در حال بارگذاری ...
یادداشت کارگردان نمایش «زندگی سگ مرده» حاضر در جشنواره تئاتر فجر:(29)

تمرکز بر اجرای متون ایرانی و تازه
تماشاگر یکی از اولویت های من برای انتخاب متن است

نمایش «زندگی سگ مرده» نوشته حامد مکملی و کارگردانی مرتضی نجفی از استان قزوین راه یافته به جشنواره فجر، امروز ۲۱ بهمن ماه ساعت ۱۷ و ١٩:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه می رود.

مرتضی نجفی، در یادداشتی که دراختیار ایران تئاتر گذاشته، درمورد حضورش در جشنواره فجرآورده است:  در این سال‌ها سعی کرده ام که سراغ نمایشنامه هایی بروم که برای اولین بارآن را روی صحنه ببرم ، به همین خاطرتولید نمایشنامه درگروه ما(نگاه نو) یکی از اولویت‌هااست و طی سال‌های اخیر نمایشنامه هایی ازدوستان خوبم حامدمکملی و خانم حمیده وحیدی و.... را روی صحنه برده ام که درگروه تولید شده اند.
دربعضی اوقات نمایشنامه در طول تمرین براساس شیوه اجرایی تغییراتی می‌کند و بازنویسی مجدد روی آن انجام می شود و به تکامل می رسد، در رابطه با نمایشنامه زندگی سگ‌مرده هم اینگونه بود.
این نمایشنامه را چهار سال پیش دوست خوبم حامدمکملی با الهام ازنمایشنامه روایت‌های ساده اززندگی روزمره، نوشته شهرام کرمی نوشت و طی این چهارسال چندین بار بازنویسی شد تا جایی که قصه و روایت زندگی سگ ‌مرده کاملا از نمایشنامه جناب شهرام کرمی دور شد و خود یک نمایشنامه مستقل شد.
قصه آقابزرگی که در بستربیماری است و قرار است فرزندانش هر دو روز او را به خانه خود برده و از او پرستاری کنند ولی ازنگاه فرزندان، آقابزرگ با مرده هیچ فرقی ندارد  و آقابزرگ مدام درجنگ با فرزندان است که به آنها بفهماند که هنوز زنده است و نفس می‌کشد.
نمایشنامه زندگی سگ‌مرده چالش بسیار جذابی درعرصه کارگردانی برای من بود، نگاه جذاب و فانتزی نویسنده به مقوله  زندگی و  مرگ یکی از ویژگی هایی بود که من را ترغیب کرد که سراغ این متن بروم، زندگی آدمهایی که حاضرند روزی صد بار بمیرند امایک بارفریاد نکشند و آقابزرگی که بین مرگ و زندگی داستان خود و سگ اعصاب خردکن بی اصل ونسب همسایه دیوار به دیوارخانه پدرش را روایت می‌کند، روایتی که از شیوه سورئالیسم  پیروی می کند و ما آقابزرگ را درغالب جسم  و روح روی صحنه می‌بینیم .
همیشه تماشاچی یکی از اولویت‌های من برای انتخاب متن بوده و علاقه مندم که متنی را کارگردانی کنم که بتواند از طریق قصه با تماشاچی ارتباط برقرارکند و تاحدودی آیینه ای در روبه روی او باشد، خود یا دنیای خود را دراثر ببیند و با اثر همزاد پنداری کند، این همزاد پنداری و ارتباط دراین اثرهم وجود دارد و به نحوی می شود گفت همه ما یا خودمان، یا درخانواده خود با این موضوع برخورد کرده ایم.
ما از مرگ حرف می زنیم ولی تلخ نیستیم ،ازمشکلات و از زندگی های دچار تناقض حرف می‌زنیم ولی حکم صادرنمی‌کنیم، نگاه ما آمیخته با طنز و گروتسک است ولی لودگی نمی‌کنیم.
چالش دیگری که دررابطه با کارگردانی این اثر برای من ،هم سخت و هم جذاب بود تعداد زیاد بازیگر این نمایشنامه بود که در دوران کرونا می توانست مشکل ساز شود و البته تاحدودی اینگونه شد و دردوران تمرین تقریبا همه بازیگران کرونا را تجربه کردند و کرونا بارها تمرین‌های مارا به تعطیلی کشاند ولی بچه های گروه با همه این مشکلات مبارزه کردند و روزهای سخت را با پشتکاری که داشتند پشت سرگذاشتند و این نمایش را با استقبال بی نظیر تماشاگران قزوینی روی صحنه بردیم،که جا دارد از همه بازیگران و عوامل گروه دوست داشتنی خودم تشکر و قدردانی کنم.
برای هفتمین سال است که درجشنواره تئاتر فجر به عنوان بازیگر و کارگردان شرکت می‌کنم و معتقدم فارغ ازاجرای عمومی ، جشنواره های مهم کشور انگیزه بالایی را برای تئاتر شهرستان‌ها به وجود می آورد و اجرا در این نوع جشنواره ها و دیده شدن توسط تماشاگران حرفه ای و همچنین اساتید این رشته باعث رشد و بالندگی تئاتر شهرستان می شود ، برای خود من تجربه های گرانبهایی در جشنواره تئاترفجر و جشنواره های دیگرمثل آیینی سنتی و.... رغم خورده و مثل یک دانشگاه دنیای جدیدی را در روبه روی من  قرار داده.
در پایان تشکر می‌کنم از همه دست اندرکاران چهلمین جشنواره بین المللی تئاترفجر.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران