در حال بارگذاری ...
با حضور 25 گروه نمایشی

نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور در قزوین آغاز شد

مدیرکل زندان‌ها، اقدامات تأمینی و امنیتی استان قزوین گفت: ۲۵ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ به میزبانی قزوین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قزوین ، حمیدرضا جهانگیری پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع اجرای نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور، با اشاره به اینکه ۲۵ گروه نمایشی در این جشنواره از  ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ به میزبانی قزوین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، اظهار کرد: نمایش‌های راه یافته به مرحله کشوری در سالن کتابخانه علامه رفیعی و کتابخانه امام خمینی (ره) در مدت تعیین شده (صبح و عصر) با حضور داوران و عموم مردم به اجرا درمی‌آیند.

وی افزود:۸۲ اثر نمایشی از ۳۱ استان برای حضور در نوزدهمین جشنواره سراسری تئاتر زندانیان نام نویسی کرده بودند که در نهایت ۲۵ اثر از سوی هیئت بازبین جشنواره در استان قزوین متشکل از کیوان حبیبی،آذر متفکر از هنرمندان تئاتر استان و کارشناس هنری اداره کل زندان‌های استان قزوین و بنده به عنوان دبیر جشنواره برای شرکت در مرحله حضوری انتخاب شدند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اعضای هیئت داوران این جشنواره خاطرنشان کرد:شهرام زرگر،محمودرضا رحیمی و نسیم ادبی داوران این دوره از جشنواره تئاتر سراسری زندانیان کشور هستند.

وی گفت:این ۲۵ گروه نمایشی از ۱۴ استان مختلف کشور در جشنواره حضور دارند و از این تعداد ۲ گروه نمایشی از استان‌های فارس و البرز را بانوان تشکیل می‌دهند و ۲ گروه صحنه‌ای و نمایشنامه‌خوانی نیز از استان قزوین در این رویداد حضور دارند،استان‌های تهران،فارس و یزد هرکدام با حضور سه گروه نمایشی بیشترین تعداد گروه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

جهانگیری با اشاره به انواع گونه‌های نمایش حاضر در این جشنواره بیان کرد:از ۲۵ اثر راه یافته به جشنواره ۱۰ اثر صحنه‌ای،هفت اثر نمایش‌نامه‌خوانی،پنج اثر خیابانی،۲ اثر عروسکی و یک اثر نقالی است،ضمن اینکه آثار راه یافته به بخش تعزیه و نمایش شورایی نیز غیررقابتی هستند و از هنرمندان آن‌ها تجلیل خواهد شد.

وی افزود:متأسفانه یکی از گروه‌های پذیرفته شده در حوزه نمایش عروسکی از استان کرمانشاه نتوانست مجوز حضور در جشنواره را کسب کند و از دور رقابت‌ها جا ماند؛ به همین دلیل دراین بخش نیز تنها از همان یک گروه حاضر در جشنواره تجلیل خواهد شد.

مدیرکل زندان‌ها،اقدامات تأمینی و امنیتی استان قزوین با اشاره به اینکه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد با همکاری ستاد دیه از برنامه‌های جنبی جشنواره تئاتر زندانیان کشور به شمار می‌رود،گفت:تمامی گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره از یک هفته مرخصی تشویقی بهره‌مند خواهند شد تا در تمرینات نمایش خود شرکت کنند.

وی با اشاره به رشد کیفیت و کمیت نوزدهمین دوره جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین اظهار کرد:تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در دوره‌های قبل نهایتا به ۱۶ گروه می‌رسید که دوره نوزدهم در این خصوص رشد چشمگیری داشته است.

 حمیدرضا جهانگیری تأکید کرد:آیین اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۹:۳۰ صبح در سالن آمفی تئاتر دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان»

تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان»

مریم سلیمی*: «روزی روزگاری سمنگان» به نویسندگی نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی به شخصیت جمعی یا اجتماعی افرادی می‌پردازد که اکنون، پس از سال‌ها دارای یک روح جمعی هستند. همان نسخه جهانی یونگ ...

|

بازگشت محمودرضا رحیمی به صحنه تئاتر پس از 7 سال

«روزی روزگاری سمنگان» تلفیقی از واقعیت و خیال است
بازگشت محمودرضا رحیمی به صحنه تئاتر پس از 7 سال

«روزی روزگاری سمنگان» تلفیقی از واقعیت و خیال است

محمودرضا رحیمی، کارگردان نمایش «روزی روزگاری سمنگان» با بیان اینکه هیچگاه از تئاتر و کارگردانی دور نبوده است، می‌گوید این نمایش تلفیقی از واقعیت و خیال است از آدم‌های محله‌ای که هر روز شاهد اتفاقاتی اجتماعی_خانوادگی و همچنین حمله موشک‌ها و جنگنده‌های دشمن هستند.

|

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

نظرات کاربران