در حال بارگذاری ...
تلاش یک هنرمند جوان برای زنده نگه داشتن هنرهای نمایشی کشور لبنان

تبدیل سینمای تاریخی شهر طرابلس به سالن تئاتر

ایران تئاتر: یک هنرمند ۳۵ ساله لبنانی قصد دارد یکی از سالن‌های سینمایی متروکه شهر طرابلس را به سالن تئاتر تبدیل کند و روح تازه‌ای در هنرهای نمایشی کرخت و رو به فراموشی کشور لبنان بدمد.

به گزارش ایران تئاتر قاسم استانبولی بازیگر و کارگردان جوان لبنانی پروژه‌ مستقلی را در کشور لبنان آغاز کرده که هدف اصلی آن احیا نمودن یکی از سالن‌های سینمایی مخروبه و متروکه شهر طرابلس و تغییر کاربری و تبدیل آن به سالن تئاتر ملی است. سالن سینمای امپایر که در اوایل دهه چهل میلادی ساخته شد و اکنون حدود هشتاد سال قدمت دارد، میراث هنری سال‌های آرام و به دور از درگیری شهر طرابلس محسوب می‌شود و در میان پنج سینمای تاریخی میدان تل این شهر تنها ساختمانی به شمار می‌رود که هنوز پابرجا است. پیش از جنگ داخلی لبنان میدان تل یکی از مراکز هنری مهم شهر طرابلس بود و سینما امپایر روزانه از افراد فراوانی پذیرایی می‌کرد. اما اکنون سال‌ها است که این سالن سینما به ساختمانی مخروبه و متروکه در میدان تل تبدیل شده و هیچ نشانی از روزهای اوج خود در قرن گذشته ندارد.

قاسم استانبولی پروژه بازگرداندن زندگی به سالن سینمای متروکه شهر طرابلس را از فعالیت‌های پدر و پدربزرگ خود الهام گرفته است. پدر او یک تکنسین برق بود که سیستم برق‌رسانی سالن‌های سینما در مناطق جنوبی کشور لبنان را تعمیر می‌کرد. پدربزرگ او نیز دریانوردی بود که همواره قصه‌های فراوانی برای تعریف کردن داشت و بعضی از این قصه‌ها را به رشته تحریر درآورد. حال این هنرمند جوان و مسلمان لبنانی قصد دارد مکان هنری متروکه شهر طرابلس را به محلی برای قصه‌گویی و به تصویر کشیدن قصه‌ها روی صحنه نمایش تبدیل کند. در تکمیل این پروژه چهار نفر دیگر نیز او را همراهی می‌کنند. جالب است که در بین آنها تنها یک فرد لبنانی حضور دارد و سه عضو دیگر این گروه کوچک اهل فلسطین، سوریه و بنگلادش هستند. اعضای این گروه پنج نفره هر‌روز با خودروهای شخصی حدود سه ساعت از محل زندگی خود در جنوب کشور لبنان به سمت شهر طرابلس رانندگی می‌کنند تا با حضور در ساختمان سالن متروکه امپایر مراحل تبدیل آن به سالن تئاتر ملی را تکمیل کنند.

تمام اعضای این گروه پنج نفره یا به طور کامل بر انجام کارهای هنری تمرکز دارند یا بخشی از فعالیت‌هایشان به این امر اختصاص یافته است. به طور مثال ماها امین علاوه بر شغل آموزگاری به بازیگری تئاتر نیز اشتغال دارد و در کنار شغل اصلی خود این حرفه را هم دنبال می‌کند. این زن جوان هر‌روز پیش از تمرین بازیگری در سینما امپایر حضور می‌یابد و در مراحل تبدیل این ساختمان متروکه به سالن تئاتر شرکت می‌کند. شومان دالی نیز یک مرد ۳۹ ساله بنگلادشی است که مانند ماها امین به حرفه بازیگری می‌پردازد و به طور داوطلبانه در این پروژه حضور یافته است. مدیر این پروژه یعنی قاسم استانبولی یکی از اهداف تبدیل سینما امپایر به سالن تئاتر ملی شهر طرابلس را کمک به بهبود وضعیت اقتصادی این شهر اعلام کرده است.

در سال‌های اخیر کشور لبنان وضع اقتصادی نامناسبی داشته که شهر طرابلس به عنوان دومین شهر بزرگ این کشور نیز از ترکش‌های آن بی‌نصیب نمانده است. این امر در کنار وقوع درگیری‌های مختلف در دهه‌های گذشته موجب شده است تا بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری و میراث معماری ارزشمند شهر طرابلس به تدریج رو به نابودی بروند. تلاش قاسم استانبولی و همراهان او در این مسیر است که در حد توان خود جلوی بخشی از این نابودی را بگیرند و روح تازه‌ای به هنرهای نمایشی کشور لبنان بدمند.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران