در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

پایان جشنواره‌های موضوعی شهرستان‌ها

استان‌ها علاوه بر جشنواره‌های استانی فجر، جشنواره‌های موضوعی دیگری را در سطح ملی و استانی برگزار می‌کنند. در هفته گذشته و روزهای پایانی سال همه جشنواره‌ها پیاپی به کار خود پایان می‌دهند تا با آغاز سال نو رویدادهای نمایشی هم گاه های نو بردارند.

اعلام راه‌یافتگان جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم، آغاز جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله در اصفهان، سال 1401  آغاز ساخت تئاتر شهر کرج، برنامه اجرایی جشنواره تئاتر معلولین بوشهر منتشر شد، انتشار جدول اجرایی «پنجمین جشنواره تئاتر دورق» شادگان، اجرای نمایش در بیش از 20 منطقه کم برخودار استان همدان، انتشار فراخوان جشنواره ملی تئاتر مقاومت  فتح خرمشهر، معرفی آثار راه یافته نخستین جشنواره مونولوگ‌نویسی سیاژن، اعلام برگزیدگان جشنواره تئاتر کوتاه خراسان شمالی، آغاز به کار بیست و یکمین جشنواره تئاتر سراسری پسامهر فسا، معرفی برگزیدگان سیزدهمین همایش نمایش پاکدشت، برگزاری پرفرمنس کتاب بزرگ درد جزیره هرمز، معرفی برگزیدکان دومین جشنواره تئاتر رامان سردشت و ماراتون تاریخ هنر دربندرعباس برگزار می‌شود، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

اعلام راهیافتگان جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم

از 16 تا 20 اسفند ماه 1400 طی سه روز اجرا، داوران دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم 17 اثر حاضر در دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم را ارزیابی کردند. بر این اساس 6 گروه بانوان مساجد استان روز دوشنبه 16 اسفند ماه 1400 در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، در پلاتو ماه حوزه هنری استان قم به روی صحنه رفتند. داوری بخش بانوان مسابقه دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم را لیلاسادات موسوی، صدیقه مشایخی و لیلا ملایی بر عهده داشتند. طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه 17 و 18 اسفند ماه 1400 نیز 11 گروه آقایان حاضر در جشنواره به روی صحنه رفتند. داوران بخش آقایان بر عهده‌ی سید حسین فدایی حسین، سیروس همتی و اصغر نوبخت بود. 64 گروه تئاتر مساجد استان متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد 40 اثر در مرحله بازبینی داوری و 17 اثر به بخش مسابقه راه یافتند. دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت حوزه هنری استان قم و با همکاری کانون فرهنگی هنری مساجد استان برگزار می‌شود.

 

آغاز جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله در اصفهان

سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله اظهار داشت این دوره از این رویداد که قرار بود سال گذشته برگزار شود با توجه به همه گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد و از تاریخ هفدهم اسفندماه سال جاری این جشنواره همچون ادوار گذشته در اصفهان برگزار می شود. در این دوره از جشنواره هم همچون ادوار گذشته با برگزاری کارگاه‌های آموزشی،مسئله مهم تعلیم و تربیت را در دستور کار قرار گرفت . داوری این دوره از جشنواره را کورش زارعی،احمد شاهین و هادی کیانی بر عهده خواهند داشت. سومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله از تاریخ ۱۷ لغایت ۱۹ اسفند ماه سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد.

 

سال 1401  آغاز ساخت تئاتر شهر کرج

تصویب بیست میلیارد تومان برای شروع ساخت تئاتر شهر کرج در سال ۱۴۰۱، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، از تصویب بیست میلیار تومان برای شروع ساخت پروژۀ تئاتر شهر کرج خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این نکته که ساخت تئاتر شهر با نرخ روز در حدود ششصد میلیارد تومان هزینه دارد افزود امید می رود با جذب سرمایه و مشارکت در ساخت تئاتر شهر کرج، این پروژۀ حساس و حیاتی شهر در دو یا سه سال آینده به بهره برداری برسد. گفتنی است ساختمان تئاتر شهر کرج در سال نود و هشت توسط دکتر سعید حقیر، عضو هیئت علمی دانشکدۀ معماری دانشگاه تهران طراحی شده است.

 

برنامه اجرایی جشنواره تئاتر معلولین بوشهر منتشر شد

 شانزدهمین جشنواره تئاتر معلولین بوشهر از امروز با اجرای یک نمایش خیابانی و دو نمایش صحنه‌ای آغاز می‌شود. در این جشنواره که به مدت سه روز در مجموعه تئاتر شهر بوشهر برگزار می‌شود، هفت نمایش از شهرهای بوشهر، دشتی، گناوه و دیر حضور دارند. طبق جدول منتشرشده،آیین پایانی جشنواره،روز جمعه ۲۰ اسفندماه جاری در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و هنری ۹ دی بوشهر،ساعت 18:30 برگزار خواهد شد. یادآور می‌شود، شانزدهمین جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر به مدت سه روز از ۱۸ تا ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ در بندر بوشهر و با اجرای هفت نمایش برگزار می‌شود.

 

انتشار جدول اجرایی «پنجمین جشنواره تئاتر دورق» شادگان

جدول اجرایی این دوره از جشنواره برای برگزاری از 17 تا 20 اسفندماه 1400 در دو بخش نمایشنامه نویسی و تئاتر صحنه ای در شهرستان شادگان منتشر شد. بازخوانی متون ارسالی به دبیرخانه جشنواره توسط عبدالعظیم عساکره، علی محمود و علی درفش انجام شد و عبدالرضا سواعدی، عبدالعظیم عساکره و سیدعدنان طاهری کار داوری مرحله بازبینی پنجمن جشنواره تئاتر دورق شادگان را بر عهده داشتند. آیین آغازین جشنواره روز سه شنبه ۱۷ اسفند 1400 ساعت ۱۵ در مزار شهدای گمنام و آرامگاه ملا فاضل سکرانی برگزار می گردد و در ادامه از ساعت ۱۷ و ۱۹ نمایش های روز اول اجرا خواهند شد. در روز دوم و سوم گروه های نمایشی از ساعت 15 و 17 و 19 نمایش های خود را در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ملافاضل سکرانی به روی صحنه خواهند برد و آیین پایانی جشنواره روز جمعه ۲۰  اسفندماه 1400 ساعت ۱۶ در فرهنگسرای ملافاضل سکرانی برگزار خواهد شد.

 

اجرای نمایش در بیش از 20 منطقه کم برخودار استان همدان

هنرمندان می‌توانند طرح‌های اجرایی خود را تا ۱۸ اسفندماه در قالب PDF به شماره ۰۹۳۷۰۶۹۶۳۹۳ در پیام‌رسان واتساپ ارسال کنند. اجرای نمایش در مناطق کمتر برخوردار استان در راستای تقویت روحیه نشاط و امیدبخشی و با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از مهم ترین برنامه های مجموعه فرهنگی استان برای سال 1401 به شمار می رود. با تأکید بر بهره‌مندی صد درصدی هنرمندان بومی استان در اجرای این طرح، طرح‌های دارای خلاقیت و جذابیت جهت اجرا در مناطق روستایی پذیرفته خواهد شد که چهارچوب محتوایی و شکل اجرایی برنامه ها شامل مسابقه، آیتم نمایشی و سرگرمی ، موسیقی و.... باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از انتشار فراخوان دعوت به همکاری از گروه‌های نمایشی استان برای اجرای نمایش در بیش از ۲۰ منطقه کمتر برخوردار استان همدان خبر داد و از هنرمندان هنرهای نمایشی استان همدان برای شرکت در این رویداد هنری دعوت کرد تا با ارائه برآورد هزینه ها در مرحله ارزیابی شرکت کنند.

 

انتشار فراخوان جشنواره ملی تئاتر مقاومت  فتح خرمشهر

دبیرخانه جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر با توجه به شرایط شیوع کرونا و لزوم  صیانت از سلامت هنرمندان گرامی و همکاران بخش‌های اجرایی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر را با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی ، دفتر انجمن هنرهای نمایشی خرمشهر، معاونت فرهنگی،اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند و  همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می کند. اهداف جشنواره: ترویج نظریه مقاومت و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری در این خصوص،  پاسداشت دفاع مقدس، توجه ویژه به  اثرگذاری ادبیات و هنر مقاومت در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ترغیب جوانان هنرمند به مشارت در تولید آثار هنری بر پایه مضامین ملی و مذهبی و مفاهیم ارزشمند پایداری و مقاومت و تکریم و پاسداشت مدافعین حرم و  پرداختن به مفهوم مقاومت در زندگی و شهادت سرداران شهید و شهدای مدافع حرم هستند.

 

معرفی آثار راه یافته نخستین جشنواره مونولوگ‌نویسی سیاژن

ه‍یات انتخاب این جشنواره متشکل از؛ علی رضایی، حسن رونده و کورش سلمانی 21 اثر از شهرستان های استان هرمزگان را برای حضور در مرحله نهایی نخستین جشنواره استانی تئاتر مونولوگ سیاژن انتخاب و معرفی کردند. بر این اساس، ۹ اثر از بندرعباس، ۴ اثر از شهرستان رودان، ۴ اثر از شهرستان میناب، ۳ اثر از جزیره قشم، ۱ اثر از حاجی‌آباد و ۱ اثر از کهنوج، موفق به حضور در مرحله نهایی نخستین جشنواره استانی تئاتر مونولوگ سیاژن شدند. نکته قابل توجه حضور ۱۵ اثر از بانوان هنرمند هرمزگان در این جشنواره است.

 

اعلام برگزیدگان جشنواره تئاتر کوتاه خراسان شمالی

برگزیدگان ششمین جشنواره تئاتر کوتاه (امید) خراسان شمالی با آراء هیئت داوران این جشنواره معرفی و در مراسمی از آن ها تجلیل شد.  هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر کوتاه (امید) خراسان شمالی متشکل از «سعید آقایی»، «غلامرضا یوسفی» و «سید مهدی کشمیری» آراء خود را به شرح زیر در بخش های مختلف اعلام کردند: الف)حوزه هنری خراسان شمالی با توجه به پرداختن به جایگاه رفیع خانواده و نیز آسیب های اجتماعی از نمایش های «خسوف» به کارگردانی «محمدرضا ابراهیمی ایور» از گرمه و «رنجش» به کارگردانی «هادی اسدی» از بجنورد تقدیر به عمل آورد و  در بخش نمایش های خیابانی، نمایش «تولدی دیگر» به کارگردانی «مهدی فخرانی» از جاجرم به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 

آغاز به کار بیست و یکمین جشنواره تئاتر سراسری پسامهر فسا

بیست و یکمین جشنواره تئاتر سراسری پسامهر با حضور گروه های نمایشی کشور در فسا آغاز به کار کرد. داوری آثار این دوره جشنواره با حضور دکتر نادر برهانی مرند، حمید لک و امیر رضا دلاوری انجام خواهد شد و جشنواره از 16 اسفند در شهرستان فسا آغاز به کار کرد.در روز نخست جشنواره و پس از مراسم افتتاحیه در میدان غدیر نمایش قربانگاه به کارگردانی رضا آزاد دریایی از استان هرمزگان در پلاتو خانه تئاتر به روی صحنه رفت. جلسات نقد و بررسی آثار در پایان روز نخست در سالن کنفرانس نظام مهندسی فسا با حضور رضا طاهری و نوید جعفری منتقد و کارشناس تئاتر و با حضور هنرمندان و گروه های شرکت کننده برگزار شد. بیست و یکمین جشنواره ملی تئاتر فسا از 16 تا 19 اسفند 1400 در شهرستان فسا برگزار می شود.

 

معرفی برگزیدگان سیزدهمین همایش نمایش پاکدشت

فراخوان سیزدهمین همایش نمایش پاکدشت از ۳۰ آذر امسال اعلام شد و ۱۰ اثر به مرحله بازبینی راهیافت و در نهایت چهار اثر در حوزه تئاتر صحنه‌ای و یک اثر در حوزه تئاتر آموزشگاهی به مرحله نهایی راه یافت و در دو روز به روی صحنه رفت، با توجه به تعطیلی دو ساله تئاتر، علاقمندان استقبال بسیار خوبی از اجرای این نمایش‌ها داشتند و روزانه ۱۵۰ نفر از اجراها دیدن کردند. ستوده اظهار داشت: تئاتر پاکدشت از پویایی قابل توجهی برخوردار است و در صورت حمایت مسوولان و حضور علاقمندان به این هنر می‌تواند زمینه را برای فعالیت بیشتر هنرمندان در این عرصه فراهم کند. در سیزدهمین همایش نمایش شهرستان پاکدشت، از نمایش‌های ریما به کارگردانی محمد ستوده،گروه‌های ۴۴۴ به کارگردانی احمد روستایی،بوی حس سرد به کارگردانی سهیل محمدی،در میان دیوارهای بلند به کارگردانی محمد جواد صالحی و مردی که لب نداشت به کارگردانی موسسه هنری صحنه عشق تقدیر شد. پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

 

برگزاری پرفرمنس کتاب بزرگ درد جزیره هرمز

پرفرمنس کتاب بزرگ درد، بعد از اجرای موفق در تهران از تاریخ ۱۵ الی ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ توسط پیام فروتن و گروه طراحان با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان درجزیره هرمز اجرا می‌شود. در این نمایش چندین وسیله شکنجه قرون وسطایی به صورت واقعی ساخته شده و در معرض تماشا قرار می‌گیرد. تماشاگران در میان آنها حرکت کرده و نمایشگران به پرسش‌های آنها پاسخ می‌دهند. در این میان اگر تماشاگری تمایل داشت می‌تواند آن‌ها را امتحان کند. نمایشگران به او کمک خواهند کرد تا در وسیله یاد شده قرار بگیرد. سپس دستگاه را راه انداخته و تا جایی که تماشاگر بتواند تحمل کند، دستگاه به کار خود ادامه خواهد داد. در این لحظه از تماشاگر یاد شده عکسی گرفته می‌شود و به صورت یک کارت پستال (همراه با توضیح تاریخی وسیله مزبور،لوگوی تهیه کنندگان و …) برای وی ارسال خواهد شد.

 

معرفی برگزیدکان دومین جشنواره تئاتر رامان سردشت

با درخشش نمایش «سگها مادرت را می‌خورند» دومین جشنواره استانی رامان شهرستان سردشت به کار خود خاتمه داد. این جشنواره در ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ با حضور اکثر مسئولان شهرستانی، علاقمندان و هنرمندان با معرفی برگزیدگان به شرح زیر به کار خود پایان داد. لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به همراه معرفی به عنوان اثر برگزیده جشنواره به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره استان آذربایجان‌غربی.
ضمنا نمایش‌های «چاقوی دم کرده شب» و «آوات و آرزوی خیال» از شهرستان سردشت به عنوان نمایش‌های مشروط به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره استان آذربایجان‌غربی. این جشنواره با حضور ۷ اثر از ۹ الی ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان سردشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با داوری:کریم علیخواه،امید خاک‌پور و هژیر سام احمدی. همچنین دبیری محمد حمزه‌پور برگزار شد.

 

ماراتون تاریخ هنر دربندرعباس برگزار می‌شود

ماراتن  تاریخ هنر با روایت پیام فروتن در ۲۴ ساعت از ساعت ۲۱ شب ۱۹ اسفند تا ساعت ۲۱ شب ۲۰ اسفند درمحل پلاتو آفتاب بندرعباس برگزار می‌شود .این ماراتون یک لکچری پرفورمنس است با روایت پیام فروتن  اجرا می شود. پیام فروتن ازطراحان شناخته شده و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران است. دیگر عوامل این اجرا عبارتند از: دستیار اجرا: فاطمه شکرالهی، تهیه کننده: بردیا دهقانی تلگردویی.

 

 

 




نظرات کاربران