در حال بارگذاری ...
مدیر کانون نمایش خیابانی هنرهای نمایشی کشور در گفتگو با ایران تئاتر

اندیشه انقلاب اسلامی همواره بر توسعه فرهنگی تاکید دارد

ایران تئاتر: سامان خلیلیان معتقد است که رویکرد انقلاب اسلامی فقط یک جریان ایدئولوژیکی نیست بلکه در کنار آن همواره بحث مبانی و توسعه فرهنگی را بنابر ضروریات و اقتضای زمانی خودش در نظر گرفته است و اگر الان به آن تاکیداتی می‌شود به این علت است که این رویکرد می‌توانست در مسیر تولید اندیشه و فرهنگ، دستمایه و جریان‌ساز باشد.

همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی محوطه مجموعه تئاتر شهر  میزبان اجرای چند نمایش خیابانی، مجالس پرده‌خوانی و مجالس نقالی با حضور هنرمندان شناخته‌شده این حوزه‌ها خواهد بود.

این ویژه‌برنامه‌ها  هر روز ساعت 16 تا 18:30 توسط اداره کل هنر‌های نمایشی با همکاری مجموعه تئاتر شهر، شهرداری منطقه 11 تهران، انجمن هنر‌های نمایشی ایران و دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنر‌های نمایشی میزبان شهروندان تهرانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر است.

 به گفته سامان خلیلیان مدیر کانون نمایش خیابانی ، اداره کل هنرهای نمایشی کشور، چهار روز میزبان مخاطبان خواهد بود . همه  آثار این برنامه به نوعی در برگیرنده فضا و تاریخ انقلاب و رویدادهای پیش و پس از آن هستند و احوالات پیرامونی متناسب با فضای انقلاب را دستمایه خودشان قرار دادند؛ چه قبل از انقلاب و چه در زمان آن.

به همین بهانه با او درباره انقلاب و هنر متعهد و نسبت آن با دیدگاه‌های شهید آوینی که به تکریم و یادمان اندیشه‌های او این هفته مسما به این نام شده است به گفتگو نشستیم:


 اهمیت هفته هنر انقلاب و نسبت آن با دیدگاه‌های شهید آوینی را چگونه می‌توان توضیح داد؟
فارغ از هرگونه هیاهو، تناسبات و مسائلی که مطرح می‌شود و فارغ از فشارهای اقتصادی و احوالات حال حاضر جامعه، واقعیت این است که یکی از نمونه‌ها و کارکردهایی که در زمان شکل‌گیری انقلاب برای آن در نظر گرفته شده بود با توجه به دیدگاه و اهدافی که داشته و دارد، کارکردهای فرهنگی انقلاب بود و در همین مسیر برای انقلاب اسلامی در زمانه خود، برنامه‌ریزی‌های انجام شده بود که بتواند با شکل‌گیری فضای متناسب با رویکرد انقلابیِ این احوالات، مسیر مشخصی را پیش ببرد. قاطبه کلی این مساله در زمان شکل‌گیری انقلاب و بعد از آن و حتی در زمان دفاع مقدس شکل می‌گیرد و نمودهای فرهنگی و کارکردهای هنری و جایگاه هنرمندان در آن بیشتر می‌شود. کما این‌که کمی بعد از انقلاب، درگیر دفاع مقدس می‌شویم و همین مسیر شکل می‌گیرد و رویدادهای فرهنگی و هنری متناسب وقایع پیش آمده را در بر می‌گیرد و هنرمندان نیز در آن زمان سعی می‌کردند آثاری را تولید کنند و به نوعی با اهدافی که می‌توانست به عنوان شاخص در همه اوضاع فرهنگی و هنری قرار بگیرد، هم‌راستا شوند.

این جریان به همین منوال پیش رفته است و برگزاری این هفته به هر روی، هم یادبود و یادمانی برای شهید آوینی است که  که عمر و قلم خود را در این مسیر گذاشت و هم در کنار آن، تاکیداتی است بر این‌که رویکرد انقلاب اسلامی فقط یک جریان انقلابی و ایدئولوژیکی نبوده بلکه در کنار آن بحث مبانی و توسعه فرهنگی بنابر ضروریات و اقتضای زمانی خودش در نظر گرفته است و اگر الان به آن تاکیداتی می‌شود به این علت است که این رویکرد می‌توانست در مسیر تولید اندیشه و فرهنگ، دستمایه و جریان‌ساز باشد و نامگذاری این هفته تاکید به آن فضا است.

 

در مورد تئاترهای خیابانی که قرار است در این هفته اجرا شوند، بگویید...
علت نامگذاری هفته هنر انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی است.  اداره کل هنرهای نمایشی در جایگاه تکریم و گرامیداشت این هفته، ویژه‌برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. لذا ما نیز تلاش کردیم یک‌سری آثار نمایشی در حوزه نقالی، پرده‌خوانی و تئاتر خیابانی که با این هفته و موضوع آن هم‌خوانی دارد را اجرا کنیم این آثار از بیستم تا بیست و چهارم فروردین ماه در محوطه تئاتر شهر تهران اجرا می‌شود. آثار نیز طبق جدولی که منتشر کردیم، عبارتند از: ضرب زورخانه و علی‌نامه‌خوانی که توسط مرشد خرمی اجرا می‌شود. نقالی انقلاب که توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد محسن میرزاعلی اجرا می‌شوند. همچنین نمایش‌های «29» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار، «منم آرش» به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش، «به رنگ پرچم» به نویسندگی و کارگردانی سیدپویا امامی و مجتبی خلیلی، «روح خدا» به نویسندگی و کارگردانی هومن میرمعنوی و «سردار انقلاب» به نویسندگی و کارگردانی اکبر قهرمانی.

 

نسبت این نمایش‌ها با هنر انقلاب چیست؟
همه این آثار به نوعی در برگیرنده فضا و تاریخ انقلاب و رویدادهای پیش و پس از آن هستند و احوالات پیرامونی متناسب با فضای انقلاب را دستمایه خودشان قرار دادند؛ چه قبل از انقلاب و چه در زمان آن. محتوا و موضوع آثار در راستای مسیر حرکتی جریان سازی انقلاب و متناسب با مسیر فرهنگی است که انقلاب بر اساس آن شکل گرفته.

 

مجموعا چند نمایش در این هفته اجرا می‌شوند و آیا این آثار فقط از تهران هستند؟
خیر! آثاری هم از شهرستان‌ها داریم. مهدی صالحیان از آذربایجان، سید پویا امامی از اصفهان و هومن سیدی معنوی از رشت آثاری را اجرا می‌کنند و باقی نمایش‌ها از تهران هستند. ضمن این‌که باید اشاره کنم که ضرب زورخانه و علی‌نامه‌خوانی توسط مرشد خرمی اجرا می‌شود و همه آثار به لحاظ موضوع و محتوا تاریخ انقلاب و پیش از آن و رویدادهایی که با جریان تاریخ انقلاب پیش می‌روند را دستمایه خود قرار دادند. زمانبندی و نعداد اجراها هم باتوجه به جدول منتشرشده در دسترس مخاطبان است. به طور کلی به مدت چهار روز (شنبه تا سه‌شنبه/ 20 تا 24 فروردین 1401) در محوطه تئاتر شهر از ساعت 16 تا 18/15 اجرهای نمایشی خواهیم داشت.

 

آیا این نمایش‌ها پیش از این نیز اجرا شده‌اند؟
همه آثار پیش از این اجرا شده‌اند. البته نقالی و پرده‌خوانی‌ها هر بار با تنوع شکلی دیگر اجرا می‌شوند اما مابقی آثار همگی قبلاً یا در جشنواره‌ها و یا فضاهای دیگر حضور داشتند. امیدواریم بتوانیم فضای مساعد و مناسبی برای اجراهای خیابانی فراهم کنیم و گروه‌ها و رپرتوارهای تئاتری بتوانند در هر شکلی اجرای عمومی خود را داشته باشند.

 

گفتگو از سودابه زیارتی

 




مطالب مرتبط

فریاد بلند هنرمندان تئاتر مقابل تجاوز و ظلم رژیم صهیونیستی در قالب اجراهای «همپا تا اقصی»

گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با زبان نمایش
فریاد بلند هنرمندان تئاتر مقابل تجاوز و ظلم رژیم صهیونیستی در قالب اجراهای «همپا تا اقصی»

گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با زبان نمایش

هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی سراسر کشور با برنامه‌ریزی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی امروز 29 مهر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین نمایش اجرا می‌کنند.

|

نظرات کاربران