در حال بارگذاری ...
با تجلیل از ۴ بازیگر پیشکسوت تئاتر

«شب بازیگر» با فراوانی موسیقی و شعر برگزار شد

مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» با تجلیل از ۴ بازیگر پیشکسوت تئاتر و یادبود هنرمندان درگذشته در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر  هفدهمین مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» عصر روز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه با دبیری شهره سلطانی و ریاست ایرج راد در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم که اولین گردهمایی هنرمندان تئاتر پس از ۲ سال سخت کرونایی به شمار می‌رفت از ۴ پیشکسوت بازیگری ایران؛ تانیا جوهری، محمد ساربان، بدرالسادات برنجانی و سلمان فارسی صالح‌زهی نیز قدردانی شد.

 در ابتدا رضا بابک و گلاب آدینه با در دست داشتن فانوس‌هایی روی سن حاضر شدند و به‌اصطلاح چراغ صحنه را روشن کردند.اجرای مراسم را امیر غفارمنش بر عهده داشت که در ابتدا از اساتید حاضر در سالن رخصت خواست و بعد روی صحنه رفت و درباره تأثیر این دو سال کرونایی در تئاتر سخن گفت و در ادامه از گروه موسیقی و حرکت آذری دعوت به اجرای برنامه کرد.

در ادامه محمود انوشه نویسنده و پژوهشگر صحبت‌هایی درباره وضعیت تئاتر کشور و هنرمندان پیشکسوتی که هرکدام همچون گوهری ناب در این عرصه درخشیده‌اند، کرد.

در بخش بعدی شهرام شکوهی به اجرای قطعاتی پرداخت که با تشویق حاضران همراه بود.

بخش بعدی مراسم به سیاه‌بازی محمدرضا آزادفرد و مهدی صفاری نژاد اختصاص داشت.

در ادامه ایرج راد رئیس مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانی عنوان کرد: در همه کشورهای دنیا القاب بسیار بزرگی به هنرمندانشان اعطا می‌کنند. من درود می‌فرستم به هنرمندانی که در طول دو سال گذشته خطر کردند و در هر فرصتی چه روی صحنه و چه فضای مجازی هنرنمایی کردند و متأسفانه بسیاری از آن‌ها را از دست دادیم.

او ادامه داد: هنرمندان ما در فقر هستند اما فقیر نیستند. هنرمندان ما با سختی و تلاش کاری را برای روی صحنه بردن آماده می‌کنند اما آیا حمایتی می‌شوند و حداقل هزینه دکور و رفت‌وآمدشان را به دست می‌آورند؟ خیر. متأسفم که هنرمندان ما بسته حمایتی دریافت می‌کنند. چرا همه حمایت‌ها از هنرمندان بریده شده و مجبور به پرداخت مالیات و همه هزینه‌ها خودشان هستند. با همه این مشکلات درود بر شما که تنها به عشق تئاتر کار می‌کنید.

راد یادآور شد: در این دو سال بسیار سوگواری کردیم و در غم از دست دادن عزیزانمان نشستیم اما گفتیم که بعد از دو سال دور هم جمع شویم و روز جهانی تئاتر را گرامی بداریم. معتقدم باید فهرستی از هنرمندانی که بزرگواری کردند و در این شرایط کار کردند تهیه و از آن‌ها قدردانی شود ازاین‌رو قصد داریم از دو نفر از هنرمندانی که در این مدت فعالیت داشتند به نمایندگی از بقیه هنرمندان قدردانی کنیم.

پس از صحبت‌های ایرج راد، بیانیه انجمن صنفی بازیگران تئاتر درباره برگزاری جشن بازیگر توسط هوشمند هنرکار به نمایندگی از هیئت‌مدیره خوانده شد.

شهره سلطانی دبیر مراسم نیز در یادداشتی با اشاره به تأثیر روزهای کرونایی بر تئاتر و از دست دادن هنرمندان یادآور شد که همه هنرمندان با تمام مشکلات پیش رو از یک قبیله‌اند و باید برای صلح و همبستگی و خانه‌ای که بعد از آن‌ها همچنان خواهد ماند، تلاش کنند.

در ادامه با حضور ایرج راد، علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی، سیاوش طهمورث، اسماعیل خلج، اکبر زنجان‌پور و اصغر همت از تانیا جوهری و محمد ساربان قدردانی شد.

ساربان که سال‌ها جزو هیئت‌مدیره خانه تئاتر بوده با گلایه از اینکه در این سال‌ها بیشتر پیام‌ها مرثیه‌خوانی برای تئاتر بوده است ابراز امیدواری کرد هفدهمین جشن بازیگر به هزارمین جشن بازیگر تبدیل شود.

اکبر زنجان‌پور نیز فارغ از بی نظمی های همین جشن در سخنانی یادآور شد: آرزویم این است که برنامه‌ریزی و مسئولیت تئاتر به خانه تئاتر واگذار شود تا اهمال‌کاری‌ها برطرف شود.

همچنین  ناصر آقایی، محمود عزیزی و گلاب آدینه  به حاضرین برصحنه اضافه شدند و از دو هنرمند شهرستانی بدرالسادات برنجانی و سلمان فارسی صالح‌زهی از خوزستان و سیستان و بلوچستان تجلیل شد.

علی نصیریان نیز در صحبت‌هایی بیان کرد: شرکت من در چنین مجالسی از روحیه و حوصله‌ام در این روزگار خارج است نه‌تنها برای من بلکه برای مردم هم این‌گونه است پس معتقدم در این شرایط ما نباید جشن بگیریم. وقتی مردم گرفتار مشکلات خودشان هستند می‌توانستیم به‌جای جشن و حداقل برنامه‌های موسیقی، درباره بازیگری که امشب شبش است حرف بزنیم؛ اینکه چرا می‌گویند بازیگری کار بسیار سختی است چون بازیگر مؤلف است، آفریننده است و خلاق. بازیگر زاینده است و به دنیا می‌آورد، بازیگر خالق زیبایی است و این کار کمی نیست که خیلی جسارت می‌خواهد و اصلاً کار دشواری نیست.

وی افزود: بنابراین در این موقعیتی که مردم گرفتار هستند می‌توانستیم درباره این مسائل حرف بزنیم. من نمی‌خواهم انتقاد کنم و می‌دانم زحمت بسیاری کشیده شده است اما به‌جای رقص و موسیقی که جایش در تئاتر نیست می‌توانستیم درباره مشکلات تئاتر با هم حرف بزنیم.

راد هم توضیح داد که ما اصلاً کلامی درباره جشن صحبت نکردیم و تنها گفته‌ایم بزرگداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» را برگزار می‌کنیم چون در این مدت به‌اندازه کافی غم و اندوه داشته‌ایم و بهتر است فرصتی فراهم شود برای دور هم جمع شدن و در کنار هم حرف زدن.

زنجان‌پور نیز با گلایه از شرایط موجود در جامعه گفت: در روزها و شب‌های گذشته همه ما داریم در شب زندگی می‌کنیم.

در ادامه از غلامرضا پودینه بازیگری که در نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» از ناحیه کمر و پا دچار آسیب شده بود، قدردانی شد.

در بخش بعدی برنامه حسین ضروری قطعاتی را برای حضار خواند . تدارک گروه  اجرایپی طولامی شدو باعث خروج چشمگیر حاضرین ازسالمن شد. سادر این میان  امیر غفارمنش با یادی از درگذشتگان تئاتر در ۲ سال اخیر  یاد این هنرمندان را زنده کرد. 

اجرای استندآپ کمدی توسط امیر کربلایی‌زاده بخش دیگری از مراسم «شب بازیگر» بود.

اجرای موسیقی و رقص کردی توسط گروهی از اجراگران در ادامه به نمایش گذاشته شد.

عبدالجبار کاکایی نویسنده و شاعر در توصیف حال‌وروز این روزهای جامعه قطعه شعر کوتاهی را قرائت کرد و در ادامه مهدی موسوی و صابر قدیمی نیز قطعات شعری را دکلمه کردند.

قبل از شعرخوانی قدیمی، شهره سلطانی پشت میکروفن قرار گرفت و با گلایه از حاضرانی که سالن را ترک کرده بودند، گفت: اهالی تئاتر افتخارشان به نظمی است که دارند اما هنوز خیلی از برنامه‌های ما باقی مانده درحالی‌که بسیاری از عزیزان سالن را ترک کردند. فرصت برای عکس گرفتن همه فراهم است، برای همین از دوستان تقاضا دارم به داخل سالن بازگردند.

سلطانی در بخش بعدی از آزیتا حاجیان، هایده حائری، جلیل فرجاد، محمود انوشه، ایرج راد و افسر اسدی درخواست کرد که روی صحنه حاضر شوند و با حضور این هنرمندان از افشین هاشمی و مونا فرجاد برای تولید مجموعه «تک‌گویی‌های زنانه بر اساس حروف الفبا» قدردانی شد.

اجرای قطعاتی از موسیقی بوشهری و بجنوردی بخش‌های پایانی مراسم بود که آماده‌سازی هرکدام نیز مدتی به طول می‌انجامید که همین مسئله در ساعات پایانی شب از حوصله جمع خارج شده بود.

علی نصیریان، اکبر زنجان‌پور، تانیا جوهری، محمود دولت‌آبادی، محمود عزیزی، اسماعیل خلج، گلاب آدینه، فرزانه کابلی، منیژه محامدی، اکبر رحمتی، رضا بابک، جلیل فرجاد، مهوش وقاری، هایده حائری، سیاوش طهمورث، هوشنگ توکلی، ناصر آقایی، اصغر همت، احمدرضا اسعدی، سعید امیرسلیمانی، بهرام ابراهیمی، مجید قناد، افشین هاشمی، ندا مقصودی، خسرو حکیم رابط، آزیتا حاجیان، نگار عابدی، سروناز نانکلی، علی فروتن، ناصر آویژه، محمدرضا ایمانیان، آتش تقی پور، رضا فیاضی و … هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

تعداد اجراهای موسقی و شعر خوانی مراسم شب گذشته را بیشتر از اینکه «شب بازیگر» باشد به شب  «شب موسیقی» تبدیل کرد .

همچنین بی نظمی در برگزاری چشمگیر بود و خروج حضار نیز بی نظمی قابل توجهی مضاعفی به  برنامه داد. 

فقدان بخشی برنامه ریزی شده و مناسب برای یادبود بازیگران درگذشته دیگر نقص جدی این جشن بود.  

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد
امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد

امیرموسی کاظمی، دبیر نخستین جشنواره «هم‌آغاز» تئاترشهر، براین باور است که این رویداد هنری فرصت ورود هنرمندان جوان را به بزرگ‌ترین و معتبرترین مجموعه نمایشی کشور فراهم کرد.

|

آیا در تئاتر احساس خوشبختی می‌کنیم؟

آیا در تئاتر احساس خوشبختی می‌کنیم؟

یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی می­‌کنم. توصیف او از تئاتر صومعه­‌ای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان معنوی است، خود را فدای یک ...

|

نظرات کاربران