در حال بارگذاری ...
با حضور اصحاب فرهنگ و رسانه استان زنجان برگزار شد

نشست خبری جشنواره ملی پانتومیم ایران

نشست خبری جشنواره ملی پانتومیم ایران با حضور مدیران مسئول نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از زنجان  نشست خبری این جشنواره صبح روز دوشنبه مورخ 1401/02/19  با حضور اصحاب رسانه و مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری های استان زنجان در محل تالار اندیشه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار گردید.

ابراهیم قاسمی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان پس از خیر مقدم به کلیه میهمانان و مدعوین اظهار داشت: این جشنواره به‌صورت ملی و از تاریخ 20 الی 22 اردیبهشت سال جاری به میزبانی استان زنجان برگزار می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1401 با چشم‌انداز جدید در دو بخش هدف گذاری شده است، افزود: هدف اول، حضور پر رنگ استان زنجان در برنامه‌های ملی است که سعی خواعیم کرد تعداد جشنواره‌ها و برنامه‌ها در سطح ملی افزایش یابد که جشنواره پانتومیم نیز یکی از این‌جشنواره ها است.

وی افزود: هدف دوم، عدالت فرهنگی است که در صورت اقتضای شرایط، برخی اختتامیه‌ها را در شهرستان‌ها برگزار خواهیم کرد.

او با تاکید بر تعامل رسانه‌ها با اداره کل و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و جشنواره‌ها اظهار داشت: نه تنها در بحث اطلاع‌رسانی بلکه انتظار داریم بازخورد برنامه‌ها نیز توسط رسانه‌ها به اداره کل انعکاس داده شود تا اشکالات در نحوه اجرای برنامه‌ها مشخص شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سال جاری این است که بعد از برگزاری برنامه‌ها بتوانیم ارزیابی از نقاط قوت و ضعف داشته باشیم تا نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برای برنامه‌های بعدی اصلاح کنیم.

وی ضمن قدردانی از تمام نهادهایی که در برگزاری این جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کنند، افزود: در کنار هم قرار می‌گیریم تا با تعامل رسانه‌ها این رویداد ملی را هم در سطح استان و هم کشور منتشر و معرفی کنیم.

در ادامه ساسان قجر، دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران نیز در این نشست گفت: نزدیک به 8 سال برای راه‌اندازی و برگزاری این جشنواره در استان زنجان تلاش کردیم تا جشنواره‌ای ملی، در حوزه تئاتر در استان زنجان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: پیگیری برگزاری جشنواره به زمانی رسید که با حضور آقای حسنی مدیرکل فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، کار خود را به‌صورت بسیار جدی و سریع آغاز کرد و طی هماهنگی‌ها این جشنواره از 20 لغایت 22 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

ساسان قجر با بیان اینکه جشنواره طبق برنامه از ساعت 10 صبح مورخ 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره طی 2 روز برگزار خواهد شد و اختتامیه نیز ساعت 17:30 عصر روز پنج‌شنبه 22 اردیبهشت ماه خواهد بود

وی ضمن قدردانی از تمام مسئولان و مدیران استان در حمایت و همراهی در برگزاری این جشنواره افزود: جشنواره ملی پانتومیم ایران به‌صورت دائمی و هر سال در زنجان برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: بعد از اتمام جشنواره تلاش می‌کنیم که هرچه سریع‌تر فراخوان جشنواره بین‌المللی پانتومیم را انتشار داده تا بتوانیم سال بعد شاهد برگزاری آن باشیم.

وی با اشاره به وصول 41 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره اظهار داشت: انتظار چنین استقبالی را نداشتیم و علاوه بر آثار مذکور 17 گروه خارجی نیز برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کردند و فیلم اجراهای خود را نیز ارسال کردند تا در بخش میهمانان حضور داشته باشند اما به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت در تردد، حضور ایشان امکانپذیر نشد.

ساسان قجر با بیان اینکه 12 اثر از بین 41 اثر ارسالی برای بخش پایانی جشنواره انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: این آثار تا حدودی توانسته بودند خود را به مفاهیم و تکنیک‌های پانتومیم نزدیک کنند.

وی افزود: آثار خوبی در بعضی بخش‌ها به دبیرخانه رسیده بود و در بعضی بخش‌ها نیز یک الی 2 اثر ارسال شده بود که مورد نظر دبیرخانه نبود.

دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: کیفیت آثار در این جشنواره برای ما مهم است لذا با حساسیت به آثار نگاه کردیم تا کیفیت لازم را داشته و به مفاهیم پانتومیم، نزدیک‌تر باشند.

وی یادآور شد: یکی از آثار از استان کرمان به دلیل دانشجو بودن هنرمندان آن امکان حضور نداشتند و در آخرین لحظات از حضور در جشنواره انصراف دادند و لذا 11 اثر باقیمانده به رقابت با یگدیگر می‌پردازندکه از بین آنها  2 اثر نیز از استان زنجان هستند.

ساسان قجر ضمن معرفی اعضای هیات داوران و هیات منتقدان جشنواره و با بیان اینکه در این هیات‌ها از هنرمندان زنجانی نیز استفاده شده است، اظهار داشت: هیات منتقدان که آثار را تحیلیل می‌کنند، یک اثر را به عنوان اثر منتخب به دبیرخانه معرفی می‌کنند و هیات داوران نیز 3 اثر را از لحاظ مختلف برگزیده و به دبیرخانه معرفی می‌کنند ضمن اینکه یک اثر هم به احتمال زیاد از نگاه تماشاگران انتخاب خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: پانتومیم یکی از قدیمی ترین اشکال نمایش است که در آن بدون اینکه کلامی گفته شود، می توان با حرکات بدن، تمام مفاهیم و کلمات و جملات را برای مخاطبین به نمایش بگذارد و مخاطبین نیز با هر سطح سواد و فکری می‌توانند با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه تئاتر، عمل دراماتیک بر روی صحنه است اما پانتومیم، خود عمل در صحنه است که محتوا را به تماشاگر انتقال می‌دهد، اظهار داشت: از طریق هنر پانتومیم می‌توان تمام آداب، رسوم، فرهنگ، هنر و سنن ایران اسلامی را انتقال داد و سیاستگذاری ما برای سال بعد این است که بخش آیین‌ها و مراسم فولکلور و آیین‌های مذهبی را هم بتوانیم به این جشنواره افزوده و فعالیت‌های چشمگیری داشته باشیم.

گفتنی است جشنواره ملی پانتومیم ایران به ریاست امر ا.لله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان زنجان و دبیری ساسان قجر هنرمند پیش کسوت و ارزنده استان زنجان از 20 لغایت 22 اردیبهشت ماه 1401 در زنجان برگزار می گردد.




مطالب مرتبط

داور دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح کرد

رضا کشاورز: اولویت داوری توجه به تکنیک‌های پانتومیم و سپس دیگر تکنیک‌ها بود
داور دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح کرد

رضا کشاورز: اولویت داوری توجه به تکنیک‌های پانتومیم و سپس دیگر تکنیک‌ها بود

رضا کشاورز، داور دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با ابراز خشنودی از اطلاق عنوان بین‌المللی به دومین دوره برگزاری این رویداد گفت جوایز را به‌گونه‌ای چیدیم که اولویت، تکنیک‌های پانتومیم و سپس دیگر تکنیک‌ها باشد.

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

با حضور هنرمندانی از 7 استان

نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور در زنجان آغاز شد
با حضور هنرمندانی از 7 استان

نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور در زنجان آغاز شد

نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور با حضور هنرمندانی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین عصر یکشنبه ۲۷ مهر در زنجان آغار به کار کرد.

|

گفت‌وگو با دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

ساسان قجر: قانع به معرفی جشنواره پانتومیم زنجان در رتبه چهارم جهان نیستم
گفت‌وگو با دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

ساسان قجر: قانع به معرفی جشنواره پانتومیم زنجان در رتبه چهارم جهان نیستم

ساسان قجر، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با بیان این‌که به معرفی جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در رده چهارم جهان قانع نیست، گفت در صورت موافقت مدیرکل هنرهای نمایشی شعبه‌ای از خانه پانتومیم را در تهران تاسیس می‌کنیم تا به آموزش متمرکز، فنی و تکنیکی این ...

|

داور ترکیه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم مطرح کرد

هنرمندان باید روی انرژی، صدا، نفس و حرکات بدنی کار کنند
داور ترکیه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم مطرح کرد

هنرمندان باید روی انرژی، صدا، نفس و حرکات بدنی کار کنند

میرزا متین‌زارع، داور ترکیه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با اشاره به ضعف آموزش در آثار این رویداد هنری از لزوم توجه هنرمندان فعال این عرصه روی انرژی، صدا، نفس و حرکات بدنی‌‌شان گفت.

|

«پانتومیم یا میم؟»، مسئله این است

«پانتومیم یا میم؟»، مسئله این است

حامد شفیع‌خواه: دومین جشنواره پانتومیم زنجان با همه سختی‌ها و چالش‌ها جنگید و پیروز این نبرد نسلی جوان است که حالا فردای هنری خود را متفاوت می‌بیند. هنری که در نگاه اول به یک بازی می‌ماند، اما ...

|

گزارش آیین پایانی دومین جشنواره پانتومیم زنجان

از اعلام برندگان تا اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی
گزارش آیین پایانی دومین جشنواره پانتومیم زنجان

از اعلام برندگان تا اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی

در آیین پایانی دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، ضمن معرفی آثار و هنرمندان برتر، دستکش طلایی به خانواده زنده‌یاد فردوس کاویانی اهدا شد.

|

نظرات کاربران