در حال بارگذاری ...
گفت وگو با حمید ابراهیمی نویسنده ،کارگردان و بازیگر نمایش یک ماه هزار آسمان :

زنان کنشمند، مقاوم و با هویت در نمایش های من جایگاه ویژه ای دارند
رجوع به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در طرح مسائل اجتماعی

حمید ابراهیمی در نمایش یک ماه هزار آسمان روایتی عاشقانه از رابطه یک شهید مدافع حرم با همسرش و پایبندی این زن به اصول و آرمان های همسرش حتی در تقابل با پدر زیاده خواه و تشنه قدرتش داردو نگاه اجتماعی یک هنرمند متعهد را در لایه های نهان و آشکار اثرش در پیش چشم مخاطب و قضاوتش قرار می دهد .

ابراهیمی با پردازش درست شخصیت مهتاب نشان داد دختران نسل جوان این روزگار چیزی کمتر از زنان دهه شصت ندارند که صبورانه در کنار مردانشان در قالب رزمنده و مبارزه می ایستادند . نمایش یک ماه هزار آسمان این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است. با حمید ابراهیمی در باره اجرای نمایشش و وجوهات اجتماعی مورد نظرش گفت  وگویی انجام داده ایم. 

سال 1400 به لحاظ کاری برای شما سال موفق و پر کاری بود و در چند فیلم و سریال به بازی پرداختید و نمایشتان را هم روی صحنه اجرا کردید. چه ارزیابی از این وضعیت کاریتان دارید؟

خوشبختانه سال خوبی بود و آلان هم درسریال های گیلدخت ، حکم رشد و دیگران به کارگردانی ابراهیم شیبانی بازی دارم و چند ماه قبل هم بازیم در سریال حسن لفافیان از تلویزیون پخش شد.در فیلم سینمایی کوزوو به کارگردانی میثم هاشمی طبا و فیلم دیگری به نام پسر مریم  به کارگردانی جعفرآبادی هم بازی داشتم. در اولین تجربه فیلمسازی وحید شیخ زاده با عنوان گوشواره های گیلاس بازی کردم. در کنار این فعالیت ها اولین مجموعه اشعارم با عنوان من و تو پشت شناسنامه ام پنهان شده ایم روانه بازار نشر شد . این کتاب توسط انتشارات آیسار به چاپ رسید.

 رکود در تئاتر به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی گاه و بیگاه سالن های نمایشی را با فعالیت های دیگر جبران کردید؟

متاسفانه شیوع کرونا اوضاع تئاتر را خراب کرده است و امیدوارم با تثبیت شرایط در سال بعد تئاتر وضع بهتری داشته باشد.

نکته قابل بحث در نمایش هایی که در این چند سال اخیر مثل لاله زار هتل کاتوریان و پشت دیوار امارت روی صحنه برده اید توجه تان به تاریخ معاصر یکصد سال اخیر ایران است. چقدر روایت داستان هایی در بستر تاریخی برایتان مهم است؟

مسئله مهم این است که دغدغه هایم زمان نمی شناسد . همیشه در طول تاریخ این دغدغه ها وجود داشته و به طور مثال رخدادهای در دویست سال قبل رخ داده و ممکن است امروز به دغدغه های ماها تبدیل شود . برای من این مقطع تاریخی بسیار مهم است. در کنار این بحث طرح مسئله مهم برایم عشق است و در این نمایش هایی که اشاره کردید بستر مهمی است. نکته مهم دیگر قربانی شدن تعدادی آدم در این مقطع تاریخی است که سرنوشت تراژیکی داشتند. در زمان حال هم مسائل مهمی وجود دارد.

آیا نمایش یک ماه هزار آسمان را می توانیم یک درام اجتماعی با تم دفاع مقدس بدانیم؟

نمایش را یک درام عاشقانه اجتماعی می دانم که روایتگر قصه عشق زنی با شوهرش است که به عنوان مدافع حرم از او دور شده است . مرد برای زنش نامه ای عاشقانه ای می نویسد و بعدها زن متوجه می شود شوهرش در نامه نشانه هایی برای او بر جای گذاشته تا به حقیقت و درک جدیدی برسد.

با توجه به کنشمندی مهتاب شخصیت اصلی نمایش به نظر می رسد نمایش یک ماه هزار آسمان یک کار زنانه است . چقدر به این مسئله عتقاد دارید؟

از منظری می توان این برداشت را داشت. مهتاب پدری دارد و پدر به زندگی او سرک می کشد .

مهتاب زنی صبور و مقاوم به نظر می رسد؟

بله، از این جنس زنان در نمایش های من نمونه های زیادی وجود دارد . زن هایی که مظهر صبر ، استقامت و استواری هستند. در این نمایش مهتاب زنی معاصر با دغدغه های روز جامعه است. او به خاظر همسرش رویی عقایدش پای فشاری می کند و به عبارتی تلاش می کند به آرمان های همسرش وفادار بماند . مهتاب حتی در برخی از مواقع که پدرش از قوانین و عرف دور می شود با او وارد چالش می شود و تلاش می کند او را از کارش منصرف کند .

آیا شغل مهتاب ( ستاره شناس) به عنوان نمادین قابل تعریف است و یا وجوهات دیگری را شامل می شود؟

نکته اصلی کارکردهای دراماتیکی بودنش است . در هر کدام از نمایش هایم تلاش کرده ام از جنبه های متفاوتی این زنان را روایت کنم. در کارهای تاریخی ام قربانی شدن زن در موقعیتی که قرار می گیرد و یا ایستادگی صدیقه در نمایش آوای باد بر تاریخ کربلا مسئله مهمی است  و یا در همین نمایش موقعیت مهم و شغل مهتاب ضمن ایجاد موقعیت های دراماتیک  و بحث زیبا شناسی کار را هم جذاب تر می کند. زیرا ستاره شناسی شغلی جذاب و منحصر به فرد است و تعدادی محدود از آدمها به آن می پردازند .

آیا مخاطبی که به دیدن نمایش شما می آید باید به دنبال راز گشایی از رازها و نمادها و نشانه ها باشد؟

 نه، قصد چنین کاری را ندارم. پرداخت و رویت داستان نمایش مستقیم و به دور از نماد گرایی است. البته در جاهایی نشانه هایی در متن اثر جانمایی شده . این نشانه ها توسط مهتاب کشف و راز گشایی می شود و تماشاگر با او همراه می شود و خودش به تنهایی راز گشایی انجام نمی دهد .

آیا مهتاب نمونه شاخص دختران متولد دهه شصت است که مثل زنان دهه چهلی که در دهه شصت برای مردان و جامعه ایثارگر بودند؟

بله، زنانی با درک و بینش بالا و دارای هویت و نظر هستند و در برابر ناملایمات مقاومت می کنند.درست عین زنانی که در دهه شصت زندگی می کردند و پسران و همسرانشان را روانه جبهه ها می کردند. همسر مهتاب در زمان جنگ تحمیلی پسر نوجوانی بوده و در دهه های بعد با پیدایش مسئله مدافعان حرم راه نسل گذشته را در جهت حفظ از آرمانها و ارزش ها ادامه می دهد.

پدر مهتاب در درام داستان شما وجهه خوبی ندارد؟

بله، این مرد به خاطر دنیا طلبی ومقام خواهی از عنوان دامادش قصد سو استفاده را دارد و مهتاب که در برابر این خواسته مقاومت می کند نماد خوبی است .

نمایش شما مصداق جهاد تبیین است و تلاش کردید به عنوان هنرمندی که دغدغه طرح مسائل روز اجتماعی را دارد در نمایشتان این خواسته را عملی کنید؟

رهبر معظم انقلاب بارها از کلمه نفوذی و دشمن های داخلی مخالف آرمان های نظام صحبت کرده بودند واخیرا به جهاد تبیین توجه فرمودند، من با دقت این فرمایشات را رصد می کنم و تلاش کردم در نمایشم به این مسئله بپردازم. در کنارش به سرداران جنگ و مقاومت در سوریه و عراق مثل شهید سلیمانی نیز اشاراتی دارم.

کارگردانی نمایش  یک ماه هزار آسمان به دلیل جنس اجرا به تنهایی کار دشواری است. به چه دلیل در نمایش بازی هم کردید؟

ناگریز به چنین کاری شدم . در اصل یک نوع توفیق اجباری بود .ابتدا قرار بود جهانگیر الماسی نقش پدر مهتاب را بازی کند که امکانش فراهم نشد و در ادامه حسین سحر خیز برای این نقش انتخاب شد و چند روز مانده به شروع اجرا ایشان کرونای او میکرون گرفتند و من ناچار خودم این نقش را بازی کردم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، با آثار کم‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شوند
گفت‌وگو با حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، با آثار کم‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شوند

حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران (مشهد)، بر این باور است هر چقدر تعداد آثار راه‌یافته از استان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای کاهش یابد و بر کیفیت آن ها افزوده شود، این رویداد را باشکوه‌تر و زیباتر خواهد کرد.

|

نظرات کاربران