در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

فصل رویش در تئاتر شهرستان‌ها

در هفته‌ای که گذشت، تئاتر استان‌ها همچنان در حال و هوای هفته دفاع مقدس و ایام شب های قدر بود اما از میان اخبار رسیده می‌توان به خوبی تلاش برای رویش و رشد و بیش‌تر را حس کرد.

در هفته گذشته، درگذشت هنرمند آستارا،تقدیر از هنرمندان تئاتر بوشهر در هفته هنر انقلاب در بوشهر،تجلیل از فعالان عرصه‌ هنر انقلاب مازندران،انتخاب هنرمند سال ۱۴۰۰ استان کهگیلویه و بویراحمد،بهسازی ساختمان و محوطۀ «تئاتر شهر» کرمان،آثار راه یافته به جشنواره استانی تئاتر «نهال» میاندوآب،استان زنجان قابلیت تبدیل به پایگاه پانتومیم کشور را دارد،اجرای نمایش «قانلی محراب» در مساجد شهرستان مرزی گرمی، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

درگذشت هنرمند آستارا

مرحوم آرمین بشرویه از هنرمندان برجسته تئاتر و سینمای استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا روز یکشنبه بر اثر بیماری در بیمارستان دکتر شریعتی تهران درگذشت. مرحوم همزمان با عید غدیر خم به دنیا آمد و ایام لیالی قدر و شهادت حضرت علی(ع)به دیار باقی شتافت آرمین بشرویه مبتکر کاراکتر هنری سیلورمن(مرد نقره‌ای)در ایران بود و توانسته بود در دهه گذشته تحول عظیمی را در هنر تئاتر و به خصوص صنعت تبلیغات در سطح کشور ایجاد کند. این هنرمند گیلانی چندین مقام برتر را در جشنواره‌های مختلف تئاتر در عرصه ملی و استانی کسب کرده بود و علاوه بر فعالیت مستمر در هنر نمایش کشور،با گروه‌ها و کارگردان‌های مختلف داخلی و خارجی در عرصه‌های بین المللی،به خصوص در کشورهای کوزوو و لهستان به ایفای نقش پرداخته بود. آرمین بشرویه متولد ۱۳۶۱ شهر بندر مرزی آستارا و فارغ التحصیل رشته بازیگری تئاتر و سینما از دانشگاه سوره تهران است.

 

تقدیر از هنرمندان تئاتر بوشهر در هفته هنر انقلاب  در بوشهر

برپایی مراسم مختلف از جمله دیدار هنرمندان با استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان،غبارروبی گلزار شهدا،اجرای نمایش خیابانی،پخش فیلم و... ازجمله ویژه‌ برنامه‌هایی بود که در هفته هنر انقلاب اسلامی در بوشهر اجرا و برگزار شد. پایان این رویداد نیز با معرفی چهره‌های برتر هنر انقلاب در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین تقدیر از هنرمندان تئاتر طی مراسمی در سینما بهمن بوشهر همراه بود. براساس این گزارش در این مراسم،سیدحسین صافی و علی بحرینی به‌عنوان چهره‌های برتر انقلاب در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انتخاب و برگزیده شدند.

 

تجلیل از فعالان عرصه‌ هنر انقلاب مازندران

آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار با هنرمندان عرصه انقلابی استان با تاکید بر توجه به هنرمندان اظهار داشت:باید نمونه‌ای از هنر زیبا و فاخر را به جامعه عرضه کنیم و شهید آوینی به زیبایی به روایتگری ایثارگران دفاع مقدس پرداخته است.وی با اظهار اینکه شهید آوینی سبک نوین با ادبیات تلفیقی از هنر را در روایتگری ارائه کرده است،افزود:شهید آورینی با مرگ هنرمندانه،شهادت را به آغوش گرفت.امام جمعه ساری تصریح کرد:شعر به گونه‌ای باید سروده و خوانده شود که در مخاطب جذبه ایجاد کند و تأثیر بگذارد و مهندسی سرودن و قرائت شعر امری مهم استدر بخش معرفی و تجلیل از چهره سال هنر انقلاب استان مازندران با برشمردن معیارهایی همچون میزان همکاری با حوزه هنری،تولیدات و افتخارات در عرصه‌های ملی و بین المللی،میزان اثر گذاری و جریان سازی،تربیت نیروهای متعهد و … « مهدی زمانپور کیاسری »(کارگردان و مستندساز)به عنوان چهره ملی و « تورج زایدلی»(بازیگر و کارگردان نمایش)به عنوان چهره استانی هنر انقلاب مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین پس از معرفی چهره سال هنر انقلاب مازندران،از تنی چند از هنرمندان و فعالان استان نیز به خاطر فعالیت‌های مستمر و اثر بخش در عرصه هنر انقلاب از جمله زین العابدین درگاهی،حجت الاسلام سید احمد شفیعی مازندرانی،صادق گنجوی،حمید حمزه نژاد،سید حمزه کاظمی سنگدهی،آتنا فلاحتی شکار سرایی،فرزاد محمد نژاد،ابراهیم فلاح،سمیه اسلامی،سحر محسنی،حسن علیپور،عمران حامی،زهرا قاسمی سنگتراشانی،حسن جعفری و یوسف یونسی تجلیل شدند.

 

انتخاب هنرمند سال ۱۴۰۰ استان کهگیلویه و بویراحمد

سید محمد سلیمی راد،فیلمساز و عکاس کهگیلویه و بویراحمد به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ در استان معرفی شد.در همایشی که روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ توسط حوزه هنری استان با حضور معاون سیاسی استاندار،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی،مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از هنرمندان در تالار لاله شهر یاسوج برگزار شد،از هنرمندانی که سال ۱۴۰۰ در جشنواره‌های ملی جوایزی کسب کردند تجلیل به عمل آمد و در نهایت محمد سلیمی راد هنرمند بین المللی استان بخاطر افتخار آفرینی هایش در جشنواره‌های مختلف ملی و بین المللی به عنوان چهره هنری انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد.محمد سلیمی راد با ساخت مستند سرباز شماره صفر که تحسین منتقدان سینمای ایران را به همراه داشت،سال گذشته تندیس طلای بهترین مستند بخش شهید آوینی پانزدهمین جشنواره بین المللی مستند ایران- سینما حقیقت را به دست آورد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین مستند سینمایی از چهلمین جشنواره فیلم فجر شد.در این مراسم همچنین از «رضا گشتاسب»،نمایشنامه نویس و کارگردان نام آشنای تئاتر ایران زمین،اسحاق آقایی عکاس خوش ذوق و سرشناس استان و ایران،اکبر آیین بازیگر نام آشنای تئاتر استان و ایران و جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان در تمامی رشته‌های حوزه هنر نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

بهسازی ساختمان و محوطۀ «تئاتر شهر» کرمان

بخش‌هایی از ساختمان و محوطه‌ی ساختمان و محوطۀ «تئاتر شهر»،توسط شهرداری کرمان مورد بهسازی و نوسازی قرار گیرد. عبدالرضا شیخ‌شعاعی معاون فرهنگی شهردار کرمان،مهدی بذرافشان مدیر مجتمع «تئاتر شهر» و برخی از هنرمندان تئاتر از مجموعه‌ی «تئاتر شهر» کرمان بازدید کرد.در این بازدید بنا شد بخش‌هایی از ساختمان و محوطه‌ی این مجموعه،توسط شهرداری کرمان مورد بهسازی و نوسازی قرار گیرد. همچنین نیازها و الزامات فوری مجتمع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان،با همراهی سایر بخش‌های شهرداری،در زمینه‌ی فضاسازی محوطه‌ی بیرونی،مناسب‌سازی مسیر ورودی پلاتوی زیرزمین و بهسازی و نوسازی فضای داخلی پلاتوی زیرزمین،با مجموعه‌ تئاتر شهر همکاری کند.

 

آثار راه یافته به جشنواره استانی تئاتر «نهال» میاندوآب

۸ اثر با اعلام هیأت انتخاب آثار جشنواره استانی تئاتر «نهال» میاندوآب به بخش رقابتی این جشنواره را یافتند.جشنواره استانی تئاتر «نهال» شهرستان میاندوآب،هیأت انتخاب آثار این جشنواره متشکل از مجید پهلوانیان - فریدون سید سیاح و مسعود نیازی،پس از بررسی آثار ارسالی،۸ اثر را بدون اولویت به بخش رقابتی این جشنواره به شرح ذیل معرفی کردند:این جشنواره از ۸ الی ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در شهرستان میاندوآب برگزار خواهد شد.

 

استان زنجان قابلیت تبدیل به پایگاه پانتومیم کشور را دارد

مدیر کل و معاونان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به همراه دبیر جشنواره ملی پانتومیم با کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی کشور دیدار و گفت و گو کرده و در خصوص فعالیتهای انجام شده در حوزه تئاتر استان زنجان و همچنین برگزاری جشنواره ملی پانتومیم گزارشی را به وی ارائه دادند. در این نشست که عصر روز چهارشنبه سی و یکم فروردین ۱۴۰۱ در دفتر مدیر کل هنرهای نمایشی برگزار شد،امراله حسنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و رییس جشنواره ملی پانتومیم،ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام شده در حوزه نمایش در استان،در خصوص دلایل برگزاری جشنواره ملی پانتومیم گفت:پانتومیم هنری است کهن که قدمت فراوانی دارد و می‌توان به وسیله آن با تمامی مردم جهان که با هر زبانی حرف میزنند از طریق زبان بدن در قالب یک هنر نمایشی ارتباط برقرار ساخت.جشنواره ملی پانتومیم ایران از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با ریاست امرالله حسنی،مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیری ساسان قجر هنرمند پیشکسوت پانتومیم توسط موسسه تئاتر بهاران در استان زنجان برگزار می‌شود.

 

اجرای نمایش «قانلی محراب» در مساجد شهرستان مرزی گرمی

به‌مناسبت بزرگداشت شب‌های قدر،گروه تئاتر ترمه شهرستان گرمی،نمایش«قانلی محراب» را در مساجد روستاهای شهرستان مرزی گرمی اجرا می‌کند.هم‌زمان با شب‌های پرفیض قدر و به مناسبت گرامیداشت ایام ضربت خوردن و شهادت مولی الموحدین،حضرت علی(ع)،گروه تئاتر ترمه شهرستان گرمی،نمایش«قانلی محراب» نوشته علی حسن زاده را با کارگردانی حسن مهدی زاده در مساجد روستاهای این شهرستان اجرا می‌کند. اجرای این نمایش که از روستای اظماره در ۳۱ فروردین آغاز شده تا ۴ اردیبهشت ادامه دارد.




نظرات کاربران