارد که وقایعی که او می‌بیند را ضبط می‌کند، هنگامی که او به تماشای اجرامی‌نشیند، در اجرایی مشارکت می‌کند، با تماشاگران و اجراگران وارد تعامل می‌شود. او عروسکی است که می‌خواهد از فضای مرسوم سالن تئاتر خارج شود و تجربه‌ی شهروندی را از سر بگذراند. تمامی این لحظات در سر او به وسیله‌ی دوربین به مثابه حافظه ثبت می‌شود.

موزه معصومیت:

نسیم ادبی و ندا شاهرخی موزه معصومیت را براساس نام رمانی نوشته اورهان پاموک اجرا می کنند. این رمان روایت عشق پرفراز و نشیب قهرمان داستانی است که در انتهای آن قهرمان داستان موزه‌ای می‌سازد از اشیایی که در طول سال‌ها جمع آوری کرده است و به نوعی روایت گر داستان عشقی اوست. بعد‌ها این موزه به صورت واقعی با تمام اشیایش در رمان، در استانبول بازسازی می‌شود و هم اکنون یکی از جاذبه‌های این شهر است و این اجرا با الهام از موزه معصومیت و روایت مستند از داستان‌های عاشقانه بازیگران طراحی شده است.

این نمایش 18 بهمن ماه در تالار حافظ اجرا شد.

نمایش ربیع الاول:

الهام ابنی نویسنده و کارگردان نمایش ربیع الاول 1210 نیز  این نمایش را روز چهارشنبه 20 بهمن ماه در پلاتوی اجرای تئاتر شهر 2 در معرض دید مخاطبان قرار داد.

رها:

«رها» به نویسندگی امیر عباسیان و کارگردانی مهیار جوادی‌ها، درباره نویسنده‌ای است که تلاش می‌کند رمانی درباره یک فرد تراجنسیتی و مشکلات و مسائلی که برایش به وجود می‌آید، بنویسد. داستان نمایش از خانه نویسنده شروع می‌شود و در ادامه اتفاقات به محیط شهر کشیده می‌شود و در انتها نیز دوباره به خانه نویسنده بازمی‌گردیم.

نکته جالب اینکه این نمایش، در هر اجرا، نمایش تنها میزبان یک تماشاگر خواهد بود به این ترتیب که تماشاگر با بازیگر نمایش در فضای شهری که برای اجرا تعریف شده گشت می‌زنند و بازیگر بخش‌هایی از رمان نویسنده را برای مخاطب می‌خواند و با هم همراه می‌شوند.

عکس العمل:

نمایش عکس‌العمل، یک گروهی است که به سرپرستی یوسف باپیری روز 17 بهمن در مجموعه تئاتر مولوی اجرا شد. در این طرح افراد از طریق انتخاب کردن بر اساس معیار‌های موجود، یعنی انتخاب‌های از پیش فرض شده و مسلم، در کنار هم قرار نگرفتند بلکه سعی می‌شود در جمعی ناهمگن با کیفیت‌ها و توانایی‌های متفاوت میزانی از اجتماعی بودن و ساختنِ جمعی را کنار یک دیگر تجربه نمایند.

لطفا بیدارم نکنید:

این اثر نمایشی به کارگردانی نسرین بابایی و کارگردانی یاسر میرحمیدی پس از اجرا در رشت به جشنواره آمده است. این نمایش از جنس هنر مفهومی، نمایشی تک پرسناژ است که با کارگردانی یاسر میرحمیدی و تهیه کنندگی میرحامد کاسی‌پور در سالن نارون اجرا شد.

نمایش «لطفا بیدارم نکنید» با مضمونی ضد جنگ با کمک رنگ، آب، موسیقی و نور به کودکان جنگ می‌پردازد و جنگ را همانند مهمانی و ضیافتی پر سر و صدا و خونین می‌داند که در آن همه حتی میزبان و به خصوص کودکان قربانی می‌شوند.

هفت تا نه و نیم:

نمایش هفت تا نه نیم به کارگردانی مریم خلیلی نیز از 17 بهمن در میدان راه آهن  آغاز و تا 25 بهمن ماه به اجرا گذاشته می شود.

هفتاد و شش دو صفر:

بهمن عباس‌پور نیز قرار است هفتاد و شش دو صفر را در لابی ورودی خانه هنرمندان اجرا کند. هفتاد و شش دو صفر

آنگونه که عباس پور عنوان می کند کدی مخابراتی یا بهتر بگویم کدی هوایی است که بین خلبان و برج مراقبت فرودگاه رد و بدل می‌شود. یکسری کدهای اضطراری در جریان پرواز وجود دارد که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. یکی از این کدها، ۷۶۰۰ است که در لحظه‌ای از سوی خلبان ارسال می‌شود که تمام سیستم‌های صوتی و راداری هواپیما و برج مراقبت کاملا قطع شده باشد. در این شرایط برج مراقبت، دیگر دسترسی به اطلاعات هواپیما ندارد. بنابراین خلبان در هواپیما در این لحظه همراه با مسافران کاملا بدون ارتباط با دیگران و تنها هستند.

وی افزود: این کد لزوما به معنای سقوط هواپیما نیست اما تنهایی و لحظه عجیبی را در بر می‌گیرد که هیچ ارتباطی با هواپیما وجود ندارد و در این شرایط خلبان به نزدیک ترین فرودگاه‌ها اعلام آماده باش و تقاضای نیروهای امدادی می‌کند. او همچنین نسبت به وقوع حادثه سقوط اعلام آمادگی می‌دهد. در نمایش هفتاد و شش دو صفر نیز شرایطی مشابه وجود دارد، اجراگر در صحنه این نمایش به تنهایی در یک آکواریوم قرار گرفته و ارتباطی با دنیای بیرون خود ندارد و علت نام‌گذاری نمایش نیز همین شباهت موقعیت است.

 

تحلیل آماری بخش دیگر گونه‌های اجرایی

در بخش دیگرگونه های نمایشی 14 اثر از 5 استان(10 اثر از تهران و 4 اثر از ازنا، بندرعباس، سنندج و رشت) از 17 بهمن ماه کار خود را آغاز می کنند.

براساس تحلیل آماری به دست آمده از این بخش:

- 14 نویسنده (6 نویسنده زن و 6 نویسنده مرد) و 15 کارگردان (9 کارگردان مرد و 6 کارگردان زن) مسئولیت اجرای نمایش ها را برعهده دارند.

- در 9 اثر دیگرگونه ها نویسنده و کارگردان مشترک است.

- دو نمایش پروژه عکس العمل و رها نویسنده گروهی دارند.

- دو نمایش  لطفا بیدارم نکنید و رها کارگردان و نویسنده مجزا دارند.

- نمایش موزه معصومیت دو کارگردان دارد.

- گروههای نمایشی 75 اجرا در طول جشنواره فجر خواهند داشت که بیشترین اجرا مربوط به نمایش خود است.

 

ایده های جذاب در دیگرگونه های اجرایی

بخش دیگرگونه های امسال از ابعاد مختلف جذاب و دیدنی هستند. هنرمندان این حوزه تلاش کردند با خلق ایده های نو، چهره های دیگر هنر تئاتر را به رخ تماشاگر بکشانند. در زیر برخی از آنها اشاره می کنیم:

مکان: از کوه تا صحنه: یکی از جذابیت های این دوره بخش دیگرگونه ها، مکان اجرای نمایش هاست. نمایش به سپیدی سیاهی در ورودی محوطه توچال و در دل کوه برگزار می شود مخاطبان در یک کوهپیمایی نمایش را نیز تماشا می کنند.

تمایش های بیم و بام، رها و هفت تا نه و نیم قرار است در خیابان های تهران مخاطبان را با خود همراه کنند و دو نمایش دگردیسی شاعرانه و شدن در محوطه پارک ها به اجرا در خواهند آمد.

سه نمایش شماره 3 و هفتاد، عکس العمل و شش دو صفر در محوطه تماشاخانه به اجرا گذاشته می شوند و در نهایت بی زمان، خود، ربیع الاول، لطفا بیدارم کنید و موزه معصومیت روی صحنه تئاتر می روند.

زمان: از 20 تا 180 دقیقه: از منظر زمن اجرای نمایش نیز در دیگرگونه ها ما با تفاوت چشمگیری روبروییم. نمایش هفتائ شش دو صفر، 180 دقیقه و به عبارتی 3 ساعت زمان می برد و پس از آن به سپیدی سیاهی و رها با 2 ساعت اجرا در رتبه های بعدی هستند.

کمترین زمان اجرا نیز مربوط به نمایش بیم و بام است که 20 دقیقه به طول می انجامد.

تعداد اجراها: از یک تا 30 اجرا: تعداد اجرای نمایش های نیز به نوع خود جالب توجه است. گرچه در جشنواره عموما هر نمایش یک اجرا دارد اما در دیگرگونه های ما تا 30 اجرا نیز شاهد هستیم. نمایش خود ، از 23 تا 25 بهمن ماه، از ساعت 15 تا 20، هر روز 10 اجرا دارد. این نمایش در طول جشنواره 30 اجرا خواهد داشت که رکورد بیشترین اجرا در جشنواره را دارد.

نمایش بیم و بام نیز طی 2 روز 10 اجرا خواهد داشت که به نوع خود ستودنی است.

تعداد مخاطب: از یک تا بی نهایت: دیگرگونه های امسال از بعد مخاطب نیز قابل توجه است. نمایش رها در هر اجرا میزبان یک تماشاگر و در کل جشنواره میزبان 6 تماشاگرست.  نمایش هفت تا نه و نیم نیز در هر اجرا میزبان یک تماشاگر و در کل جشنواره میزبان 9 تماشاگرست.

در تضاد با این تعداد اندک تماشاگر، ما شاهد نمایش شدن نیز هستیم که بدون محدودیت تماشاگر در پارک جنگلی چیتگر اجرا می شود.

نمایش های گردشی: سه نمایش بخش دیگرگونه ها گردشی هستند. به سپیدی سیاهی در مسیر کوه برگزار می شود، رها در اتوبان کردستان به اجرا در می آید و هفت تا نه نیم از مبدا میدان راه آهن میزبان یک تماشاگر خود می باشد.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران