در حال بارگذاری ...
جشنواره تئاتر دوحه پس از پنج سال وقفه دوباره برگزار شد

تنفس هنرهای نمایشی قطر پس از بحران کووید

ایران تئاتر: سی و چهارمین جشنواره تئاتر دوحه از تاریخ ۱۶ تا ۲۷ ماه مارس (مصادف با ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱) برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر طی آخرین روزهای قرن، فعالان هنرهای نمایشی کشور قطر پس از پنج سال وقفه جشنواره تئاتر دوحه را برای بار دیگر برگزار کردند.

 سی و چهارمین دوره این رویداد هنری علاوه بر اجراهای صحنه‌ای میزبان میزگردها و همایش‌های مختلفی با حضور فعالان تئاتر محلی و بین‌المللی  بود. از میان مهمانان خارجی حاضر در جشنواره تئاتر دوحه می‌توان به دکتر علی العنزی رئیس موسسه عالی هنرهای دراماتیک کویت، جلیله الفهدیه مدیر بخش تئاتر امان از اردن و بهاء زهیر استاد ارشد موسسه عالی هنرهای زیبا عراق اشاره کرد.

در سی و چهارمین جشنواره تئاتر دوحه هشت نمایش به روی صحنه رفت که تمام آنها توسط هنرمندان تئاتر قطر اجرا شد. پنج عنوان از این نمایش‌ها توسط گروه‌های تئاتر دانشگاه‌های مختلف کشور قطر به روی صحنه رفت و سه اثر نمایشی نیز توسط گروه‌های تئاتر بومی و محلی این کشور اجرا شد. گروه تئاتر قطری که نخستین گروه نمایش رسمی کشور قطر به شمار می‌رود همراه با گروه تئاتر الوطن و گروه تئاتر دوحه هر کدام یک نمایش در جشنواره تئاتر دوحه داشتند. پنج موسسه آموزشی این کشور یعنی کالج اجتماعی قطر، دانشگاه قطر، دانشگاه لوسیل، دانشگاه علوم و فناوری دوحه و موسسه مطالعات تکمیلی دوحه نیز هر کدام با یک اثر نمایشی در این جشنواره حضور یافته‌اند. اکثر این نمایش‌ها بر اساس نمایشنامه‌های آشنای بین‌المللی مانند «گوژپشت نتردام» ساخته شده‌اند و تمام آنها در سالن نمایش دهکده فرهنگی کتارا واقع در شهر دوحه به روی صحنه  رفت.

بنابر اعلام عبدالرحیم الصدیقی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور قطر سی و چهارمین دوره از جشنواره تئاتر دوحه میزبان برنامه‌های متعددی بود که  این جشنواره قدیمی را برای عموم بازتعریف کرد. از جمله این برنامه‌ها تجلیل از هنرمندانی مانند علی حسن است که در طول سال‌های گذشته نقش مهمی در ایجاد جنبش‌های تئاتری و ارتقا بخشیدن به کیفیت هنرهای نمایشی کشور قطر ایفا کرده‌اند. افزون بر آن برگزاری سمینارهای مختلفی مانند «تئاتر قطر در ۵۰ سالگی» و «مرور آخرین تجربیات عبدالعزیز جاسم در هنرهای نمایشی» و «دستاوردهای جشنواره‌های تئاتر» جزو دیگر برنامه‌های این جشنواره  بود.

 

آغاز دوباره برای هنرهای نمایشی کشور قطر پس از شیوع ویروس کرونا

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور قطر در رابطه با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تئاتر این کشور گفت: «همه‌گیری کووید ۱۹ هنرهای نمایشی را در کشور ما متوقف کرد. در میان کشورهای عرب همسایه ما نخستین کشوری بودیم که هنرهای نمایشی را آغاز کردیم و تئاتر در این‌جا زودتر از کشورهای عرب همسایه شروع شد. تا پیش از شیوع ویروس کرونا تئاتر در کشور قطر بسیار پویا بود اما با آغاز همه‌گیری این امر متوقف شد؛ هرچند که هنرهای نمایشی به طور کامل از بین نرفت. ما در طول این مدت تنها چند نمایش را به روی صحنه بردیم و فعالیت هنری چندانی نداشتیم. اکنون با برگزاری جشنواره تئاتر دوحه تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌های نمایشی را از سر بگیریم و جان تازه‌ای به تئاتر کشور قطر ببخشیم. امیدواریم همه‌گیری ویروس کرونا پایان یابد تا این امر زودتر محقق گردد.»

شیخ عبدالرحمان بن حمد آل ثانی وزیر فرهنگ کشور قطر نیز پیش از آغاز سی و چهارمین دوره از جشنواره تئاتر دوحه پیامی برای این جشنواره ارسال کرد و از تئاتر به عنوان هنری نام برد که همچنان در زندگی مردم تاثیرگذار است. او در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که هنرهای نمایشی کشور قطر با بیش از نیم قرن فعالیت توانسته است تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ و جامعه این کشور بگذارد. از دید او تئاتر اکنون به یکی از برجسته‌ترین هنرهای کشور قطر تبدیل شده و خود را به وجدان و آگاهی مردم این کشور نیز بسیار نزدیک کرده است. وزیر فرهنگ کشور قطر طی روزهای گذشته در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه با برخی از نمایشنامه‌نویسان قطری دیدار کرد و از نظرات و پیشنهادات آنها برای برگزاری جشنواره تئاتر دوحه پس از پنج سال وقفه آگاه شد.

گفتنی است که نخستین دوره از جشنواره تئاتر دوحه در سال ۱۹۷۸ میلادی برگزار شد و این جشنواره اکنون قدمتی ۴۴ ساله دارد. در میان شش عضو عرب شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان و کویت کشور قطر نخستین کشوری بود که اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر کرد.

در واقع جشنواره تئاتر دوحه در میان تمام جشنواره‌هایی که اکنون در کشورهای یاد شده برگزار می‌شود، قدیمی‌ترین رویداد هنری مرتبط با هنرهای نمایشی به شمار می‌رود.




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران