در حال بارگذاری ...
بررسی فاصله طبقاتی در سطرهای یک نمایشنامه

مقابله عدالت‌خواهی با خودستایی در «پسر خانواده وینزلو»

نشر قطره کتاب «پسر خانواده وینزلو» اثر ترنس راتیگان را از مجموعه نمایشنامه‌های خود با برگردان فائزه صادقی منتشر و روانه کتابفروشی‌ها کرد.

به گزارش ایران تئاتر ترنس راتیگان نمایشنامه‌نویس بریتانیایی زاده ۱۰ ژوئن ۱۹۱۱ بود که در ۳۰ نوامبر ۱۹۷۷ درگذشت. راتیگان که نثر ویژه و نگاه خاص خود را در نوشتن نمایشنامه داشت، در سال 1946 برنده جایزه الن تری و همچنین در سال 1948 برنده جایزه حلقه منتقدان درام نیویورک شد. او در این اثر با دقتی مثال‌زدنی به واکاوی پدیده‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی و نیز فساد پنهان در طبقات برخوردار پرداخته است. امری که در سال‌ها و دهه‌های پیرامون جنگ‌های جهانی و شکاف معنادار طبقاتی میان ثروتمندان و افراد محروم و بی‌بضاعت جوامع انسانی بسیار موردتوجه بود.

در توضیح متن و روایت نمایشنامه «پسر خانواده وینزلو» آمده: «نبرد آرتور وینزلو بر سر چیست؟ ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی، صیانت از شرافت و حیثیت خانوادگی و یا حفظ غرور، خودخواهی و خودستایی؟ انتخاب درست کدام است؟ ایستادگی و از پا ننشستن در برابر الیگارشی بی‌رحمی که با تصمیم ظالمانه به‌ظاهر کوچک و زدن مهر ننگ بر زندگی پسر نوجوانش، سرنوشت دیگری برایش رقم می‌زند و یا سکوت اختیار کردن و رضایت به تسلیم؟ در این اثر، ترنس راتیگان، با طرح اهمیت کیان خانواده و حفظ شرافت و حیثیت آن به بهایی هرچند گزاف، مخاطب را به چالشی بزرگ فرامی‌خواند.»

نمایشنامه «پسر خانواده وینزلو» نوشته ترنس راتیگان در اسفندماه 1400 در قطع رقعی با جلد شومیز در 164 صفحه توسط نشر قطره منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

این نمایشنامه را فائزه صادقی با نثری قابل‌قبول به فارسی برگردانده است.

 این کتاب را می‌توانید همه‌جا با خود ببرید و بخوانید چون با 182 گرم وزن، همراه سبکی برایتان محسوب می‌شود.ضمناً قیمت کتاب  52 هزار تومان است.




نظرات کاربران