در حال بارگذاری ...
قطب الدین صادقی در افتتاحیه نمایش «خانه سیاه است» مطرح کرد:

بحران جدی نبود توجه به فرهنگ ایرانی

اجرای تئاتر «خانه سیاه است» به کارگردانی محسن اردشیر، یکشنبه اول اسفندماه با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب‌نام تئاتر کشورمان و سخنرانی قطب‌الدین صادقی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «خانه سیاه است» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن اردشیر شامگاه روز یکشنبه اول اسفندماه با سخنرانی قطب‌الدین صادقی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

قطب‌الدین صادقی که به دعوت گروه اجرایی برای افتتاح این نمایش در مجموعه تئاتر شهر حضور یافته بود، قبل از آغاز اجرای اول این اثر نمایشی گفت: محسن اردشیر ازجمله هنرمندان فعال تئاتر در خارج از پایتخت است که همیشه در حوزه تئاتر، مداومت و تلاش بسیار فراوانی داشته و این موضوع قابل‌احترامی است که باید به او و گروهش در استمرار این راه تبریک گفت.

وی افزود: تا جایی که من محسن اردشیر را می‌شناسم او را کارگردانی دیدم که برای پول دست به اجرای کارهای سبک و مبتذل نمی‌زند. او هنرمند فعالی است که در این سال‌ها نهایت تلاش خود را برای اجرای نمایش‌های ایرانی به کار گرفته است. شرایطی که متأسفانه امروزه در برخی از کارگردان‌های جوان ما دیده نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها دست به تولید آثاری می‌زنند که رنگ و بوی ایرانی ندارد و دائم در فضایی خارجی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

صادقی بیان کرد: متأسفانه نبود توجه به فرهنگ ایرانی تبدیل به بحران جدی در تئاتر کشورمان شده و اجرای بی‌رویه کارهای فرنگی مشغول فتح صحنه‌های تئاتر هستند و این یک مأموریت جدی برای اهالی تئاتر است که بتوانند با به صحنه بردن نمایش‌های ایرانی در حفظ فرهنگ ایرانی به سهم خود تلاش کنند. به‌هرحال، خوشحالم که محسن اردشیر به‌عنوان کارگردانی برخاسته از تئاتر شهرستان، نمایش مهمی را روی صحنه برده و توانسته متناسب با فرهنگ ایرانی حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. شرایطی که من را مجاب کرد تا با نهایت خوشحالی امروز به تماشای اولین اجرای نمایش «خانه سیاه است» بنشینم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: نمی‌دانم گروه اجرایی تا چه حدی توانسته‌ تصور درست و اصیلی از شخصیت فروغ فرخ‌زاد را روی صحنه پیاده کند، اما به سهم خودم حتماً تماشای این نمایش را به علاقه‌مندان تئاتر توصیه می‌کنم چون از دغدغه‌مندی‌های محسن اردشیر و یارانش برای اجرای این اثر نمایشی آگاهم. من امیدوارم این نمایش در گشایش فضای فرهنگی بتواند مؤثر عمل کند چراکه ما نیازمند اجرای چنین نمایش‌هایی هستیم که بتواند انعکاس‌دهنده بخشی از واقعیت‌های اجتماعی ما با استفاده از عناصر و مؤلفه‌های نمایش ایرانی باشد.

تئاتر «خانه سیاه است» نمایشی در باب زندگی، اشعار و آثار فروغ فرخزاد به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن اردشیر و تهیه‌کنندگی مهدی کریم پور است که تا پایان اسفندماه ساعت 19 به مدت 60 دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

عبدالرضا شیبانی مشاور کارگردان، مسلم آیینی دراماتورژ، سامان خلیلیان سرپرست گروه دیگر عوامل اجرایی این اثر نمایشی هستند. این در حالی است که علی قاجاری، محمدرضا شریفی، علیرضا شریفی، پونه قدیری، محمدامین پازوکی، هانیه بذرافشان، فاطمه موسوی، آرزو صراف رضایی، امیرحسین اسفندیاری، لیلا بروفه، المیرا حسنلو، فروغ درویش‌زاد، سوزان عمران، پارسا جوهری‌فرد، شکیبا رنجبر، مریم موسوی، کوثر نعمتی، محمد محنانی، آوا مهمان‌دوست، رحمان اسماعیلی، پریسا حسین زاده، مبینا رحیمی، دانیال خندانی، فاطمه زهرا آقایی، شایان میرحسینی، مهران عبدی، پیام زمانی، پریناز بور، نرگس میرفتاح، ابوالفضل شاکری، افسانه زنگنه، فاطمه شیخلر، امیررضا محمدزاده، علی نعمتی و آرمیتا لطفی هم گروه بازیگران نمایش «خانه سیاه است» را تشکیل می‌دهند.

در اجرای اول این اثر نمایشی بهزاد فراهانی، سهراب سلیمی، محسن حسینی،‌ کاظم هژیرآزاد، شهرام گیل آبادی، علی عابدی و تعدادی دیگر از هنرمندان به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

 




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران