در حال بارگذاری ...
پس از هشت سال دوباره

سالن تئاتر دانشگاه موصل به سوی تماشاگران آغوش گشود

ایران تئاتر: مراسم افتتاحیه سالن تئاتر دانشگاه موصل با حضور تماشاگران مشتاق و ارکستر وتر موصل برگزار شد و این سالن پس از هشت سال بار دیگر درهای خود را به روی علاقه‌مندان هنرهای نمایشی باز کرد.

به گزارش ایران تئاتر مراسم افتتاحیه سالن تئاتر دانشگاه موصل با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر برگزار شد. این سالن تئاتر با برخورداری از ۱۵۰۰ صندلی به عنوان بزرگ‌ترین سالن نمایش استان نینوا شناخته می‌شود و یکی از پرگنجایش‌ترین سالن‌های نمایش کشور عراق است. پس از تصرف شهر موصل در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط داعش، بخشی از پردیس دانشگاه موصل همراه با سالن تئاتر این دانشگاه توسط اعضای این گروه تروریستی تخریب شد.

پس از رانده شدن داعش در سال ۲۰۱۷ میلادی از شهر موصل حدود دو سال طول کشید تا تلاش جدی برای بازسازی بخش‌های تخریب شده دانشگاه این شهر شکل بگیرد. فرایند بازسازی سالن تئاتر دانشگاه موصل از سال ۲۰۱۹ میلادی تحت برنامه توسعه سازمان ملل متحد و با همکاری بانک توسعه کی اف دبیلیو (KFW) آلمان آغاز شد. این سالن تئاتر پس از پنج سال تلاش بالاخره مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مراسم افتتاحیه آن در پایان هفته گذشته برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه سالن تئاتر دانشگاه موصل اعضای ارکستر  این شهر به اجرای برنامه پرداختند. این برنامه سومین اجرای عمومی ارکستر موصل در طول عمر دو ساله این گروه موسیقی به شمار می‌رفت. اعضای این گروه هنری برای نخستین بار در فروردین ماه امسال در یکی از سالن‌های نمایش شهر موصل به اجرای برنامه زنده برای علاقه‌مندان موسیقی پرداختند. پس از آن ارکستر موصل در اردیبهشت ماه امسال نیز اجرای نمادینی در ویرانه‌های به جا مانده از سالن نمایش بهار این شهر تدارک دید.

ارکستر موصل در سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز به کار کرد و اعضای آن را نوازندگان جوان بومی و محلی کشور عراق تشکیل داده‌اند؛ نوازندگانی که هر کدام پیشینه قومی، مذهبی و اجتماعی مختلفی دارند و در هر برنامه رنگین کمانی از موسیقی مناطق مختلف این کشور را برای مخاطبان اجرا می‌کنند. اجرای اعضای این ارکستر در مراسم افتتاحیه سالن تئاتر دانشگاه موصل به صورت زنده برای علاقه‌مندان موسیقی در سراسر کشور عراق پخش شد و بخش‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

 

غوطه‌ور شدن در هنر پس از هشت سال

علی البارودی استاد دانشگاه موصل یکی از مهمانان اصلی مراسم افتتاحیه سالن تئاتر این دانشگاه بود. او پس از پایان مراسم افتتاحیه مراتب خشنودی و شادمانی خود را از آغاز به کار مجدد سالن نمایش بزرگ دانشگاه به این ترتیب ابراز کرد: «برگزاری کنسرت موسیقی در سالن تئاتر پردیس دانشگاه که به تازگی بازسازی شده است، حس خوبی دارد؛ به این دلیل که چند سال قبل در اینجا چیزی جز تلی از آوار و خاکستر مشاهده نمی‌شد. داعش زیرساخت‌های پردیس دانشگاه موصل را ویران کرد و از آن خرابه‌ای به جا گذاشت.»

او همچنین نظر خود در مورد برنامه اجرا شده توسط ارکستر موصل را این‌گونه بیان نمود: «این احساس بسیار خوبی است که شما در محیطی حضور داشته باشید که در آن تعداد قابل توجهی نوازنده چیره‌دست رنگ‌های مختلف موسیقی نینوا را به نمایش بگذارند. شنیدن موسیقی کلاسیک و سنتی نینوا، اقلیم کردستان و سایر مناطق عراق در این کنسرت بسیار لذت‌بخش بود. این ارکستر مملو از جوانان بااستعداد است، آنها موسیقی را به شهر ما باز گرداندند و این بسیار عالی است و حس خوبی دارد.»

استاد دانشگاه موصل معتقد است که بالاخره پس از هشت سال انتظار تئاتر و کتابخانه مرکزی به این دانشگاه باز گشته‌ است و وضعیت و کیفیت کنونی آنها حتی از وضعیتی که پیش از سلطه داعش بر کشور عراق داشتند نیز بهتر به نظر می‌رسد.




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران