در حال بارگذاری ...
با دستور وزیر ارشاد مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مسئول پیگیری مشکل شد

رضا رویگری از کهریزک می‌رود
ضرورت تقویت انجمن هنرمندان پیشکسوت برای کمک به سالمندان پرافتخار

ایران تئاتر: همین چند روز پیش بود که انتشار ویدیویی در فضای مجازی از رضا رویگری درحالی‌که روی تخت آسایشگاه سالمندان کهریزک با حال و روحیه درهم و پریشان خطاب به طرفدارانش می‌گفت که نجاتش دهند، تبدیل به یکی از پربازدیدترین‌ها شد و فضای ذهنی جامعه را درگیر خود کرد.

دیدن بازیگری که زادۀ ۶ دی ۱۳۲۵ شمیران است و روزی در کارگاه نمایش با اجراهای خوب خود درخشیده، یا بازیگری که در نقش کیان ایرانی در مجموعه مختارنامه محبوب دل بسیاری از ایرانیان شده یا وقتی شرایط مهیا بوده نقش‌آفرینی‌های درجه‌یکی چه در تئاتر و چه سینما از خود به یادگار گذاشته از جمله نمایش معرکه در معرکه، در این شرایط نامساعد آن هم با آن وضعیت جسمی نامطلوب ناراحتی بسیاری ایجاد کرد؛ اما این‌همه ماجرا نبود. همین چند ماه پیش بود که با پیگیری کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی قرار بود با همراهی کنسرت بزرگ صبا رضا رویگری بار دیگر ترانه الله الله را اجرا کند اما با همه کوشش‌ها شرایط جسمانی نامساعد رویگری اجازه نداد این کار عملی شود. کاری که شاید تأثیر بسیاری در حال و روحیه او می‌گذاشت. در اختتامیه چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر هم با برنامه‌ریزی مدیران جشنواره، رویگری از جمله هنرمندانی بود که موردتقدیر قرار گرفت و با ویلچر روی صحنه حاضر شد و کسانی که در صندلی‌های ردیف‌های جلوی تالار وحدت نشسته بودند برق شادی و شور را در چشمان او شاهد بودند وقتی از تئاتر حرف زد و معرفت تئاتری‌ها را ستود و تندیس جشنواره را گرفت. قصه بی‌پناهی برخی هنرمندان باسابقه و کهن‌سال یا هنرمندانی که به دلیل بیماری‌های سخت دچار مشکلات بسیار شدند، سر دراز دارد و هرچقدر هم بی حافظه باشیم، شرایط سال‌های آخر زندگی هنرمندان فقیدی چون مهری مهرنیا، ثریا حکمت، مهری ودادیان و ... فراموش‌شدنی نیست. شاید بازخوانی دقیق قصه حالا به غصه نشسته رضا رویگری که روزی در صدر مجامع نمایشی می‌نشست و حالا رو به دوربین موبایل، غمگنانه و در خود فرورفته از فشار کسالت جسمانی و روحی از دوستداران خود برای نجاتش از وضعیتی چنین نامطلوب با لحنی ناراحت‌کننده طلب کمک می‌کند ازاین‌جهت که فکری اساسی برای این دسته از هنرمندان شود، لازم و ضروری است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نماینده وزیر ارشاد شد

ساعتی بیشتر از انتشار فایل ویدیویی موصوف نگذشته بود که با پیگیری رئیس سازمان سینمایی، وزیر ارشاد در جریان ماوقع قرار گرفت و محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را به نمایندگی خود مأمور رسیدگی و رفع مشکلات پیش‌آمده برای رضا رویگری کرد.

این‌گونه بود که روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دیدار این بازیگر پیشکسوت رفت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به دیدار با این هنرمند پیشکسوت گفت: بلافاصله پس از انتشار ویدئویی از آقای رویگری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از من خواستند با حضور در آسایشگاه کهریزک دلیل بستری شدن ایشان در آسایشگاه را بررسی و اقدامات لازم در این جهت انجام پذیرد.

پوراحمدی در ادامه افزود: توجه به وضعیت معیشتی و سلامت اصحاب فرهنگ و هنر از وظایف صندوق اعتباری هنر است و تمام تلاش ما این است که به طرق مختلف از جامعه فرهنگ و هنر کشور حمایت کنیم.

او در ادامه افزود: پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده از همسر و مسئولان آسایشگاه کهریزک مشخص شد، دلیل اصلی بستری ایشان موضوع مسکن نبوده و آقای رویگری به دلیل شرایط ویژه جسمانی پس از ترخیص از بیمارستان باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گرفتند که این امکان در منزل مهیا نبوده و پزشکان معالج و همسر ایشان آسایشگاه کهریزک را به دلیل امکانات ویژه و کادر پرستاری مجرب برای گذراندن دوران نقاهت وی پیشنهاد دادند. ازآنجایی‌که آقای رویگری در جریان اقداماتی که برای سلامت ایشان در آسایشگاه کهریزک ضروری است نبودند، اقدام به انتشار این ویدئو کردند.

پوراحمدی در خصوص حل مشکلات این بازیگر قول مساعد داد و گفت: با دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم تا مشکلات آقای رویگری طی روزهای آتی مرتفع شود.

وی در ادامه گفت: طی چند سال اخیر تلاش کردیم در کنار آقای رویگری باشیم و در حد مقدورات صندوق از ایشان با اعطای تسهیلات بلاعوض، انجام بیمه درمان تکمیلی و پرداخت هزینه‌های درمان و بسته‌های معیشتی حمایت‌های لازم به عمل آوریم.

پوراحمدی ضمن ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید کرد: برای پرداخت هزینه‌های درمانی و پرستاری ایشان چه در منزل و یا فراهم نمودن امکانات ویژه برای مراقبت از ایشان در خارج از منزل آمادگی کامل را داریم.

وی درعین‌حال اظهار داشت: با تأکید مقام عالی وزارت، در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهیم کرد هرگونه اقدام برای بهبود شرایط ایشان انجام شود و از هیچ کمکی دریغ نکنیم.

همچنین مدیرعامل صندوق اعتباری هنر طی دیدار با مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک در جریان وضعیت درمانی و نگهداری این هنرمند قرار گرفت و با تأکید بر آمادگی همه‌جانبه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر برای بهبود شرایط درمانی و معیشتی این هنرمند پیشکسوت، ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر شاهد حضور آقای رویگری در صحنه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون باشیم.

رویگری عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نیست!!

از دیگر سو سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به ماجرا ورود کرد و نسبت به این موضوع توضیحاتی را اعلام کرد.

او در گفت‌وگو با مهر درباره برخی از صحبت‌ها و حواشی مرتبط با شرایط فعلی رضا رویگری خواننده و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که پس از انتشار فیلمی از وضعیت نامناسب این هنرمند در آسایشگاه سالمندان در فضای مجازی مطرح شد، اظهار داشت: بنده هم به سهم خود از شرایطی که برای جناب رویگری پیش‌آمده بسیار ناراحتم و نهایت تلاشم را انجام می‌دهم که در این زمینه هر پیگیری که لازم باشد را انجام دهیم، اما متأسفانه این هنرمند ارزنده کشورمان عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نیست و از سال ۱۳۹۴ که مکاتبات برای عضویت این هنرمند آغاز شد، شورای ارزشیابی هنرمندان تشخیص نداده که ایشان می‌تواند عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت شود.

عظیمی گفت: بنده تلاش کردم این هنرمند را طی مقاطع مختلف در جریان خدمات و فعالیت‌های موسسه قرار بدهم؛ حتی تلاش کردیم تا در حد امکانات و شرایطی که داشتیم، جناب رویگری را با سایر اعضا به سفر یا دورهمی و جشن‌ها ببریم تا حال و هوای روحی این هنرمند پیشکسوت تغییر کند، ولی به دلیل اینکه این هنرمند از جهت شرایطی که توضیح دادم عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نبودند، پیگیری مسائل مرتبط با این هنرمند، با موسسه نبوده است. هرچند به دلیل وظیفه‌ای که در موسسه هنرمندان پیشکسوت داریم از کنار موضوع نیز بی‌تفاوت رد نشدیم و یک دغدغه دائمی در این زمینه داشته‌ایم.

او افزود: مدارک و شواهد گواه است که نهایت تلاش خود را برای عضویت ایشان در موسسه انجام دادیم. حتی ۱۱ روز از استقرار مجدد اینجانب به‌عنوان مدیرعامل موسسه نگذشته بود که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ مجدداً نامه‌ای به شورای ارزشیابی هنرمندان ارسال و درخواست عضویت استاد رویگری را مطرح کردم. از طرفی فارغ از تمام این احوال، بنده به‌شدت دنبال حواشی و مسائل این هنرمند عزیز و گرامی بودم؛ یعنی اصلاً چنین نبوده که چون جناب رویگری عضو موسسه نیست، ماجرا را رها کرده باشیم. حتی به خاطر دارم از جانب ایشان مطلبی تهیه شد و ضمن تشریح شرایطی که در آن قرار داشتند بنا شد که بخشی از اظهارت وی درباره شرایطی که دارد با تأیید ایشان در رسانه‌ها منتشر شود، ولی به دلیل اینکه جناب رویگری تلفن خود را پاسخ نداد و ما هم ناگزیر بودیم به دلیل رعایت اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای خبرنگاران حتماً تأیید وی را برای انتشار مصاحبه داشته باشیم، این امر نیز میسر نشد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: برخی از مسائل خانوادگی جناب رویگری هم از جمله محدودیت‌هایی است که وزارت ارشاد یا موسسه هنرمندان پیشکسوت نمی‌تواند به لحاظ اخلاقی و خانوادگی به آن ورود یا دخالت کند.

عظیمی تصریح کرد: بنده و تمام مدیران ذی‌ربط هم مانند تمام دغدغه‌مندان اهل هنر و هم به‌عنوان مدیر فرهنگی علاقه‌مند و پیگیر هستیم که جناب رویگری هرچه زودتر در شرایط مطلوبی قرار گیرد. البته بنده به‌صورت کامل در جریان هستم که در حوزه معاونت امور هنری و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مسائل مرتبط با جناب رویگری در حال پیگیری است.

پرویز پرستویی و کمک برای فراهم کردن مسکن و پرستار 24 ساعته

پرویز پرستویی هم از جمله کسانی بود که با دیدن شرایط رضا رویگری با کمک دوستانش برای فراهم کردن شرایط مناسب برای دوست و همکار قدیمی‌اش که به گفته خودش خاطرات بسیار خوبی از دوران همکاری در کارگاه نمایش با او دارد و به تعبیر او زحمت بسیاری در عرصه تئاتر کشیده است، قدم عملی برداشت. این بازیگر که در این سال‌ها فعالیت‌های انسان دوستانه را در برنامه‌های کاری خود قرار داده، این بار هم اعلام کرد که آپارتمانی فراهم شده و پرستاری تمام‌وقت رویگری را در طول شبانه‌روز همراهی خواهد کرد. این موضوعی بود که همزمان با ملاقات علیرام نورایی و ... از  طریق تماس تصویری به هنرمند اعلام و  احساس شادمانی را در رضا رویگری ایجاد کرد.

روایت مسئولان کهریزک و حضور هنرمندان کنار رویگری

با انتشار ویدیوی حاوی درخواست رضا رویگری و طلب کمک برای رفتن از کهریزک که خود این بازیگر آن را به زندان تعبیر کرده بود، پیگیری‌های زیادی از سوی مردم، هنرمندان و برخی مسئولان انجام شده تا کمکی به شرایط زندگی این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شود.

یکی از دست‌اندرکاران آسایشگاه کهریزک به ایسنا گفته که از آن روز تاکنون تماس‌های متعددی از تهران و شهرستان با این مرکز گرفته شده تا هم جویای حال رویگری باشند و هم به طریقی با در اختیار قرار دادن منزل یا پرستار به او کمک کنند.

همچنین صبح روز ششم اردیبهشت‌ماه چند همکار و دوست رضا رویگری از جمله علیرام نورایی و شهربانو منصوریان به نمایندگی از جمعی همکاران دیگر خود به ملاقات در آسایشگاه رفتند و پرویز پرستویی هم که در سفر است، در تماسی تصویری با رویگری صحبت کرد.

همان‌طور که پیش‌تر هم خواندید، پرستویی هم تأیید کرده که قرار شده با پیگیری‌های این گروه و یکی از دوستانش به نام علیرضا اصغری منزلی به همراه پرستار برای رضا رویگری فراهم شود تا پس از بهبود شرایط جسمی و ترخیص از آسایشگاه در آنجا اقامت کند.

همچنین تأکید شده که این محل اقامتی متعلق به خانواده رویگری نخواهد بود و صرفاً در اختیار هنرمندانی با شرایط مشابه قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر رویگری در آسایشگاه کهریزک تحت درمان است و فیزیوتراپی، کار درمانی و نکات بهداشتی برای او انجام می‌شود.

محسن پزشکی، مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک در خصوص وضعیت این بازیگر گفته است: بنا به اظهارنظر همسر رضا رویگری، پیش از اینکه ایشان در کهریزک نگهداری شود در بیمارستان بستری بوده که پزشکان توصیه کردند ایشان باید در مرکزی که امکانات توان‌بخشی و فیزیوتراپی در آنجا وجود دارد، اسکان داده شوند و بنا به مقتضیات و شرایط خانوادگی و اجتماعی ایشان، از کهریزک درخواست شده که کمک و همراهی کنند و آسایشگاه با این خانواده همراهی کردند و طی یک هفته گذشته این کار صورت گرفت.

روایت تارا کریمی همسر رضا رویگری؛ بعضی‌ها صرفاً برای دیده شدن سراغ رضا رویگری رفتند

تارا کریمی همسر رضا رویگری فردای روز انتشار ویدیوی حاوی صحبت‌های این هنرمند در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های مجازی شرایط بیماری رویگری را بسیار دشوار توصیف کرده و گفته: رویگری از عید و در دورانی که در بیمارستان مدرس بستری بود شرایط مساعدی ندارد و نگهداری از او نیاز به مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی ویژه دارد. در همه این سال‌ها هر کاری از دستم برآمده با جان‌ودل انجام داده‌ام. شرایط مالی مناسبی برای بستری ایشان در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی هم نداشتیم و با مشورت و به لطف مسئول موسسه کهریزک رضا را در این مرکز بستری کردیم چون ایشان واقعاً به موارد و خدماتی چون فیزیوتراپی دارد و کهریزک تنها مرکزی بود که در این مسیر ما را همراهی کرد.

او در این گفت‌وگو افزوده: 5 سال است سختی‌های بسیاری را متحمل شدیم تا آقای رویگری شرایط مناسبی داشته باشد و در این راه تنها بوده‌ام. بسیاری از همکاران و دوستان ایشان در این سال‌ها او را تنها گذاشته‌اند. برخی قضاوت‌ها در مورد این ویدئو واقعاً ناراحت‌کننده است. ما با توجه به همه شرایط و امکانات کهریزک را انتخاب کردیم. ای‌کاش دوستانی که این ویدیو را منتشر و پخش کردند قبل از این کار با من تماس می‌گرفتند تا توضیح می‌دادم چرا این انتخاب را برگزیدیم. ضمن اینکه از اول هم قرار نبود آقای رویگری دائم در کهریزک بمانند. من با برخی نهادها و مراکز از قبل در تماس و هماهنگی بودم و به من گفته بودند کنار ما خواهند بودند. بعضی‌ها صرفاً برای دیده شدن سراغ رضا رویگری رفتند. درعین‌حال توصیه می‌کنم به این دست مسائل واقع‌بینانه‌تر نگاه کنیم.

تقویت انجمن هنرمندان پیشکسوت برای کمک به سالمندان پرافتخار 

این ماجرا با دخالت وزیر ارشاد و سایر چهره‌ها علی‌الظاهر ختم به خیر خواهد شد اما به نظر می‌رسد باید برای هنرمندان کهن‌سال و نیز هنرمندانی که دچار بیماری‌های پیش‌رونده و شدید هستند و عملاً دچار ده‌ها مشکل اقتصادی و ... هستند لازم است با برنامه‌ریزی و تعیین مرکزی مسئول نسبت به تأمین سرپناهی امن و دارای امکانات پزشکی که شأن هنری این عزیزان هم حفظ شود، در عمل، اقدامی دامنه‌دار و مستمر و مدون اقدام شود. این ضرورتی است که شرایط رضا رویگری در این ماه‌ها و به‌خصوص این چندروزه کاملاً آن را عیان کرده است.بهترین راه تقویت انجمن هنرمندان پیشکوت است به شرط آنکه هنرمندان برجسته ای مانند رویگری از دایره پیشکسوتی بیرون نمانند! 




مطالب مرتبط

سیدمجید پوراحمدی در نشست با خبرنگاران مطرح کرد

امیدبخشی، توانمندسازی و شفافیت؛ مهم‌ترین اقدامات صندوق اعتباری هنر
سیدمجید پوراحمدی در نشست با خبرنگاران مطرح کرد

امیدبخشی، توانمندسازی و شفافیت؛ مهم‌ترین اقدامات صندوق اعتباری هنر

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ارائه ده‌ها طرح و خدمت توسط صندوق اعتباری هنر، از امیدبخشی، توانمندسازی هنرمندان، نهادینه شدن عدالت فرهنگی و شفافیت به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات این مجموعه در سال 1402 نام برد.

|

توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است
توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری موفق جشنواره تئاتر فجر چهل‌ودوم در صفحه شخصی فضای مجازی خود نوشت تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است.

|

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین­‌المللی تئاتر فجر

هنر نمایش از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی است
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین­‌المللی تئاتر فجر

هنر نمایش از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نوشت: «این رویداد می‌تواند گسترۀ معنایی شایسته و محتواهای ارزنده را در گونه­‌های مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان فرهنگ و هنر ایران اسلامی ارائه دهد.»

|

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فقدان آتیلا پسیانی

خانواده سینما و تئاتر، داغدار درگذشت هنرمندی توانا و معلمی دلسوز شد
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فقدان آتیلا پسیانی

خانواده سینما و تئاتر، داغدار درگذشت هنرمندی توانا و معلمی دلسوز شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای درگذشت آتیلا پسیانی نوشت متاسفانه، خانواده شریف سینما و تئاتر، داغدار درگذشت هنرمندی از نسل بزرگان عرصه هنر شد.

|

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعلام کرد

۷۰۰ هنرمند متقاضی مسکن استان تهران صاحب پرونده شدند
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعلام کرد

۷۰۰ هنرمند متقاضی مسکن استان تهران صاحب پرونده شدند

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اقدامات انجام شده برای کمک به تأمین مسکن اصحاب فرهنگ و هنر، گفت برای ۷۰۰ هنرمند متقاضی مسکن استان تهران در سال ۱۴۰۲ پرونده تشکیل شده است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

نظرات کاربران