در حال بارگذاری ...
با برگزاری مراسم پایانی معرفی شدند

برگزیدگان دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی "انسان ،هنر ، بحران"

اختتامیه دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی "انسان هنر بحران" و رونمایی از کتاب مجموعه نمایشنامه "روژژمیری شاریک" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کردستان، در این مراسم که روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سنندج با حضور هنرمندان منطقه و مدیران و مسئولین استانی،علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دکتر قطب الدین صادقی به عنوان مهمان ویژه برگزار شد، نفرات برتر و برگزیدگان دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی «انسان هنر بحران» معرفی شدند و دیپلم افتخار،لوح تقدیر و هدیه نقدی دریافت کردند.
هیئت داوران این دوره از مسابقه نمایشنامه نویسی متشکل از ناصح کامگاری،فارس باقری و دلشاد حسین پس از خوانش و بررسی تعداد ۳۵ نمایشنامه متقاضی از داخل و خارج کشور،آرای خود را به شرح زیر اعلام کردند:


نمایشنامه‌های برگزیده(بدون ترتیب اولویت):
۱_ نمایشنامه باڵی مه یمون نوشته تریفه کریمیان از تهران
۲_نمایشنامه سیاساڵ نوشته پرویز احمدی از سقز
۳_ نمایشنامه شێتی کاته‌کان به‌رده‌وامه نوشته سامان رستمی از دهگلان
همچنین هیئت داوران سه نمایشنامه ذیل را نیز بدون ترتیب اولویت شایسته تقدیر دانستند:
۱_نمایشنامه دووپشک نوشته صابر دل بینا از سنندج
۲_ نمایشنامه بەشی ئێمە لە بەهەشت سنجووە نوشته سمیه یوسفیان از سقز
۳_نمایشنامه هەوارگەی پیرۆزی باکور یا میراتی باوکیێه‌تی؟ نوشته مشترک محسن مصطفی پور و فاتح عیسی زاده از پیرانشهر


دکتر قطب الدین صادقی مهمان ویژه این مراسم در سخنانی به اهمیت نگاه ویژه به نمایشنامه نویسی کوردی اشاره کرد و گفت هنر و فرهنگ به درازای تاریخ با هویت کوردها گره خورده است و افزود هنر تئاتر با گفتمان دموکراسی و نفی خشونت فیزیکی و فکری به توسعه یافتگی جوامع شهری کمک می‌کند.
دکتر صادقی شناسنامه تئاتر در کردستان را بیش از یک قرن دانست و با اشاره به اینکه تئاتر هنری شهری است و در جوامع مدرن شهری،توسعه یافته است به تشریح پیوند مکانیکی و ارگانیکی انسانها در جوامع سنتی و مدرن پرداخت.
در ابتدای مراسم فاتح بادپروا مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان ضمن خیرمقدم به میهمان ومدعوین،گزارشی از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی کردستان و برگزاری مسابقه نمایشنامه نویسی انسان هنر بحران و استقبال نمایشنامه نویسان داخلی خارجی از این رویداد ارائه نمود و بر اهمیت ارتقای نمایشنامه نویسی کوردی صحه گذاشت و تاکید کرد آثار منتخب این دوره از مسابقه نیز همچون دوره قبل در قالب یک کتاب چاپ و منتشر شد.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان به ویژگی متفاوت این دوره از مسابقه اشاره کرد و گفت مشخصات و نام نویسنده از نمایشنامه‌های ارسالی به دبیرخانه حذف شده و سپس مورد داوری قرار گرفته است و تمامی آثار بدون نام‌نویسنده تحویل داوران شده است.
فاتح بادپروا ضمن اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها و نیاز شدید به ساخت پلاتوهای اختصاصی در استان از مسئولین استانی درخواست کرد نسبت به اتمام پلاتوهای در دست احداث در شهرستان‌های مختلف استان اهتمام ورزند تا انشالله با ساخت این پلاتوها،بخشی از مشکلات هنرمندان رفع گردد.
وی همچنین اعلام کرد در ده روز آینده نشست مجمع عمومی هنرمندان تئاتر استان و آیین اردیبهشت تئاتر کردستان برگزار خواهد شد.
همچنین دکتر امید ورزنده مسئول مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان نیز گزارشی از چاپ جلد چهارم کتاب مجموعه نمایشنامه «روژژمیری شاریک» ارائه کرد و افزود با حمایت و مساعدت روسای قبلی و جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان این اتفاق مهم پایه گذاری شده است و به یاری خدا ادامه پیدا میکند.
دکتر قباد میمنت آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان سخنران دیگر مراسم بود که ضمن تاکید بر اهمیت اجراهای تئاتر و برگزاری جشنواره‌های کلان تئاتری در استان به افتخار آفرینی‌های تئاتر کردستان را در سطح کشور و موفق بودن هنرمندان کورد در این زمینه اشاره کرد.
در بخش دیگری از مراسم با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و رییس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان و مسئول مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد،از جلد چهارم کتاب مجموعه نمایشنامه «روژژمیری شاریک» که تعدادی از آثار منتخب نخستین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی انسان هنر بحران نیز در آن چاپ شده است رونمایی گردید. در این کتاب که همت مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد کردستان به چاپ‌رسیده است نمایشنامه هایی از هنرمندان جمیل مفاخری،تریفه کریمیان،رحیم عبدالرحیم زاده،صابر دل بینا،انور سبزی،شمیسا ناصری و رسول بانگین چاپ شده است.




نظرات کاربران