در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

رونق جشنواره‌های موضوعی در استان‌ها

در هفته‌ای که گذشت جشنواره‌ها و مسابقات استانی در حوزه‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی، پانتومیم و .... آغاز شد.

در هفته گذشته، مسابقه نمایشنامه نویسی «انسان، هنر، بحران» کردستان، اعلام جدول اجراها و معرفی دبیر و داوران بخش منتقدان جشنواره ملی پانتومیم ایران زنجان، همایش تئاتر خیابانی مهر ویژه ماه مبارک رمضان در ایلام، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه شمال غرب کشور در خلخال، کارگاه تخصصی بازیگری و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در قم و ضرورت تجهیز و نگهداری سالن آمفی تئاتر سقز، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

مسابقه نمایشنامه نویسی «انسان، هنر، بحران» کردستان

داوری آثار دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی «انسان،هنر،بحران» بر عهده ناصح کامگاری،فارس باقری و دلشاد حسین است. انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان،نخستین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی «انسان،هنر،بحران» را در مرداد ماه سال ۹۹ با اولویت بحران کرونا به صورت سراسری برگزار نمود و در دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز با هدف تقویت بنیان نمایشنامه نویسی کوردی فراخوان دومین دوره این مسابقه را مختص نمایشنامه‌های کوردی منتشر کرد که با استقبال خوب هنرمندان داخل و خارج کشور مواجه شد. به همت واحد کردستان شناسی دانشگاه آزاد استان آثار برگزیده به چاپ می‌رسند و این رویداد گامی موثر در ارتقای نمایشنامه نویسی منطقه به عنوان پایه و اساس تئاتر کوردی خواهد بود. آثار منتخب اولین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی انسان هنر بحران نیز در قالب یک جلد کتاب به چاپ رسیده است که در اختتامیه دومین دوره مسابقه که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد رونمایی و منتشر خواهد شد. ویژگی متفاوت این دوره از مسابقه نمایشنامه نویسی را نحوه داوری آثار عنوان کرد و گفت توسط دبیرخانه نام نویسنده از تمامی نمایشنامه‌ها حذف شد و نمایشنامه‌ها بدون نام نویسنده به مرحله داوری رفت. آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه،اردیبهشت ماه جاری در سنندج برگزار خواهد شد. دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی، «انسان،هنر،بحران» را انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و واحد کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌کند.

 

اعلام جدول اجراها و معرفی دبیر و داوران بخش منتقدان جشنواره ملی پانتومیم ایران زنجان

مصطفی محمودی به عنوان دبیر و امین اشرفی به همراه علی آقاجانلو به عنوان داوران بخش منتقدان جشنواره ملی پانتومیم ایران انتخاب و معرفی شدند. نشست های تحلیل و بررسی نمایش های شرکت کننده در جشنواره، در پایان هر روز با رویکرد آموزشی، علمی و تحلیلی، برنامه ویژه بخش منتقدان جشنواره امسال  است. طبق جدول اجراها،  آغاز رسمی جشنواره ملی پانتومیم ایران ساعت 10 صبح روز سه شنبه مورخ 1401/02/20 و با اجرای مراسم خوش آمدگویی در سالن انتظار فرهنگسرای امام خمینی (ره) خواهد بود و اختتامیه این جشنواره که به ریاست امرا... حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیری هنرمند پیش کسوت هنرهای نمایشی کشور و استان زنجان ساسان قجر برگزار می‌گردد،ساعت ۱۷:۳۰ روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ در محل تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره)برگزار خواهد بود.

 

همایش تئاتر خیابانی مهر ویژه ماه مبارک رمضان در ایلام

با حمایت تشکل های قرآن و عترت استان ایلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد ایلام همایش تئاتر خیابانی مهر «ویژه ماه مبارک رمضان» برگزار شد. همایش تئاتر خیابانی مهر (ویژه ماه مبارک رمضان) حمایت تشکل های قرآن و عترت استان ایلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد ایلام در شهرستان های استان ایلام از شب قدر تا عید سعید فطر برگزار می‌شودمکان اجرا این نمایش ها در مصلی و مساجد هر شهرستان، گلزار شهدا، یادمان شهدای گمنام، بوستان‌های فرهنگی و حسینه‌های استان بود.

 

برگزاری جشنواره تئاتر منطقه شمال غرب کشور در خلخال

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با اعلام اینکه برگزاری مطلوب و شایسته جشنواره تاتر منطقه‌ای سال قبل خلخال و استقبال بسیار گرم اهالی هنر پرور این شهرستان،از جمله عوامل انتخاب خلخال به عنوان میزبان جشنواره تئاتر منطقه‌ای استان‌های شمال غرب کشور در سال ۱۴۰۱ است، گفت:اجرای نمایش‌های هفتمین دوره از جشنواره تئاتر خلخال که سال گذشته با وجود حاکمیت شرایط کرونایی برجامعه برگزار شد از لحاظ فرم،محتوا و شکل بسیار برتر و بهتر از جشنواره‌های اجرا شده در سال‌های گذشته این شهرستان بوده است. وی از تلاش برای ارتقا جایگاه فرهنگی و هنری شهرستان‌های استان اردبیل و با هدف زمینه سازی برای اجرای جشنواره‌ها در طول سال خبر داد و اظهار داشت: با هدف تمرکززدایی برنامه‌های هنری از مرکز استان برای اجرای جشنواره‌های هنری در سطح استانی و ملی در سطح همه شهرستان‌های این استان در سال جاری برنامه ریزی شده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اعلام اینکه اعتبارات تکمیل دو پروژه نیمه‌کاره ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرهای کلور و هشجین مراکز بخش‌های شاهرود و خورش رستم خلخال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان تامین شده و با ابلاغ آن بزودی عملیات اجرایی ساخت و تکمیل این دو پروژه فرهنگی و هنری شهرستان اغاز می‌شود، سال ۱۴۰۱ را سالی پربار برای هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر استان عنوان کرد.

 

کارگاه تخصصی بازیگری و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در قم

کارگاه سه روزه تخصصی بازیگری و کارگردانی با حضور علیرضا کوشک جلالی کارگردان نمایش روبینسون و کروزو در تالار فرهنگ و هنر شهر قم برگزار شد. این کارگاه که طی روزهای 11 ، 12 و 13 اردیبهشت 1401 هر روز به مدت 6 ساعت با حضور هنرمندان و هنرجویان انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد ، به همت انجمن هنرهای نمایشی و موسسه ی فرهنگی هنری قاب سفید قم برگزار و مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت. کوشک جلالی ، به دلیل اجرای نمایش روبینسون و کروزو که از 13 اردیبهشت هرشب ساعت 20 در تالار فرهنگ و هنر به اجرا در می آید ، در شهر قم حضور یافته است. کارگاه تخصصی بازیگری و کارگردانی، اولین کارگاه آموزشی در سال 1401 است که در راستای اهداف آموزشی انجمن هنرهای نمایشی استان قم برگزار می شود. انجمن هنرهای نمایشی استان قم در نظر دارد در سال 1401 کارگاه های تخصصی دیگری را نیز در این استان برگزار نماید.

 

ضرورت تجهیز و نگهداری سالن آمفی تئاتر سقز

علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان  در ادامه سفر کاری به شهرستان سقز از بخش‌های مختلف مجتمع فرهنگی هنری به ویژه سالن اجتماعات این شهر بازدید و در جریان مشکلات و نارسایی‌های این مکان فرهنگی هنری قرار گرفت. علیرضا اسماعیلی مدیر بخش خصوصی سالن ارشاد در این بازدید از مشکلات این سالن با توجه به قدمت ساختش از سال ۷۸ تاکنون،مطالبی را عنوان و ضرورت تعمیرات و تغییرات اساسی در این سالن را مطالبه کرد و با توجه به کمک و مساعدت مبلغ دویست میلیون تومانی دکتر نصر الهی زاده به سالن ارشاد سقز،خواهان تزریق این بودجه به تعمیرات و تغییرات سالن شد. سالن ارشاد تنها سالن استاندارد سقز است و با توجه به برگزاری جشنواره تئاتر کوردی در سقز،اجراهای عمومی،جشنواره‌های شهروند و نمایشنامه خوانی و... در سقز،ضرورت نگهداری و تعمیرات اساسی آن بطور مستمر وهر سال ضرورت جدی و انکار ناپذیر است.

 




نظرات کاربران